Jump to content
Annons

Vilken mick ska jag använda?


Preeben

Recommended Posts

Jag spelar inte min musik i ett litet kontor. FÖr tillfället kör jag på en milab VIP 501(kondensator), har ingen aning om det är någon bra mick men jag tycker inte att jag får till ljudet, men kanske inte beror på deT?

Sen så har vi ju ett antal mickar.. men mest dynamiska. Jag tänkte då... Vad är bäst?? ska jag köra med kondensator micken? eller ska jag typ köra på en värsting neumann mick, dock dynamisk.

Tror det är en neumann KMS 104 eller nått.. Jag spelar iprincip bara in sång i micken.

Blev lite märkligt skrivet det där men hoppas ni fattar!

Tacksam för svar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att det är en VIP-50 du har?

Hur har du ställt in den?

Hur ser rummet ut? ... Hur mycket efterklang har du, sånginspelning föredrar ju en heldämpat till överdämtat rum!

Det finns ingen anledning varför inte VIP-50 skulle låta jäkligt bra vid röstinspelning! Jag har visserligen bvara gjort voice-over (prat) med VIP-50, men den klarar av vilka röster som helst, mycket neutralt! Det finns massor av trådar om sånginspeling på detta forat (sök av och fundera på hur du spelar in!), och det är sällan micken som avgör kvaliteten/upplevelsen utan just rummet!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är en VIP-50 du har?

Hur har du ställt in den?

Hur ser rummet ut? ... Hur mycket efterklang har du, sånginspelning föredrar ju en heldämpat till överdämtat rum!

Det finns ingen anledning varför inte VIP-50 skulle låta jäkligt bra vid röstinspelning! Jag har visserligen bvara gjort voice-over (prat) med VIP-50, men den klarar av vilka röster som helst, mycket neutralt! Det finns massor av trådar om sånginspeling på detta forat (sök av och fundera på hur du spelar in!), och det är sällan micken som avgör kvaliteten/upplevelsen utan just rummet!

/ptr

tack för svaret!

Joo har du nog rätt i!

Men är ändå som att något är fel, alltså måste inte vara micken, men det är just det att ljudet blir så kallt och hårt... oavsett hur mkt reverb jag drar på så blire inte bra tycker jag...

Så roomworks är ju nått som jag inte heller är riktigt nöjd med. men det är klart, men tanke på hur rummet ser ut som jag spelar in i så äre kanske inte så konstigt?

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är en VIP-50 du har?

Hur har du ställt in den?

Hur ser rummet ut? ... Hur mycket efterklang har du, sånginspelning föredrar ju en heldämpat till överdämtat rum!

Det finns ingen anledning varför inte VIP-50 skulle låta jäkligt bra vid röstinspelning! Jag har visserligen bvara gjort voice-over (prat) med VIP-50, men den klarar av vilka röster som helst, mycket neutralt! Det finns massor av trådar om sånginspeling på detta forat (sök av och fundera på hur du spelar in!), och det är sällan micken som avgör kvaliteten/upplevelsen utan just rummet!

/ptr

tack för svaret!

Joo har du nog rätt i!

Men är ändå som att något är fel, alltså måste inte vara micken, men det är just det att ljudet blir så kallt och hårt... oavsett hur mkt reverb jag drar på så blire inte bra tycker jag...

Så roomworks är ju nått som jag inte heller är riktigt nöjd med. men det är klart, men tanke på hur rummet ser ut som jag spelar in i så äre kanske inte så konstigt?

Peter

VIP-501 är en VIP-50 med färre inställningsmöjligheter. Tror att den är identisk med hänsyn till ljudkvalitet. Det är en högklassig mick, så jag tror verkligen inte det är där problemet ligger.

Neumann KMS-104 är inte dynamisk - det är Neumanns konding för live-bruk. Samma som KMS-105 fast med njure istället för supernjure (eller tvärtom).

Link to comment
Dela på andra sajter

... Vänta lite förresten. Vad kör du för inställning på micken (Milab alltså)? Finns ju hur många som helst att välja på. Har du inget bra rum så ska du nog köra njure eller supernjure. Eller vad säger experterna?

Sedan spelar ju tekniken roll - avstånd, bashöjnings-effekt, puff-skydd etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...