Preeben Postat 11 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 11 augusti 2008 Jag spelar inte min musik i ett litet kontor. FÖr tillfället kör jag på en milab VIP 501(kondensator), har ingen aning om det är någon bra mick men jag tycker inte att jag får till ljudet, men kanske inte beror på deT? Sen så har vi ju ett antal mickar.. men mest dynamiska. Jag tänkte då... Vad är bäst?? ska jag köra med kondensator micken? eller ska jag typ köra på en värsting neumann mick, dock dynamisk. Tror det är en neumann KMS 104 eller nått.. Jag spelar iprincip bara in sång i micken. Blev lite märkligt skrivet det där men hoppas ni fattar! Tacksam för svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ptr Postat 12 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 12 augusti 2008 Jag antar att det är en VIP-50 du har? Hur har du ställt in den? Hur ser rummet ut? ... Hur mycket efterklang har du, sånginspelning föredrar ju en heldämpat till överdämtat rum! Det finns ingen anledning varför inte VIP-50 skulle låta jäkligt bra vid röstinspelning! Jag har visserligen bvara gjort voice-over (prat) med VIP-50, men den klarar av vilka röster som helst, mycket neutralt! Det finns massor av trådar om sånginspeling på detta forat (sök av och fundera på hur du spelar in!), och det är sällan micken som avgör kvaliteten/upplevelsen utan just rummet! /ptr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Preeben Postat 12 augusti 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 augusti 2008 Jag antar att det är en VIP-50 du har? Hur har du ställt in den? Hur ser rummet ut? ... Hur mycket efterklang har du, sånginspelning föredrar ju en heldämpat till överdämtat rum! Det finns ingen anledning varför inte VIP-50 skulle låta jäkligt bra vid röstinspelning! Jag har visserligen bvara gjort voice-over (prat) med VIP-50, men den klarar av vilka röster som helst, mycket neutralt! Det finns massor av trådar om sånginspeling på detta forat (sök av och fundera på hur du spelar in!), och det är sällan micken som avgör kvaliteten/upplevelsen utan just rummet! /ptr tack för svaret! Joo har du nog rätt i! Men är ändå som att något är fel, alltså måste inte vara micken, men det är just det att ljudet blir så kallt och hårt... oavsett hur mkt reverb jag drar på så blire inte bra tycker jag... Så roomworks är ju nått som jag inte heller är riktigt nöjd med. men det är klart, men tanke på hur rummet ser ut som jag spelar in i så äre kanske inte så konstigt? Peter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nightfly Postat 18 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2008 Jag antar att det är en VIP-50 du har? Hur har du ställt in den? Hur ser rummet ut? ... Hur mycket efterklang har du, sånginspelning föredrar ju en heldämpat till överdämtat rum! Det finns ingen anledning varför inte VIP-50 skulle låta jäkligt bra vid röstinspelning! Jag har visserligen bvara gjort voice-over (prat) med VIP-50, men den klarar av vilka röster som helst, mycket neutralt! Det finns massor av trådar om sånginspeling på detta forat (sök av och fundera på hur du spelar in!), och det är sällan micken som avgör kvaliteten/upplevelsen utan just rummet! /ptr tack för svaret! Joo har du nog rätt i! Men är ändå som att något är fel, alltså måste inte vara micken, men det är just det att ljudet blir så kallt och hårt... oavsett hur mkt reverb jag drar på så blire inte bra tycker jag... Så roomworks är ju nått som jag inte heller är riktigt nöjd med. men det är klart, men tanke på hur rummet ser ut som jag spelar in i så äre kanske inte så konstigt? Peter VIP-501 är en VIP-50 med färre inställningsmöjligheter. Tror att den är identisk med hänsyn till ljudkvalitet. Det är en högklassig mick, så jag tror verkligen inte det är där problemet ligger. Neumann KMS-104 är inte dynamisk - det är Neumanns konding för live-bruk. Samma som KMS-105 fast med njure istället för supernjure (eller tvärtom). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nightfly Postat 18 augusti 2008 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2008 ... Vänta lite förresten. Vad kör du för inställning på micken (Milab alltså)? Finns ju hur många som helst att välja på. Har du inget bra rum så ska du nog köra njure eller supernjure. Eller vad säger experterna? Sedan spelar ju tekniken roll - avstånd, bashöjnings-effekt, puff-skydd etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.