Jump to content
Annons

Funderingar inför iMac + logic inköp


KarlA (oregistrerad)

Recommended Posts

KarlA (oregistrerad)

Hejsan alla mac+logic användare!

Jag är lite i valet och kvalet, tänkte köpa en iMac och logic till det. Har lite frågor angående prestanda.

alt 1: iMac 20 tum, 2,4ghz, 2gb ram, 250 gb hd... 10 900:-

alt 2: iMac 20 tum, 2,66ghz, 2gb ram, 320gb hd... 12 500:-

Det som jag undrar mest över är hur mycket 2,4ghz vs 2,66ghz skiljer sig och om det är värt de extra kulorna?

hur skulle ni gjort???

tack för sveriges bästa forum!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
KarlA (oregistrerad)

mer ram? jag som trodde att 2 gig var hyfsat mycket.. om man nu skulle installera mer ram i efterhand är det jätte svårt på en imac jämfört med en vanlig pc?

Link to comment
Dela på andra sajter

mer ram? jag som trodde att 2 gig var hyfsat mycket.. om man nu skulle installera mer ram i efterhand är det jätte svårt på en imac jämfört med en vanlig pc?

Det är betydligt lättare. Bara att öppna luckan på undersidan och ploppa in modulen.

2 gig är en hel del. Det beror på lite vad du ska göra. Ska du använda samplingsbibliotek och sådant så tar det slut ganska snabbt. Men ska du bara köra audiospår, synthar och effekter så bör 2gb räcka ganska långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)
*följer tråden med gjädje, då jag går i samma tankar*

trevligt!

men om man nu ska ha 4 gig så måste det vara 2x2gb eller? för i den macen med 2 gig tror jag att det är 2x1gb, det finns väl bara två platser för ram i iMac?

förresten tack för alla snabba svar uppskattas enormt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man nu ska ha 4 gig så måste det vara 2x2gb eller? för i den macen med 2 gig tror jag att det är 2x1gb, det finns väl bara två platser för ram i iMac?

förresten tack för alla snabba svar uppskattas enormt!!

Ja det stämmer. Jag gjorde så att jag köpte datorn med 1GB RAM från Apple och köpte sedan 2x2GB från Crucial. Sålde sedan originalminnet för 250kr.

Det mest ekonomiska alternativet. Apple tar hutlösa priser för minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips från mig när det gäller att köpa Logic(du kanske redan köpt?) är att köpa via eBay.

Jag skrev en tråd på MacWorld forumet där jag berättade om mitt köp från ett företag på eBay England. Jag kom undan med 2000:- totalt på Logic Studio tack vare mitt köp där. Och då gick frakten på hela 700:-(väger ju en del) men trots det slutade totalpriset på bara 2700:-. Och då ingick även en leveransförsäkring. Jag klistrar in tråden så du kan läsa. Är säkert intressant för fler.

Och det funkade utan problem, jag har tom lagt upp bilder när paketet kom. ☺️ Kanske kan vara intressant för dig i och med att jag kom så billigt undan för ett helt nytt Logic Studio.

Länk: http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=72788

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Mest dator och mest minne för pengarna är nog en formel som är giltig i alla lägen sen får plånboken bestämma, kort sagt jag skulle gått på den dyrare iMacen med basic minneskonfiguration och köpt extra minne från nån annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också gått på den imacen med 2,66ghz processorn, då den även har snabbare systembus. Är inte pengarna ett hinder så ska du självklart köpa den. Men som andra redan sagt. Köp minnet någon på M-store eller något ställe där det är billigare.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också gått på den imacen med 2,66ghz processorn, då den även har snabbare systembus. Är inte pengarna ett hinder så ska du självklart köpa den. Men som andra redan sagt. Köp minnet någon på M-store eller något ställe där det är billigare.

Mvh

Fredrik Sonefors

Sitter på denna dator sedan en vecka tillbaks. Har inga klagomål på hur den fungerar,men en irriterande grej var att det inte finns någon ledig minnesplats. Alltså måste man plocka ut 1 gb för att kunna sätta in en 2 gb-pinne. Hade missat den detaljen, så nu sitter jag på 3 gb i stället för 4gb.

Enligt den här artikeln klarar man sig långt med 3 gb, men tycker ändå det är lite störigt.

http://eshop.macsales.com/shop/Memory_Benchmark/Apple_iMac/

Det blir i och för sig i alla fall runt 6-700 spänn billigare att sätta in 4 gb själv. Beror på vilket märke man köper. Jag köpte samsungminnen, som är samma märke som redan sitter i en imac.

Redigerat av Eknaton
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på denna dator sedan en vecka tillbaks. Har inga klagomål på hur den fungerar,men en irriterande grej var att det inte finns någon ledig minnesplats. Alltså måste man plocka ut 1 gb för att kunna sätta in en 2 gb-pinne. Hade missat den detaljen, så nu sitter jag på 3 gb i stället för 4gb.

Det visste du väl dock innan? I annat fall skulle den ju behövt levereras med inget minne alls i och med att det bara finns 2 platser. Var glad att du inte hade 512mb stickor i varsin plats istället, för så var det ju tidigare. Det är bara att sälja 1gb minnet eller spara ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på denna dator sedan en vecka tillbaks. Har inga klagomål på hur den fungerar,men en irriterande grej var att det inte finns någon ledig minnesplats. Alltså måste man plocka ut 1 gb för att kunna sätta in en 2 gb-pinne. Hade missat den detaljen, så nu sitter jag på 3 gb i stället för 4gb.

Det visste du väl dock innan? I annat fall skulle den ju behövt levereras med inget minne alls i och med att det bara finns 2 platser. Var glad att du inte hade 512mb stickor i varsin plats istället, för så var det ju tidigare. Det är bara att sälja 1gb minnet eller spara 🙂

Hur tänker du nu? Man kan väl ha en tvågigspinne i en plats och ha den andra ledig?

Har haft outnyttjade minnesplatser på mina gamla PC-datorer, och datorn funkar ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog bara två slottar så ska du ha fullt dvs. 4 gig som imacen tar så måste du ha 2*2 gig.

Ja, precis, det var ju det jag störde mig lite på. Att de inte lämnat en av platserna ledig så man kan sätta in 2 gb och få 4 gb direkt.

Men strunt i det. Den har inte gått i taket än, och jag har stressat den rätt mycket.

Redigerat av Eknaton
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

BAH RADERADE....upptäckte att jag skrev helt galet.....

Missade att du köpt en iMac med 2gb minne i från början, jag läste av någon anledning 1gb. Men som sagt, Apple kör ju parade minnen tyvärr vilket innebär att man får 1 + 1gb, vilket kan vara lite störande.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...