Jump to content
Annons

Linux frågor (UbuntuStudio)


kuriyakin

Recommended Posts

Hej!

Mitt namn är jimmy... och jag är nollad på datorer.

Jag tycker att Linux verkar vara som ett trevligt operativsystem, har surfat runt lite på nätet å undersökt även här på forumet.

Men... Jag fattar ju knappt hälften av allt data tugg.

Kanske beror det på att jag sitter mest å plonkar på min gitarr, eller mitt inneboende hat till datorer(bara massa krångel med dem!).

Hursomhelst så är ja intresserad av att köra med Linux, även tillsammans med min hemmastudio. Så jag ville undra:

1.Som jag har förstått så ska Linux UbuntoStudio vara nått bra?

2.Kan man köra sådant som MSN, Internet, skrivprogram mm. mm. i UbuntoStudio verisionen?

3.Hur kommer Linux funka tillsammans med mina komponenter i datorn?(ex. grafikkortet, ljudinterfacet) Laddar man ner drivrutiner till dem sedan?

4.Virusskydd, brandvägg?

5.Sist men inte minst, Är det "bättre" än exempelvis Xp? Fungerar det mer "smärtfritt"?

Vädjar till era kuskaper av denna högre art.

Nu går ja å lägger mig, så bli inte sura om jag inte svarar 5min efter att ni postat era otroligt långa och pedagogiska och uttömande svar. ☺️

Ha de gott bäste kamraden!

//jimmy

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Mitt namn är jimmy... och jag är nollad på datorer.

Jag tycker att Linux verkar vara som ett trevligt operativsystem, har surfat runt lite på nätet å undersökt även här på forumet.

Men... Jag fattar ju knappt hälften av allt data tugg.

Kanske beror det på att jag sitter mest å plonkar på min gitarr, eller mitt inneboende hat till datorer(bara massa krångel med dem!).

Hursomhelst så är ja intresserad av att köra med Linux, även tillsammans med min hemmastudio. Så jag ville undra:

1.Som jag har förstått så ska Linux UbuntoStudio vara nått bra?

Vet inget om det men jag har hört att det är ok. Studio64 skall också vara bra. Själv kör jag JAD (bygger på OpenSUSE på samma sätt som Ubuntustudio bygger på Ubuntu)

2.Kan man köra sådant som MSN, Internet, skrivprogram mm. mm. i UbuntoStudio verisionen?

Ja. Det finns en bunt olika klienter (använderprogram) för de olika chatprogrammen. Internet är nog så att UNIX/Linux var betydligt före på den punkten när det begav sig. Man har kunnat köra internet på Unix sedan 79-80. Skrivprogram antar jag att du menar program som Microsoft office. Där finns det ett trevligt program som heter OpenOffice och täcker allt (tror jag som Microsoft Office gör). I alla fall så kör vi med det rakt över på vårt bolag. Hemma i min kommun (Kristinehamn) så använder man OpenOffice officiellt i administrationen.

3.Hur kommer Linux funka tillsammans med mina komponenter i datorn?(ex. grafikkortet, ljudinterfacet) Laddar man ner drivrutiner till dem sedan?

Nej. Det mesta ingår i Linux direkt. Vissa grafikrutiner och mycket speciell hårdvara kan ha egna drivrutiner. Men man skall alltid kolla upp sin hårdvara innan man installerar Linux på den. Är burken lite äldre (1 år eller så) så är det rätt säkert att den funkar med Linux. Jag brukar bara ta reda på vad hårdvaran heter och skriva in det i Google och samtidiigt skriva Linux så brukar man se om det är trassel eller inte.

4.Virusskydd, brandvägg?

Behövs oftast inte. Men vill man vara riktigt säker så finns det. Många Windows-konverterare tycker att det känns tryggt att ha samma som de hade innan. Så för att svara på frågan så är det ett ja.

5.Sist men inte minst, Är det "bättre" än exempelvis Xp? Fungerar det mer "smärtfritt"?

