Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Idag Àr det söndag, imorgon Àr det mÄndag. DÄ öppnar musikaffÀrerna hÀr i staden, och jag tÀnker med mina ihoptjÀnade pengar blÄsa ner till Musikkanten hÀr i UmeÄ och köpa mig en ny Synthesizer.

Den jag har kollat pÄ nu sÄ pass lÀnge, men inte tordas köpa, Àr triton laddade Korg x50 (dessutom ska jag uppgradera med lite delar sÄ som pÄbyggnads stativ, sustain pedal, case etc).

Men till frÄgan, Àr det nÄgon anvÀnder denna lÀtt hanterliga Synth? Funkar den sÄ som önskat? Etc etc.

Ge nĂ„gon bra feedback ni som anvĂ€nder denna Korg. 🙂

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  HeadLong sa:
Hejsan! Idag Àr det söndag, imorgon Àr det mÄndag. DÄ öppnar musikaffÀrerna hÀr i staden, och jag tÀnker med mina ihoptjÀnade pengar blÄsa ner till Musikkanten hÀr i UmeÄ och köpa mig en ny Synthesizer.

Den jag har kollat pÄ nu sÄ pass lÀnge, men inte tordas köpa, Àr triton laddade Korg x50 (dessutom ska jag uppgradera med lite delar sÄ som pÄbyggnads stativ, sustain pedal, case etc).

Men till frÄgan, Àr det nÄgon anvÀnder denna lÀtt hanterliga Synth? Funkar den sÄ som önskat? Etc etc.

Hej!

Vad skall du med synten till?

Spela live / repa med band?

Eller skall du sitta hemma och lira?

Redigerat av drloop
Postat

mums 🙂

enl. Studios recension Àr den lite svajig,

bÀst att ha den pÄ ett stadigt underlag.

enl. dom ljuddemo's som finns sÄ rÀcker den till för det mesta...

Postat
  drloop sa:
  HeadLong sa:

Hej!

Jag letar band för fullt nu igen, har stÄtt stilla. Det Àr mycket HÄrdrock/Metal, sÄ mycket live bruk. Och med dom Pads, Choirs, Leads, Piano ljud, Orgel ljud etc etc jag har spanat in, Àr den ju mer eller mindre ganska komplett.

Men sÀkerligen blir det ju mycket att sitta hemma och försöka spela in den.

Postat
  tordA sa:
mums 🙂

enl. Studios recension Àr den lite svajig,

bÀst att ha den pÄ ett stadigt underlag.

enl. dom ljuddemo's som finns sÄ rÀcker den till för det mesta...

Okej! Jo, sett i detta forum att personer tidigare har haft problem, rent studio mÀssigt med dom hÀr keyboardsen. Men Àr det mycket problem sÄ det Àr vÀrt att övervÀga, eller Àr det bara en detalj man fÄr rÀkna med? Jag spelar ju in rÀtt mycket ocksÄ, sÄ det vore ju synd om jag mÄste fortsÀtta anvÀnda mig av mina gammla grejjer enbart i framtiden ocksÄ.

drloop (oregistrerad)
Postat
  HeadLong sa:
  drloop sa:
  HeadLong sa:

Hej!

Jag letar band för fullt nu igen, har stÄtt stilla. Det Àr mycket HÄrdrock/Metal, sÄ mycket live bruk. Och med dom Pads, Choirs, Leads, Piano ljud, Orgel ljud etc etc jag har spanat in, Àr den ju mer eller mindre ganska komplett.

Anledningen till att jag frÄgade var att om det var sÄ att du tÀnkt att lira hemma mest sÄ ger mjukvarusyntar betydligt mer för pengarna.

Men Àr det tÀnkt för att lira i band sÄ Àr det nog enklare med en x50 Àn en laptop och klaviatur.

Postat
  drloop sa:
  HeadLong sa:
  drloop sa:
  HeadLong sa:

Hej!

Anledningen till att jag frÄgade var att om det var sÄ att du tÀnkt att lira hemma mest sÄ ger mjukvarusyntar betydligt mer för pengarna.

Men Àr det tÀnkt för att lira i band sÄ Àr det nog enklare med en x50 Àn en laptop och klaviatur.

