Jump to content
Annons

Rättigheter efter stimanmälan.


FlyRider

Recommended Posts

Annons

Formellt gäller följande:

Du som vill lägga ut din egen musik på din privata hemsida får göra det utan att betala licensavgift till STIM/NCB. Det gäller såväl streamad musik som nedladdningsbar.

Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska få avgiftsfri licens:

  1. Webbplatsen skall vara din egen privata hemsida vilket bland annat skall innebära att du har den fullständiga redigerings-och rådighetsrätten över webbplatsen.
  2. Alla rättigheter till musiken skall innnehas av dig själv alternativt tillsammans med dina medkompositörer. Om musiken är förlagd måste förlaget vara kontrollerat/ägas av dig/er.
  3. Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.

Om ovanstående villkor är uppfyllda behöver du inte ansöka om Stim/NCB:s Internetlicens. Skulle något förändras så att villkoren inte längre uppfylls är du skyldig att omedelbart ansöka om Internetlicens på vanligt sätt. "Ansökan om Internetlicens".

Jag har läst någonstans (kan tyvärr inte hitta det just nu), att STIM har ändrat inställning lite och numera godkänner att man lägger upp sin musik på andra ställen också trots att de inte har ramavtal med STIM - men då får man förstås räkna med att inte få betalt för nedladdningarna.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.

Hmmm... Det är just den formuleringen jag har ställt mig frågande till genom åren. Som jag tolkar det, betyder det i princip att din upplagda låt, på din privata hemsida, ska ha en så underordnad betydelse att den helt saknar mening. Ungefär så här kanske:

[hemsida]

Hej, och jättevarmt välkommen till min personliga hemsida!

 

Jag heter Valle! Och här är en
bild på min familj
när vi var på semester på Mallorca, sommaren 1999. Det är min fru som står till vänster, och de små prinsessorna till höger är våra döttrar.

 

Mina intressen är svampplockning, korgflätning och att svarva lampfötter. Jag samlar även på insekter (jag har en jättestor fluga från Sydamerika — huvudet är stort som en golfboll). När jag inte har något viktigare för mig spelar jag banjo (gick en ABF-kurs i banjo hösten 2007). Min fru tycker att jag är jätteduktig.
Lyssna
själva och bedöm. Men mest av allt gillar jag att träffa mina kompisar, dricka belgisk öl och kolla på bilder på gamla raggarbilar.

 

Vi har bildat en egen raggarklubb: Vill du vara med i den?
JA
NEJ

[/hemsida]

Eller något i den stilen...

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.

Hmmm... Det är just den formuleringen jag har ställt mig frågande till genom åren. Som jag tolkar det, betyder det i princip att din upplagda låt, på din privata hemsida, ska ha en så underordnad betydelse att den helt saknar mening. Ungefär så här kanske:

[hemsida]

Hej, och jättevarmt välkommen till min personliga hemsida!

 

Jag heter Valle! Och här är en
bild på min familj
när vi var på semester på Mallorca, sommaren 1999. Det är min fru som står till vänster, och de små prinsessorna till höger är våra döttrar.

 

Mina intressen är svampplockning, korgflätning och att svarva lampfötter. Jag samlar även på insekter (jag har en jättestor fluga från Sydamerika — huvudet är stort som en golfboll). När jag inte har något viktigare för mig spelar jag banjo (gick en ABF-kurs i banjo hösten 2007). Min fru tycker att jag är jätteduktig.
Lyssna
själva och bedöm. Men mest av allt gillar jag att träffa mina kompisar, dricka belgisk öl och kolla på bilder på gamla raggarbilar.

 

Vi har bildat en egen raggarklubb: Vill du vara med i den?
JA
NEJ

[/hemsida]

Eller något i den stilen...

Haha, klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hela den här frågan är intressant...

