Jump to content
Annons

Kondensatormikrofon vs. Beta 58


Bulldog

Recommended Posts

Har funderat på det här när man ska spela in sång.

I början, när jag började spela in, så hade jag alltid Beta 58 när jag skulle spela in sången

men tyckte klart att ljudet blev mer välljudande när jag skaffade en kondensatormikrofon.

Men något som stör mig är att det klipper mycket lättare när man spelar in med kondensatormikrofon.

Står man för nära så räcker det nästan med att andas så klipper det på insignalen (notera; "nästan")

eller så får man stå en bra bit bort men då finns det ingen närhet i sången.

Men när jag spelar in med en Beta 58 så händer inte detta lika lätt, visst, det blir ett basigare ljud

men går ju att finjustera den där extra basigheten i sången med eq.

När använder man helst en kondensatormikrofon och helst en Beta 58 om man ska spela in sång?

Är intresserad av era åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Är det en liveinspelning, tex ett högljutt rockband i en replokal, skulle jag absolut använda Beta 58:an på sången.

I studio vid separat sång inspelning skulle jag vid rocksång med mycket skrik och growl använda mig av Beta 58:an. Vid sång med mer dynamik och "luft" skulle jag gå för kondingen.

Detta är en lite förenklad bild av verkligheten dock.... 🙂

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, en kondensatormikrofon vid growl sång kanske inte hade varit så populärt.

Men det här med klippning och så, är det bara så att man får börja att ha sången väldigt låg då den spelas in

för att sedan använda kompressor för att få den mer kraftfull?

Jag förstår inte riktigt det där, ibland verkar det som om Cubase röda lampa lyser onödigt mycket utan att det ens

hörs distorsion i sången ibland...Men klippning måste det ju handla om för det finns ju inga inställningar för sånt.

Men hur gör ni, kör ni så nära 0 som möjligt när det gäller sång vid inspelningsstadiet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, en kondensatormikrofon vid growl sång kanske inte hade varit så populärt.

Men det här med klippning och så, är det bara så att man får börja att ha sången väldigt låg då den spelas in

för att sedan använda kompressor för att få den mer kraftfull?

Jag förstår inte riktigt det där, ibland verkar det som om Cubase röda lampa lyser onödigt mycket utan att det ens

hörs distorsion i sången ibland...Men klippning måste det ju handla om för det finns ju inga inställningar för sånt.

Men hur gör ni, kör ni så nära 0 som möjligt när det gäller sång vid inspelningsstadiet?

jag brukar satsa på att hamna vid -10 db vid starkaste partierna, spelar man in i 24 bitars upplösning så har man så mycket headroom att man inte behöver nosa på nollan hela tiden, skillnad är det om man spelar in i 16 bitar, men vem gör det nu för tiden ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, en kondensatormikrofon vid growl sång kanske inte hade varit så populärt.

Men det här med klippning och så, är det bara så att man får börja att ha sången väldigt låg då den spelas in

för att sedan använda kompressor för att få den mer kraftfull?

Jag förstår inte riktigt det där, ibland verkar det som om Cubase röda lampa lyser onödigt mycket utan att det ens

hörs distorsion i sången ibland...Men klippning måste det ju handla om för det finns ju inga inställningar för sånt.

Men hur gör ni, kör ni så nära 0 som möjligt när det gäller sång vid inspelningsstadiet?

jag brukar satsa på att hamna vid -10 db vid starkaste partierna, spelar man in i 24 bitars upplösning så har man så mycket headroom att man inte behöver nosa på nollan hela tiden, skillnad är det om man spelar in i 16 bitar, men vem gör det nu för tiden ? 🙂

Instämmer! 24-bit och sikta på ca -10dB så blir det bra - och så skapar man lite "headroom" utan att riskera för dåligt signal/brusförhållande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Precis, en kondensatormikrofon vid growl sång kanske inte hade varit så populärt.

Men det här med klippning och så, är det bara så att man får börja att ha sången väldigt låg då den spelas in

för att sedan använda kompressor för att få den mer kraftfull?

Jag förstår inte riktigt det där, ibland verkar det som om Cubase röda lampa lyser onödigt mycket utan att det ens

hörs distorsion i sången ibland...Men klippning måste det ju handla om för det finns ju inga inställningar för sånt.

Men hur gör ni, kör ni så nära 0 som möjligt när det gäller sång vid inspelningsstadiet?

jag brukar satsa på att hamna vid -10 db vid starkaste partierna, spelar man in i 24 bitars upplösning så har man så mycket headroom att man inte behöver nosa på nollan hela tiden, skillnad är det om man spelar in i 16 bitar, men vem gör det nu för tiden ? 😛

-10dBFS

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken aha-upplevelse jag fick nu!

Jag har trott att man ska vara så nära 0 som möjligt när man spelar in...Men jag testade att göra som ni, det där med -10 db och det lät ju riktigt bra faktiskt.