Det jag har hört och lÀst om den hÀr synthen tidigare, Àr att den fungerar utmÀrkt som bÄde hemma bruk och live/band bruk. Men sjÀlvklart hoppas jag mer pÄ att den fÄr hÀnga mycket mer med till replokalen, Àn att befinna sig placerad pÄ ett stÀll hemma framför datorn med ett sladdhav under sig.

Jag Àr ingen stor erfaren Keyboardist som anvÀnt mig av Synthesiziers tidigare, utan har mer kört pÄ större Keyboard modeller. SÄ kanske en lite amatör frÄga i din öron Àr vad du exakt menar med mjukvaru synthar? Dvs, MIDIklaviatur, PlugIn etc? Eller behöver det nödvÀndigtvis inte ha bara med det att göra?

Postat
  HeadLong sa:
Okej! Jo, sett i detta forum att personer tidigare har haft problem, rent studio mÀssigt med dom hÀr keyboardsen. Men Àr det mycket problem sÄ det Àr vÀrt att övervÀga, eller Àr det bara en detalj man fÄr rÀkna med? Jag spelar ju in rÀtt mycket ocksÄ, sÄ det vore ju synd om jag mÄste fortsÀtta anvÀnda mig av mina gammla grejjer enbart i framtiden ocksÄ.

en stadig plywoodskiva fixar det mesta 🙂

(utom kaffe dÄ...)

drloop (oregistrerad)
Postat

Skulle kunna vara ett midiklav med nÄgon programvara.

Tex: http://www.propellerheads.se/products/reason/

Eller Reaper som huvudprogram och det finns en hel flood med gratissyntar i VSTi format som Àr riktigt bra.

Mjukasyntar Ă€r ju billigare Ă€n hĂ„rda, gratis ibland... 🙂

Men dÄ fÄr du meck med att ta med dig en laptop/ljudkort och midiklaviatur istÀllet för att köra en synt.

Postat
  tordA sa:
  HeadLong sa:

en stadig plywoodskiva fixar det mesta â˜ș

(utom kaffe dÄ...)

UrsĂ€kta? 🙂 Jag förstod nog inte detta, intima skĂ€mt.

Postat
  drloop sa:
Skulle kunna vara ett midiklav med nÄgon programvara.

Tex: http://www.propellerheads.se/products/reason/

Eller Reaper som huvudprogram och det finns en hel flood med gratissyntar i VSTi format som Àr riktigt bra.

Mjukasyntar Ă€r ju billigare Ă€n hĂ„rda, gratis ibland... 🙂

Men dÄ fÄr du meck med att ta med dig en laptop/ljudkort och midiklaviatur istÀllet för att köra en synt.

Okej, men dÄ förstÄr jag exakt och hajjade i början. Tack hur som haver för infon!

Har du nÄgot mer att tillÀgga till en oerfaren synthesizer-Àgare som köper sin första Korg synth imorgon?

(Det jag kan tillÀgga Äter Àr att jag som sagt bara mest anvÀnt Yamaha Keys i PSR-serien och gammla Roland synthar med usla expationskort tidigare).

Postat
  tordA sa:
ha en planka (trÀ) under synten.

Okej, om trĂ€ Ă€r lösningen pĂ„ alla tekniska problem ocksĂ„, sĂ„ ska jag genast ge mig ivĂ€g till sĂ„gverket och försöka fĂ„ tag pĂ„ en med rĂ€tt mĂ„tt osv. 🙂

Postat

Vet inte riktigt om det behövs, men jag kan vĂ€l försöka förtydliga TordAs kommentarer lite... 😉

Han menar att synthen rent fysiskt Àr klent byggd, sÄ att den svajar pÄ mitten om man spelar hÄrt pÄ den. En bra lösning Àr alltsÄ att ha en stadig plywoodskiva under den!

Postat (redigerat)

Men oj vad ni dumforklarar hans fraga .P

jag tror att han syftade pa kaffets relevans i det hela..

p.s jag har en x50 men det ar lite svart att skriva pa denna datorn, jag aterkommer

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

SÄ, nu Àr jag tillbaka pÄ en bÀttre dator.