Ja. Det tycker jag. Men det går inte att säga. Ladda hem en Live-CD/DVD och testa. Knoppix fungerar bra. Men tänk på att en Live-skiva körs från CD/DVD och är således rätt slö.

Vädjar till era kuskaper av denna högre art.

Nu går ja å lägger mig, så bli inte sura om jag inte svarar 5min efter att ni postat era otroligt långa och pedagogiska och uttömande svar. 😛

Ha de gott bäste kamraden!

//jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för dina bra svar!

Ska testa den där Live cd:n. Om jag förstår rätt så om jag kör Knoppix på datorn och den funkar, så ska exempelvis Ubuntu fohoppningsvis fungera?

Ska bli väldigt intressant detta.

Jag skriver in här längre fram om hur det gick och om jag blev omvänd. 😛

Tack återigen! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag kapar tråden men satt just på en Linuxfråga 😛

Om man kör Ubuntu från en live-cd...kan man då plugga in en ext3-formaterad extern USB disk och läsa den (i sin maskin som i normala fall går på win xp)

(jag har nämligen en extern disk kopplad till mitt NAS för backup och den påstår ömsom att den har kraschat och ömsom att den fungerar normalt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag kapar tråden men satt just på en Linuxfråga 😛

Om man kör Ubuntu från en live-cd...kan man då plugga in en ext3-formaterad extern USB disk och läsa den (i sin maskin som i normala fall går på win xp)

Jajjemen. Det fungerar bra. Oftast har Live-CD:s de flesta filsystemen installerade. XP:s NTFS brukar funka fint det med. Just Ubuntu-Live-CD vet jag inte men Knoppix funkar fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de va en sak till jag ville fråga.

Det är ju en djungel det där med Linux, och ja tycker det är svårt att veta va man ska börja, de e ju ganska spritt liksom.

Installerar jag först en Linux grund eller nåt, för å sen kunna intstallera UbuntuStudio?

Såg att den var över 1G och vanliga cd-r har inte så mycke plats ju, om jag laddar in den på en DVD-r så kan den väl inte läsas när man installerar den i datorn, eftersom man formaterar datorn och är i dos läge... eller va de heter. Som sagt så kan jag typ noll om sånt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för dina bra svar!

Ska testa den där Live cd:n. Om jag förstår rätt så om jag kör Knoppix på datorn och den funkar, så ska exempelvis Ubuntu fohoppningsvis fungera?

Ja. Det enda som jag skulle vilja säga är att de olika distributionerna (operativsystemen egentligen) är aningen olika. Så det skulle faktiskt kunna vara så olyckligt att Knoppix funkar men inte Ubuntu. Men det är i princip av rent otur.

Ska bli väldigt intressant detta.

Jag skriver in här längre fram om hur det gick och om jag blev omvänd. 😛

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Som jag har förstått så ska Linux UbuntoStudio vara nått bra?

2.Kan man köra sådant som MSN, Internet, skrivprogram mm. mm. i UbuntoStudio verisionen?

Lite komleterande svar:

1. Ubuntu Studio innehåller färdiginstallerade ljudprogram som i den kommersiella världen skulle ha kostat 10-tuentals kronor.

2. Pidgin följer med vilken hanterar MSN-konton. Firefox är standard. Texteditorer finns, officeliknande får du installera separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Som jag har förstått så ska Linux UbuntoStudio vara nått bra?

2.Kan man köra sådant som MSN, Internet, skrivprogram mm. mm. i UbuntoStudio verisionen?

Lite komleterande svar:

1. Ubuntu Studio innehåller färdiginstallerade ljudprogram som i den kommersiella världen skulle ha kostat 10-tuentals kronor.

2. Pidgin följer med vilken hanterar MSN-konton. Firefox är standard. Texteditorer finns, officeliknande får du installera separat.

Tackar så mycket!

Låter bra detta ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de va en sak till jag ville fråga.

Det är ju en djungel det där med Linux, och ja tycker det är svårt att veta va man ska börja, de e ju ganska spritt liksom.