Jag vet att det är helt ogänt att ladda upp egen musik på egen hemsida. Får du är det ju egen musik, det är ju upptill dig själv om du vill spela upp musik utan att få betalt. och är det då demos så spelar det ju ingen roll... om man nu säger så.

Men när det kommer till vad det är som gäller att ladda upp musik här... är jag inte säker, men om man ska vara logisk så ska det inte vara några problem. För Det är ju DU som laddar upp musiken inte de som driver hemsidan. Det är ju som om du har en hemsida på en server, exmpel gratis hemsida och sedan laddar du upp din musik på den... ska de som driver den gratis hemsida tjensen betala avgift då till stim??? Det tvivlar jag på.... Men som sagt jag är inte hundra på om det här stämmer.... det är bara jag som babblar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.

Hmmm... Det är just den formuleringen jag har ställt mig frågande till genom åren. Som jag tolkar det, betyder det i princip att din upplagda låt, på din privata hemsida, ska ha en så underordnad betydelse att den helt saknar mening. Ungefär så här kanske:

[hemsida]

Hej, och jättevarmt välkommen till min personliga hemsida!

 

Jag heter Valle! Och här är en
bild på min familj
när vi var på semester på Mallorca, sommaren 1999. Det är min fru som står till vänster, och de små prinsessorna till höger är våra döttrar.

 

Mina intressen är svampplockning, korgflätning och att svarva lampfötter. Jag samlar även på insekter (jag har en jättestor fluga från Sydamerika — huvudet är stort som en golfboll). När jag inte har något viktigare för mig spelar jag banjo (gick en ABF-kurs i banjo hösten 2007). Min fru tycker att jag är jätteduktig.
Lyssna
själva och bedöm. Men mest av allt gillar jag att träffa mina kompisar, dricka belgisk öl och kolla på bilder på gamla raggarbilar.

 

Vi har bildat en egen raggarklubb: Vill du vara med i den?
JA
NEJ

[/hemsida]

Eller något i den stilen...

Grejen är väl att man ska kunna ha sin portfolio publicerad på webben utan att behöva styra upp ett ramavtal. Tänk om alla hobbyproducenter/låtskrivare tvingades skriva ett ramavtal. Det skulle bli löjligt kostsamt för STIM i administrativa kostnader samtidigt som det förmodligen inte skulle inbringa speciellt många kronor. Alla skulle förlora helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.
Det är just den formuleringen jag har ställt mig frågande till genom åren. Som jag tolkar det, betyder det i princip att din upplagda låt, på din privata hemsida, ska ha en så underordnad betydelse att den helt saknar mening.
Grejen är väl att man ska kunna ha sin portfolio publicerad på webben utan att behöva styra upp ett ramavtal. Tänk om alla hobbyproducenter/låtskrivare tvingades skriva ett ramavtal. Det skulle bli löjligt kostsamt för STIM i administrativa kostnader samtidigt som det förmodligen inte skulle inbringa speciellt många kronor. Alla skulle förlora helt enkelt.

Jag håller jag med dig!

Men om vi bortser från alla som valt att gå ur/inte ansluta sig till STIM (och därför kan göra nästan vad de vill med sitt eget material), så kvarstår faktum: enligt STIM-avtalet upplåter den anslutne sin ensamrätt att licensiera "alla [sina] existerande och framtida [= ännu ej existerande] musikaliska verk med tillhörande texter". Upplåtelsen inbegriper bl.a. överföring, spridning, mångfaldigande och inspelning av verk.

STIM borde (såvida det ännu inte skett) råda bot på den villkorsförvirring som råder bland "sina" anslutna genom att se över och revidera villkoren i sitt out-of-date anslutningskontrakt. Detta istället för spä på förvirringen genom att "se mellan fingrarna" i varje enskilt fall när och om de själva finner det lämpligt...

STIM är viktigt, och i många avseenden nödvändigt, för upphovsmännen — men gör det inte särskilt enkelt för sina anslutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...