Jag har haft min X50 sedan nÄgot Är tillbaka och haft bÄde positiva och negativa erfarenheter av denna. Vad gÀller ljud sÄ Àr Korg som vanligt bra pÄ strÄk och mattor. Finns Àven ett och annat blÄs som funkar. Samma med orgelljuden. De funkar. Vad gÀller piano sÄ Àr det inget att hurra för enligt mig, men i det stora urvalet av dess pianoljud sÄ finns det ett och annat elpiano som faktiskt lÄter riktigt bra.

En stor nackdel med detta Àr klaviaturet, det suger hÀstpung. Hade jag gjort köpet idag sÄ hade jag valt Korg TR istÀllet, eller en begagnad Triton LE. Bra ljud för ungefÀr samma pengar med enda skillnaden att det Àr bÀttre klaviatur, samt lite fler finesser.

Den stora fördelen med X50 Àr att man har USB-anslutningsmöjlighet för att köra den mot en MAC/PC, dÄ man kan editera ljuden mer visuellt, om man gillar det. SjÀlv har jag aldrig anvÀnt den funktionen, eftersom det har strulat för mig nÀr jag skall koppla in den till datorn. Detta behöver nödvÀndigtvis inte bero pÄ X50:n, vilket jag heller inte tror att det gör. LÀgg mÀrke till dock att synten INTE fungerar som en VST-plugin utan du har endast kontrollmöjlighet över synten. Vill du anvÀnda syntens ljud för att spela upp ett midispÄr frÄn datorn sÄ mÄste du köra midi ut frÄn datorn och in till synten och sedan tillbaka som audio in i datorn.

AlltsÄ, en snabb utvÀrdering av synten som förhoppningsvis Àr lÀttöverskÄdlig och hjÀlper dig att vÀlja i djungeln:

+Bra strÄk och synt/mattor.

+USB-anslutningsmöjlighet för att redigera syntens ljud i datorn

+LĂ€tt vikt

-Klaviaturen

-Liten display

-Extern strömadapter med "plastig" kontakt

SÄ mitt tips Àr, skall du anvÀnda synten mest live och i replokalen och inte kÀnner sÄ stort behov av att ha en lÀtt synt eller att redigera synten i datorn, köp en TR 61 eller LE 61.

Kommer du mest att sitta i studion sÄ skulle jag ÀndÄ rekommendera de 2 ovan nÀmnda, USB-funktionen vÀger inte upp för den dÄliga klaviaturen och dess plastighet.

Postat
  RobinJacobsson sa:
SÄ, nu Àr jag tillbaka pÄ en bÀttre dator.

Jag har haft min X50 sedan nÄgot Är tillbaka och haft bÄde positiva och negativa erfarenheter av denna. Vad gÀller ljud sÄ Àr Korg som vanligt bra pÄ strÄk och mattor. Finns Àven ett och annat blÄs som funkar. Samma med orgelljuden. De funkar. Vad gÀller piano sÄ Àr det inget att hurra för enligt mig, men i det stora urvalet av dess pianoljud sÄ finns det ett och annat elpiano som faktiskt lÄter riktigt bra.

En stor nackdel med detta Àr klaviaturet, det suger hÀstpung. Hade jag gjort köpet idag sÄ hade jag valt Korg TR istÀllet, eller en begagnad Triton LE. Bra ljud för ungefÀr samma pengar med enda skillnaden att det Àr bÀttre klaviatur, samt lite fler finesser.

Den stora fördelen med X50 Àr att man har USB-anslutningsmöjlighet för att köra den mot en MAC/PC, dÄ man kan editera ljuden mer visuellt, om man gillar det. SjÀlv har jag aldrig anvÀnt den funktionen, eftersom det har strulat för mig nÀr jag skall koppla in den till datorn. Detta behöver nödvÀndigtvis inte bero pÄ X50:n, vilket jag heller inte tror att det gör. LÀgg mÀrke till dock att synten INTE fungerar som en VST-plugin utan du har endast kontrollmöjlighet över synten. Vill du anvÀnda syntens ljud för att spela upp ett midispÄr frÄn datorn sÄ mÄste du köra midi ut frÄn datorn och in till synten och sedan tillbaka som audio in i datorn.

AlltsÄ, en snabb utvÀrdering av synten som förhoppningsvis Àr lÀttöverskÄdlig och hjÀlper dig att vÀlja i djungeln:

+Bra strÄk och synt/mattor.