Installerar jag först en Linux grund eller nåt, för å sen kunna intstallera UbuntuStudio?

Såg att den var över 1G och vanliga cd-r har inte så mycke plats ju, om jag laddar in den på en DVD-r så kan den väl inte läsas när man installerar den i datorn, eftersom man formaterar datorn och är i dos läge... eller va de heter. Som sagt så kan jag typ noll om sånt här.

Kan din bios boota från CD/DVD-läsare så drar Ubuntu Studio installationen igång. Vid installation får du välja vad som ska installeras. Som min. rekomenderar jag.

* Audio - Audio creation and editing suite.

* Plugins - LANDSPA and DSSI audio plugins.

* Ubuntu Studio Desktop.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de va en sak till jag ville fråga.

Det är ju en djungel det där med Linux, och ja tycker det är svårt att veta va man ska börja, de e ju ganska spritt liksom.

Installerar jag först en Linux grund eller nåt, för å sen kunna intstallera UbuntuStudio?

Såg att den var över 1G och vanliga cd-r har inte så mycke plats ju, om jag laddar in den på en DVD-r så kan den väl inte läsas när man installerar den i datorn, eftersom man formaterar datorn och är i dos läge... eller va de heter. Som sagt så kan jag typ noll om sånt här.

Kan din bios boota från CD/DVD-läsare så drar Ubuntu Studio installationen igång. Vid installation får du välja vad som ska installeras. Som min. rekomenderar jag.

* Audio - Audio creation and editing suite.

* Plugins - LANDSPA and DSSI audio plugins.

* Ubuntu Studio Desktop.

Okej!

Det är dem sakerna som behövs då för dem normala dator funktionerna+studioprogram? 🙂

Hur kan man ta reda på om bios kan boota från datorn? Och om biosen inte kan det, hur gör man då?

Ursäkta mina frågebombningar ☺️

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de va en sak till jag ville fråga.

Det är ju en djungel det där med Linux, och ja tycker det är svårt att veta va man ska börja, de e ju ganska spritt liksom.

Installerar jag först en Linux grund eller nåt, för å sen kunna intstallera UbuntuStudio?

Såg att den var över 1G och vanliga cd-r har inte så mycke plats ju, om jag laddar in den på en DVD-r så kan den väl inte läsas när man installerar den i datorn, eftersom man formaterar datorn och är i dos läge... eller va de heter. Som sagt så kan jag typ noll om sånt här.

Kan din bios boota från CD/DVD-läsare så drar Ubuntu Studio installationen igång. Vid installation får du välja vad som ska installeras. Som min. rekomenderar jag.

* Audio - Audio creation and editing suite.

* Plugins - LANDSPA and DSSI audio plugins.

* Ubuntu Studio Desktop.

Okej!

Det är dem sakerna som behövs då för dem normala dator funktionerna+studioprogram? 🙂

Hur kan man ta reda på om bios kan boota från datorn? Och om biosen inte kan det, hur gör man då?

Ursäkta mina frågebombningar ☺️

* Audio - Audio creation and editing suite. Är musikprogrammen.

* Plugins - LANDSPA and DSSI audio plugins. Är effekter typ eq, reverb...

* Ubuntu Studio Desktop. Är det grafiska gränssnittet. Utan detta hanar du som du kallar det i "dos läge".

MSN, surf mm.. kommer att finnas med. Vet inte riktigt om det sker vid val av *Ubuntu Studio Desktop. Eller om de alltid kommer med.

Om du kan boota från CD/DVD kan du kolla i bios-setup. Tryck "delete" el. F10 el. den tangent som anges i manualen för ditt moderkort vid uppstart av datorn för att komma in i bios-konfigurationen. När du väl är där ska du se till att CD/DVD-läsaren liggar före hårddisken i bootårdning. Alt. testar du att stoppa in Ubutu Studio skivan eller någon av tidigare föreslagna live-cds blixtsnabbt efter att du startat datorn. Kommer installationsmenyn upp så har du lyckats boota från CD/DVD-läsaren. Inget kommer att installeras utan att du gör ett aktivt val.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de va en sak till jag ville fråga.