När ni mastrar, brukar ni ha det så att det ligger vid -3 eller kör ni med kompressors/limiters så att det är precis på 0?

Nu har inte det här med tråden att göra i.of. men vad brukar ni ligga på när ni lirar in gura och bas?

Kan ju vara en intressant parantes.

Jaja, man lär sig nåt nytt med mixning hela tiden minsann och det är jag glad för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken aha-upplevelse jag fick nu!

Jag har trott att man ska vara så nära 0 som möjligt när man spelar in...Men jag testade att göra som ni, det där med -10 db och det lät ju riktigt bra faktiskt.

När ni mastrar, brukar ni ha det så att det ligger vid -3 eller kör ni med kompressors/limiters så att det är precis på 0?

Nu har inte det här med tråden att göra i.of. men vad brukar ni ligga på när ni lirar in gura och bas?

Kan ju vara en intressant parantes.

Jaja, man lär sig nåt nytt med mixning hela tiden minsann och det är jag glad för.

Oavsett vad man än spelar in så tycker jag man ska hålla sig runt -10 för att ha lite headroom och utnyttja bitarna så mycket som möjligt. Volymjusteringen gör man ju i mixen ändå så insignalen har ju inget med det att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man än spelar in så tycker jag man ska hålla sig runt -10 för att ha lite headroom och utnyttja bitarna så mycket som möjligt. Volymjusteringen gör man ju i mixen ändå så insignalen har ju inget med det att göra.

Ok, jag har fått för mig att man ska spela in volymsignalen så nära slutresultet som möjligt då man inte behöver göra så mycket

med volymjusteringen i själva mixen, men jag är kanske helt ute och cyklar?

...Jag har läst om det alltså, jag har inte kommit på det själv...

Redigerat av Bulldog
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man än spelar in så tycker jag man ska hålla sig runt -10 för att ha lite headroom och utnyttja bitarna så mycket som möjligt. Volymjusteringen gör man ju i mixen ändå så insignalen har ju inget med det att göra.

Ok, jag har fått för mig att man ska spela in volymsignalen så nära slutresultet som möjligt då man inte behöver göra så mycket

med volymjusteringen i själva mixen, men jag är kanske helt ute och cyklar?

...Jag har läst om det alltså, jag har inte kommit på det själv...

Ärligt talat så har jag aldrig riktigt lyckats förstå varför somliga ger det som ett relevant och viktigt tips. Det är ungefär som att analysera ett gott äpple på molekylnivå varje gång man äter ett äpple, för att försöka förstå varför det var gott...

Det är visserligen sant att varje digital processering som utförs, innebär en försämring av dynamiken och en risk för att digitala artefakter uppkommer - så teoretiskt är det bättre att spela in på den nivå som man vet att det ljudspåret kommer att ligga på vid mixen. Hur teoretisk ska man egentligen vara? Det är ju bättre att ha ett vettigt kreativt flöde, än att teoretisera om alla mikroskopiska detaljer. Hur sannolikt är det att man verkligen prickar in exakt rätt nivå redan vid inspelningen? Det räcker ju att man behöver ändra volymen ytterst lite, så har man alla "felen" som ett brev på posten - och beslutet om inspelningsnivå, är bortkastat direkt. Sedan har man dessutom pluggar som ljudet går igenom och påverkas av - och i det perspektivet så blir volymförändringarnas eventuella skadeverkningar definitivt totalt meningslösa att fundera över. När man spelar in i 24-bit, så har man ändå så stor dynamik, att det finns att ta av innan det märks det allra minsta - men det är förstås kinkigare om man spelar in i 16-bit...

Vid Mastering ska man lägga sig något under 0dB, eftersom det finns CD-spelare som inte klarar av att ha nivån på 0dB. -0.1dB brukar nog rekommenderas, om jag inte har fel för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag blir lite förbryllad det här med att spela in digitalt...Vissa säger att det är viktigt att spela in ljud

så starkt som möjligt när man ska spela in digitalt och en del tycker som ni har skrivit här i den här tråden.

Personligen tycker jag att det blir lite för mycket ifall man spelar in alla instrument så nära nollan som möjligt.

Appropå det här med 24 bitar, har den där "pluggen" som följer med Cubase, som jag tror heter

UV22hr någon betydelse om man spelar in i 24 bitar eller används den bara när man spelar in i 16 bitar?

Redigerat av Bulldog
Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå det här med 24 bitar, har den där "pluggen" som följer med Cubase, som jag tror heter

UV22hr någon betydelse om man spelar in i 24 bitar eller används den bara när man spelar in i 16 bitar?

Det handlar om Dithering - och det är något som bara används som sista åtgärd när man gör en mixdown (alltså inte vid inspelning), om man samtidigt byter bitdjup. Normalt gör man det vid Mastering och det ska inte göras mer än en gång, så om du gör din mix färdig och mixar ner till 24-bit, så ska du inte använda Dithering. När du sedan gör Mastering och drar ner bitdjupet till 16-bit för att kunna lägga det på en audio-CD, så ska du köra med Dithering som sista plugg i kedjan.