+USB-anslutningsmöjlighet för att redigera syntens ljud i datorn

+LĂ€tt vikt

-Klaviaturen

-Liten display

-Extern strömadapter med "plastig" kontakt

SÄ mitt tips Àr, skall du anvÀnda synten mest live och i replokalen och inte kÀnner sÄ stort behov av att ha en lÀtt synt eller att redigera synten i datorn, köp en TR 61 eller LE 61.

Kommer du mest att sitta i studion sÄ skulle jag ÀndÄ rekommendera de 2 ovan nÀmnda, USB-funktionen vÀger inte upp för den dÄliga klaviaturen och dess plastighet.

Okej! Tack för ditt utlÀgg. Dock sÄ gjorde jag ett snabbt val i förmiddags och plockade ihop ett packet med Herkules pÄbyggnad-stÀll, sustain och sjÀlvaste Korg x50. Den lÄter som den gjort tidigare i min öron; dvs. bra. Jag Àr inte ute efter sÄ mycket brass ljud osv, utan mer leads och pads. Jag Àr som sagt grymt involverad i metal genrén sÄ jag tycker det jag hitills funnit pÄ den inom "ljud-vÀg" lÄter riktigt dugligt.

DÄ ett par frÄgor till dig som Àgt denna plastracket i nÄtt Är:

-> Den medföljande CD'n till Synthesizern, Àr det bara en driver instalation, eller medföljer det nÄgon PlugIn osv?

-> Eftersom min grymt dÄliga engelska, bokstavligen ger sig till tal nu, sÄ undrar jag hur man/du programmerar in egna banker? AlltsÄ dvs Users sÄ du bara kan anvÀnda dig av A-D bankerna, fast med egna för instÀllda ljud?

Postat (redigerat)
  HeadLong sa:

-> Den medföljande CD'n till Synthesizern, Àr det bara en driver instalation, eller medföljer det nÄgon PlugIn osv?

Drivers och editor (som funkar bÄde som plugin och som standalone). Finns pÄ korgs hemsida ocksÄ (möjligen en nyare version).

Och ett förtydligande: editorn funkar som vst-plugin, men inget ljud skickas genom usb-kabeln sÄ man mÄste anvÀnda sina analoga ingÄngar pÄ ljudkortet (om man vill ha in ljudet i datorn).

I övrigt kan jag ocksÄ intyga att klaviaturet Àr rÀtt kasst, och konstruktionen Àr superplastig (vilket förvisso gör synthen vÀldigt lÀtt att bÀra med sig...). Min X50 har glapp i högerutgÄngen, men det Àr inte synthens fel utan en billig sladd som tappade toppen inuti synthen (en sedelÀrande historia om billiga sladdar. Var försiktiga med vad ni stoppar in i era maskiner, kids!).

Redigerat av SMonk
Postat
  SMonk sa:
Och ett förtydligande: editorn funkar som vst-plugin, men inget ljud skickas genom usb-kabeln sÄ man mÄste anvÀnda sina analoga ingÄngar pÄ ljudkortet (om man vill ha in ljudet i datorn).

Oj ja dĂ€r blev det fel ! Klart att det skulle stÅtt sÅ dĂ€r !

😛

/Robin

Postat
  SMonk sa:
  HeadLong sa:

Drivers och editor (som funkar bÄde som plugin och som standalone). Finns pÄ korgs hemsida ocksÄ (möjligen en nyare version).

I övrigt kan jag ocksÄ intyga att klaviaturet Àr rÀtt kasst, och konstruktionen Àr superplastig (vilket förvisso gör synthen vÀldigt lÀtt att bÀra med sig...). Min X50 har glapp i högerutgÄngen, men det Àr inte synthens fel utan en billig sladd som tappade toppen inuti synthen (en sedelÀrande historia om billiga sladdar. Var försiktiga med vad ni stoppar in i era maskiner, kids!).

All right, all right! Tack tack för infon!

En detalj till, en ganska viktig sÄdan;

Hur bÀr man sig Ät för att lyckas programera in sina egna ljud banken sÄ man inte mÄste gÄ igenom hela synthens för programerade banker för att nÄ ett ljud frÄn ett annat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.