Det är ju en djungel det där med Linux, och ja tycker det är svårt att veta va man ska börja, de e ju ganska spritt liksom.

Installerar jag först en Linux grund eller nåt, för å sen kunna intstallera UbuntuStudio?

Såg att den var över 1G och vanliga cd-r har inte så mycke plats ju, om jag laddar in den på en DVD-r så kan den väl inte läsas när man installerar den i datorn, eftersom man formaterar datorn och är i dos läge... eller va de heter. Som sagt så kan jag typ noll om sånt här.

Kan din bios boota från CD/DVD-läsare så drar Ubuntu Studio installationen igång. Vid installation får du välja vad som ska installeras. Som min. rekomenderar jag.

* Audio - Audio creation and editing suite.

* Plugins - LANDSPA and DSSI audio plugins.

* Ubuntu Studio Desktop.

Okej!

Det är dem sakerna som behövs då för dem normala dator funktionerna+studioprogram? 🙂

Hur kan man ta reda på om bios kan boota från datorn? Och om biosen inte kan det, hur gör man då?

Ursäkta mina frågebombningar ☺️

* Audio - Audio creation and editing suite. Är musikprogrammen.

* Plugins - LANDSPA and DSSI audio plugins. Är effekter typ eq, reverb...

* Ubuntu Studio Desktop. Är det grafiska gränssnittet. Utan detta hanar du som du kallar det i "dos läge".

Om du kan boota från CD/DVD kan du kolla i bios-setup. Tryck "delete" el. F10 el. den tangent som anges i manualen för ditt moderkort vid uppstart av datorn för att komma in i bios-konfigurationen. När du väl är där ska du se till att CD/DVD-läsaren liggar före hårddisken i bootårdning. Alt. testar du att stoppa in Ubutu Studio skivan eller någon av tidigare föreslagna live-cds blixtsnabbt efter att du startat datorn. Kommer installationsmenyn upp så har du lyckats boota från CD/DVD-läsaren. Inget kommer att installeras utan att du gör ett aktivt val.

Tack så mycke hjälpen! 🙂

Ska testa det där med bios setup, så snart knoppix är nerladdat. Den avbröt när den kom lite över hälften, det gick för långsamt stod det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tja igen!

Efter en del installerande och härjande med datorn som dog när det precis skulle bli färdiginstallerat... blah!

Det stod nått om GRUB och error, va det nu än är... men jag tror datorn var överhettad.

Jag lät den vila en dag, testade att installera och det gick! WIIEE!

Nu till nästa problem då. Bilden!? Det går fint och snabbare att starta upp datorn och jag ser visuellt hur Ubuntu S laddas upp, men sen så blinkar bara bilden i olika färger. Kan inte se desktop!

Men jag hör att Ubuntu Studio startas upp, och jag kan logga in men ingen bild visas, bara blink blink..olika färger.. 🙁🙂

Svårt å liksom försöka göra nått med det när man inte kan se 😏

Har jag tur så kanske nån här kan nått om detta eller vet va man kan göra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen!

Efter en del installerande och härjande med datorn som dog när det precis skulle bli färdiginstallerat... blah!

Det stod nått om GRUB och error, va det nu än är... men jag tror datorn var överhettad.

Jag lät den vila en dag, testade att installera och det gick! WIIEE!

Nu till nästa problem då. Bilden!? Det går fint och snabbare att starta upp datorn och jag ser visuellt hur Ubuntu S laddas upp, men sen så blinkar bara bilden i olika färger. Kan inte se desktop!

Men jag hör att Ubuntu Studio startas upp, och jag kan logga in men ingen bild visas, bara blink blink..olika färger.. 🙁🙂

Svårt å liksom försöka göra nått med det när man inte kan se 😏

Har jag tur så kanske nån här kan nått om detta eller vet va man kan göra??