Jag passar på att slänga in en fråga till angående inspelning av trummor. Vilken del av trummorna brukar ni ha som

går upp högst i volym när ni mixar? Alltså den som ger mest utslag. Virvelslag eller baskagge?

Baskaggen kan ju tendera till att försvinna i mixen så jag brukar få dra upp den högst på mixer reglarna.

Skum fråga men kan vara kul att veta.

Jag har faktiskt ingen aning. Det blir det som känns lagom helt enkelt...

Om dina monitorer inte går så långt ner i basen, så finns förstås alltid risken att du lägger baskaggen för stark, så kolla för säkerhets skull i större högtalare också eller använd en sub om du har ett par små monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om Dithering - och det är något som bara används som sista åtgärd när man gör en mixdown (alltså inte vid inspelning), om man samtidigt byter bitdjup. Normalt gör man det vid Mastering och det ska inte göras mer än en gång, så om du gör din mix färdig och mixar ner till 24-bit, så ska du inte använda Dithering. När du sedan gör Mastering och drar ner bitdjupet till 16-bit för att kunna lägga det på en audio-CD, så ska du köra med Dithering som sista plugg i kedjan.

Ok, jag tror jag förstår. Eller...inte riktigt. Är inte den där pluggen ganska onödig i såna fall, då man kan välja själv i Cubase om man vill göra en mixdown i 16 eller 24 bitar?

Men jag kan använda dithering innan jag bränner ner låten på en audio-cd. Då använder jag 16-bit som val i den pluggen, men man kan ju samtidigt välja 24 bitar. I vilket fall behöver man göra det. Välja 24 bitar i dithering pluggen?

Lite förbryllande... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om Dithering - och det är något som bara används som sista åtgärd när man gör en mixdown (alltså inte vid inspelning), om man samtidigt byter bitdjup. Normalt gör man det vid Mastering och det ska inte göras mer än en gång, så om du gör din mix färdig och mixar ner till 24-bit, så ska du inte använda Dithering. När du sedan gör Mastering och drar ner bitdjupet till 16-bit för att kunna lägga det på en audio-CD, så ska du köra med Dithering som sista plugg i kedjan.

Ok, jag tror jag förstår. Eller...inte riktigt. Är inte den där pluggen ganska onödig i såna fall, då man kan välja själv i Cubase om man vill göra en mixdown i 16 eller 24 bitar?

Men jag kan använda dithering innan jag bränner ner låten på en audio-cd. Då använder jag 16-bit som val i den pluggen, men man kan ju samtidigt välja 24 bitar. I vilket fall behöver man göra det. Välja 24 bitar i dithering pluggen?

Lite förbryllande... :rolleyes:

24-bit kan du inte lägga på en audio-CD, utan då måste du köra Dithering ner till 16-bit.

Medan du jobbar med mixning så rekommenderar jag att du håller dig i 24-bits format. När du gör din slutmix till ett stereospår, så är det bra att hålla sig kvar på 24-bit, för att behålla materialet så intakt som möjligt - så det är bara vid Mastering du använder Dithering.

Dithering lägger till ett noga uträknat brus, som gör att man bibehåller högre dynamik även vid riktigt svaga passager och vid fadeout. Visst kan du exportera till 16-bit utan Dithering, men om du inte har Dithering så kan du inte göra lika lång fade eller ha lika snyggt ljud vid svaga passager som med Dithering, eftersom dynamiken helt enkelt tar slut. De minst signifikanta bitarna trunkeras (klipps) bort hårt och brutalt i stället för att blandas upp med Dithering-bruset, som annars i stället ger en mjukare och snyggare dynamiksänkning. Dither har alltså enbart inverkan på signalen vid väldigt låg nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Mitt mixerbord har 32 bit floating internt. Medan mina ADAT-interface bara klarar 24 bit och jag spelar in i 24 bit i Nuendo. Jag använder dithering 24 bitar i Yamahabordet eftersom den processade signalen internt i bordet är 32 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt mixerbord har 32 bit floating internt. Medan mina ADAT-interface bara klarar 24 bit och jag spelar in i 24 bit i Nuendo. Jag använder dithering 24 bitar i Yamahabordet eftersom den processade signalen internt i bordet är 32 bitar.

Precis! När man byter till lägre bitdjup så bör man göra det med Dithering, eftersom "överflödiga" bits annars bara trunkeras - och trunkering kan som sagt försämra ljudet.

Skulle kanske ha nämnt det också, men jag var så inställd på DAW vs. audio-CD, att jag glömde lite... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har A/B testat beta 58 och en Röde nt1-a när det gäller growl. Tyckte att det blev ett mer öppet och trevligare ljud ur röde nt1-a:n. beta 58an lät instängd tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...