Jo jag glömde tillägga att när jag kolla på en tutorial video på nätet om att installera Ubuntu S, så skulle man få upp vilka upplösningar man kunde välja, men det fick aldrig jag.

Det kanske kan ha någe me de å göre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkade Knoppix? Om den funkar men Ubuntu Studio inte gör det så är det nått strul med X (grafiken). Prova med att boota burken och när den är i läge blink (som du beskrev) så trycker du CTRL-ALT-F1. Då skall du få en riktigt gammal hederlig kommandoprompt, för inloggning. Logga in och kolla vilken grafik du har. Det gör du genom att köra kommandot lspci (eller /sbin/lspci). Där skall du kunna se en rad som handlar om vilket vilket grafik-kontroller du har i din burk.

Min rad ser ut så här:

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M24 1P [Radeon Mobility X600]

Sen kollar du i filen /etc/X11/xorg.conf längst ned efter en rad som heter Driver (finns flera men du skall ha den som normalt ligger sist. Du kan göra detta genom köra följande kommando:

egrep Driver /etc/X11/xorg.conf

Hos mig säger den (på en av raderna)

Driver "radeon"

Vilket betyder att jag kör radeon-drivrutinen för mitt kort.

Kolla detta först så får vi se sen.

För att komma tillbaks till X (grafik-mode) så trycker du CTRL-ALT-F7. Om du nu vill tillbaks till det där blinket.

Ps. Du kan även kika i filen /var/log/Xorg.0.log men den är inte helt lätt att ta sig igenom.

Men du kollar i den med kommandot:

less /var/log/Xorg.0.log

avsluta med ett "q" DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju alltid testa att köra "sudo xorgconfig" ifrån konsollen som så fint beskrevs hur man får upp här över. den kommer fråga dig om lite allt möjligt grafikrelaterat som upplösningar och dylikt

edit: Ifall du inte kan svara på frågorna som xorgconfig ställer (många kräver att du känner din hårdvara rätt bra) så borde det duga lika bra, om inte bättre med "sudo xorgcfg" 🙂

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Finns det inte hårdvarubegränsningar oxå när det gäller linux jag vet att det kan vara struligt att få igång OSX på PC hårdvara? Jag tänkte om det kanske är bra att kolla så att grejorna fungerar bra innan man ger sig in i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte hårdvarubegränsningar oxå när det gäller linux jag vet att det kan vara struligt att få igång OSX på PC hårdvara? Jag tänkte om det kanske är bra att kolla så att grejorna fungerar bra innan man ger sig in i det.

Jo. Definitivt. Rent generellt skall man kolla på olika sajter först innan man installerar/köper något. Något som normalt strular är väldigt ny hårdvara. Sen brukar laptop vara lite struligt. För oss (vanliga dödliga) är det ljudkort och grafik som kan strula. På grafiksidan är det ju två huvudtillverkare som man behöver kolla. Nvidia och ATI. På ljudkortssidan är det en mängd tillverkare men inte så många chip-set (huvudkomponenten i din hårdvara). Tyvärr finns det inget perfekt ställe att gå till för att kolla all sin hårdvara men några hyfsade finns. Bra gjorda Live-CD:s brukar göra livet lite trevligare. Faktum är att jag släpar med mig senaste Knoppix (den är en av de absolut bäst gjorda Live-CD:s. gjord av mäster Claus Knopper) när jag skall handla något. Sen bootar jag helt enkelt om burken och kollar vad som funkar. En annan sak som kan gå tokfel är skrivare. All-in-one-skrivare är inte alltid 100% bra i Linux. Ett annat problemområde har varit TV-kort. Jag köpte ett WinTV Nova 500 för 1.5 år sedan och det är inte förrän strax innan den här sommaren som det funkar korrekt och nu efter sommaren helt felfritt.

Några ställen att kolla på:

http://hardware4linux.info/search/

http://www.linux.org/hardware/

Ljudkort

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

Laptop

http://www.linux-laptop.net/

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju alltid testa att köra "sudo xorgconfig" ifrån konsollen som så fint beskrevs hur man får upp här över. den kommer fråga dig om lite allt möjligt grafikrelaterat som upplösningar och dylikt

edit: Ifall du inte kan svara på frågorna som xorgconfig ställer (många kräver att du känner din hårdvara rätt bra) så borde det duga lika bra, om inte bättre med "sudo xorgcfg" 🙂

Helt rätt. Jag började i fel ände. Klart man skall testa en sån sak först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Tack så jättemycket för er hjälp!

Jag körde faktiskt aldrig knoppix på datorn 😄 ja ladda ner det men det strula till sig på nått vänster och ja kunde inte bränna de på en skiva... stön... då det tog så lång tid att ladda ner det så orkade jag inte ladda ner igen. Så ja körde på ändå.

Testade att köra det första kommandot lspci och den hittade mitt grafik kort, de stod:

VGA compatible controller: nVidia Corporation NV43 [GeForce Go 6200/6400] (rev a1)

kollade också om den körde drivrutinen för nVidia, det gjorde den inte.

(fanns bara två rader, "kbd" och "mouse" stod det)

men inget av dem andra kommandona kunde ja komma in på. inte det som mige89 tipsade om heller.

kollade även upp på nVdias hemsida om drivrutiner till linux för mitt kort, och de fanns tydligen tror att jag ska ha denna(?):

http://www.nvidia.co.uk/object/linux_displ...3.14.12_uk.html

edit: nu lyckades jag komma in på, less /var/log/Xorg.0.log. men ja förstod inte mycket av det som stod där. 😛

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

humm, konstigt. fick du något felmeddelande när du skrev sudo xorgcfg?

förövrigt så ska nvidiakorten fungera utmärkt under linux, har aldrig stött på något strul med dem förutom att det kan vara lite småkrux med konfiguration av xservern...

edit: posta vad "locate xorgcfg" säger också, så kan vi spara lite tid 🤪.

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Finns det inte hårdvarubegränsningar oxå när det gäller linux jag vet att det kan vara struligt att få igång OSX på PC hårdvara? Jag tänkte om det kanske är bra att kolla så att grejorna fungerar bra innan man ger sig in i det.

Jo. Definitivt. Rent generellt skall man kolla på olika sajter först innan man installerar/köper något. Något som normalt strular är väldigt ny hårdvara. Sen brukar laptop vara lite struligt. För oss (vanliga dödliga) är det ljudkort och grafik som kan strula. På grafiksidan är det ju två huvudtillverkare som man behöver kolla. Nvidia och ATI. På ljudkortssidan är det en mängd tillverkare men inte så många chip-set (huvudkomponenten i din hårdvara). Tyvärr finns det inget perfekt ställe att gå till för att kolla all sin hårdvara men några hyfsade finns. Bra gjorda Live-CD:s brukar göra livet lite trevligare. Faktum är att jag släpar med mig senaste Knoppix (den är en av de absolut bäst gjorda Live-CD:s. gjord av mäster Claus Knopper) när jag skall handla något. Sen bootar jag helt enkelt om burken och kollar vad som funkar. En annan sak som kan gå tokfel är skrivare. All-in-one-skrivare är inte alltid 100% bra i Linux. Ett annat problemområde har varit TV-kort. Jag köpte ett WinTV Nova 500 för 1.5 år sedan och det är inte förrän strax innan den här sommaren som det funkar korrekt och nu efter sommaren helt felfritt.

Några ställen att kolla på:

http://hardware4linux.info/search/

http://www.linux.org/hardware/

Ljudkort

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

Laptop

http://www.linux-laptop.net/

Ok det verkar vara ungefär samma läge fast lite värre 🙂 . skulle vara skoj att testa Linux vet inget om det och har bara läst om det när jag surfat på Mac på PC siter. Vad finns det för fördelar förutom då att det är helt lagligt jag menar i förhållande till att köra OSX på PC. Jag har två q6600 maskiner som rullar fint i OSX så dom borde ju funka med Linux oxå tycker man (en med P35 och en med P45 chipset).

Link to comment
Dela på andra sajter

humm, konstigt. fick du något felmeddelande när du skrev sudo xorgcfg?

förövrigt så ska nvidiakorten fungera utmärkt under linux, har aldrig stött på något strul med dem förutom att det kan vara lite småkrux med konfiguration av xservern...

edit: posta vad "locate xorgcfg" säger också, så kan vi spara lite tid 😄.

När jag skrev in "sudo xorgcfg" så skall man skriva in sitt lösenord, när jag gjort det så står det: command not found.

När ja skrev in "locate xorgcfg" så hände inget, det kom bara en ny rad där man ska skriva ett kommando.

Men så skrev jag av misstag "locate xorg", då dök det upp en massa info, ex: /var/lib/dpkg/info/xerver-xorg-video-vga.

Istället för vga stod det bla. vesa, via, vmware, voodoo mm. kanske nått helt annat... ?

Glömde å tillägga att när jag körde me Windows, så strula bilden lite åxå, allt som var vitt blev turkos.. grafik-kortet kanske är paj!? :s

Edit: Det här är min dator förresten om det är till en hjälp http://support.packardbell.com/se/item/ind...0168&g=1400

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är jag igen...

Testade att installera om Ubuntu Studio igen, det blev samma resultat.

Sen så testade jag att dra hem vanliga Ubuntu, körde den som live cd, men tyvärr så blev det flimrande skärm i alla dess olika färger.

Ubuntu kanske inte helt enkelt kan köras på min dator. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att man får ha tråden alldeles för sig själv!!

Ja... i fall nån ville veta hur de gick så..

lägger ner Ubuntu Studio drömmarna på min laptop nu. Knäcker det sega aset mitt itu istället, nu blir det stationär som gäller.

Skrev in i ett mer lämpligt forum, på ubuntu.se. Där skrev en att det var nästan inga som fått ubuntu att fungera på en

easy note.

läxan till nästa infall: göra mer research.

Så, så var de me det.

edit: glömde säga nästan de viktigaste, tack för hjälpen jag fick.

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar som att du inte har xorg installerat, ubuntu kanske använder sig utav Xfree86, trots att det är uråldrigt 🙂. då kan du testa "sudo Xfree86setup" med stort och litet x, minns inte vilket som var rätt. Såtillvida inte du gett upp helt för att jag varit lite off någon vecka, jag ber om ursäkt. men testar du lite till är det nog värt det 😉 Testa kanske en annan ubuntuskiva, kanske är något knas med den, för i normala fall brukar xserver konfigureras och fungera bra automatiskt.

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar som att du inte har xorg installerat, ubuntu kanske använder sig utav Xfree86, trots att det är uråldrigt 🙂. då kan du testa "sudo Xfree86setup" med stort och litet x, minns inte vilket som var rätt. Såtillvida inte du gett upp helt för att jag varit lite off någon vecka, jag ber om ursäkt. men testar du lite till är det nog värt det 😎 Testa kanske en annan ubuntuskiva, kanske är något knas med den, för i normala fall brukar xserver konfigureras och fungera bra automatiskt.

Tja!

De är nog tyvärr så att jag gett upp tillsvidare. Tills jag skaffat en annan dator. Nån dag skall jag använda US! 😛

Hittade en gammal version av xp som jag installerade igen, de var jobbigt att uppdatera xp och ladda ner alla mina drivrutiner till ljudkort, grafikkort mm

Så jag installerar nog inte in Ubuntu S igen.

Jag testade med vanliga ubuntu och beta versionen Ubuntu 8.10. Ingen av dem gick heller. Testade samma Ubuntu skiva(som live cd) på en annans dator och där gick det klockrent. Så skivan var ok.

Tror du man kan skriva in kommandot i Live läge? För de skulle jag kunna testa.

🙂

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...