Jump to content
Annons

Eee pc och linux


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Jag har inte köpt en sjÀlv, men en nÀra bekant som brukar anvÀnda mig som datorexpert har gjort sÄ: Slagit till pÄ en Asus Eee pc. En liten söt handvÀskedator...

Jag har ingen erfarenhet av Linux alls, sĂ„ hĂ€r följer nybörjarfrĂ„gor, mĂ„hĂ€nda följer fler senare 🙂 :

1: NÀr man surfar till SVT-s hemsida och ska titta pÄ videoklipp, sÄ hejdas man av att man "mÄste ha Windows media player ELLER realplayer installerat". Windows media player finns ju förstÄs inte pÄ (Linux-)datorn, och jag Àr sjÀlv av gammal vana mycket skeptisk till realplayern. Hur lösa detta? Installera realplayer i alla fall? Den till datorn medföljande webbrowsern Àr (utmÀrkta) Mozilla Firefox, finns det ett tillÀgg till den för att köra (streama) dessa (svt-)filer?

2: I Windowsmiljö Àr ju virus o annan skit (trojaner... etcetc) ett sjÀlvklart dilemma att ta stÀllning till. Jag har förstÄtt att mac-miljö Àr mer förskonad ("det finns inga virus för mac"), men hur Àr det med en linuxmaskin? MÄste man ha virusskydd över huvud taget?

Tacksam för svar!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej!

Jag har inte köpt en sjÀlv, men en nÀra bekant som brukar anvÀnda mig som datorexpert har gjort sÄ: Slagit till pÄ en Asus Eee pc. En liten söt handvÀskedator...

Jag har ingen erfarenhet av Linux alls, sĂ„ hĂ€r följer nybörjarfrĂ„gor, mĂ„hĂ€nda följer fler senare 🙂 :

1: NÀr man surfar till SVT-s hemsida och ska titta pÄ videoklipp, sÄ hejdas man av att man "mÄste ha Windows media player ELLER realplayer installerat". Windows media player finns ju förstÄs inte pÄ (Linux-)datorn, och jag Àr sjÀlv av gammal vana mycket skeptisk till realplayern. Hur lösa detta? Installera realplayer i alla fall? Den till datorn medföljande webbrowsern Àr (utmÀrkta) Mozilla Firefox, finns det ett tillÀgg till den för att köra (streama) dessa (svt-)filer?

2: I Windowsmiljö Àr ju virus o annan skit (trojaner... etcetc) ett sjÀlvklart dilemma att ta stÀllning till. Jag har förstÄtt att mac-miljö Àr mer förskonad ("det finns inga virus för mac"), men hur Àr det med en linuxmaskin? MÄste man ha virusskydd över huvud taget?

Tacksam för svar!

tjing

Bengan

Vad jag har hört sÄ Àr linux som ett öppet sÄll. LÀt att attackera med virus. JodÄ virus för mac finns. Börjar dyka upp mer för det. Inte sÄ lÀnge sen jag lÀste om det. Men visst, jÀmfört med pc Àr det en jÀvla skillnad. Jo Realplayern Àr vÀl nÀst intill omöjlig att bli av med helt och hÄllet om man avinstallerar. GÀller ha bra avintalleringsprogram för det. Testat nÄgon av alla andra players som finns? Vet inte om de funkar men finns vÀl nÄn som ska?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2: I Windowsmiljö Àr ju virus o annan skit (trojaner... etcetc) ett sjÀlvklart dilemma att ta stÀllning till. Jag har förstÄtt att mac-miljö Àr mer förskonad ("det finns inga virus för mac"), men hur Àr det med en linuxmaskin? MÄste man ha virusskydd över huvud taget?

Tacksam för svar!

tjing

Bengan

Inget antivirus eller annat skydd behövs eftersom det Ànnu inte Àr kodat nÄgra sÄna elakheter.

AngÄende det dÀr med webbtv mm ska du inte försöka titta pÄ, inte ens youtube fungerar som det ska.

Det finns dock inbyggt Quicktime stöd i Firefox3 (WebblÀsarn) sÄ du borde kunna titta pÄ sÄnt material!

Redigerat av djstyler
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2: I Windowsmiljö Àr ju virus o annan skit (trojaner... etcetc) ett sjÀlvklart dilemma att ta stÀllning till. Jag har förstÄtt att mac-miljö Àr mer förskonad ("det finns inga virus för mac"), men hur Àr det med en linuxmaskin? MÄste man ha virusskydd över huvud taget?

Tacksam för svar!

tjing

Bengan

Inget antivirus eller annat skydd behövs eftersom det Ànnu inte Àr kodat nÄgra sÄna elakheter.

AngÄende det dÀr med webbtv mm ska du inte försöka titta pÄ, inte ens youtube fungerar som det ska.

Det finns dock inbyggt Quicktime stöd i Firefox3 (WebblÀsarn) sÄ du borde kunna titta pÄ sÄnt material!

Tack för svar (DH oxĂ„đŸ™‚ )

Menar du att linux inte fixar youtube (mm), eller att EEE PC-n Àr för klen för att fixa det? UrsÀkta om jag blir lite förvirrad:)

Eller menar du att inget förutom quicktime funkar i form av rörliga bilder?

...och jag tar dig pĂ„ orden nĂ€r det gĂ€ller virusskydd 🙂 , dĂ„ var det som jag hoppats...

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1: NÀr man surfar till SVT-s hemsida och ska titta pÄ videoklipp, sÄ hejdas man av att man "mÄste ha Windows media player ELLER realplayer installerat". Windows media player finns ju förstÄs inte pÄ (Linux-)datorn, och jag Àr sjÀlv av gammal vana mycket skeptisk till realplayern. Hur lösa detta?

Bojkottar elÀndet!!! SVT med sÀkerligen andra ligger flera Är efter, eller har avtal med m$ eller liknande. Ibland slÀnger jag i vÀg ett mail och gnÀller pÄ sÄdana hÀr "instanser", men jag böjer mig inte för deras "krav".

2: I Windowsmiljö Àr ju virus o annan skit (trojaner... etcetc) ett sjÀlvklart dilemma att ta stÀllning till. Jag har förstÄtt att mac-miljö Àr mer förskonad ("det finns inga virus för mac"), men hur Àr det med en linuxmaskin? MÄste man ha virusskydd över huvud taget?

Nej!!! Om du t ex vÀljer en debian-baserad "dist" (Ubuntu, Mint, m m ) sÄ finns allt du behöver i förrÄden. Men att hÀmta och köra okÀnda .deb-filer frÄn nÀtet Àr att be om problem.

YouTube funkar helt perferkt...bara att installera flash (finns i förrÄden). Firefox 3 har jag inte (Ànnu) sÄ jag kan inte uttala mig om quicktime-stödet. AngÄende sÀkerhet sÄ finns brandvÀgg (iptables) som default i t ex Ubuntu (och sÀkerligen i andra distributioner).

Tipsar om trevliga, roliga och lÀttanvÀnda distar:

Ubuntu

Mint

för deathmetal-diggare 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tipsar om trevliga, roliga och lÀttanvÀnda distar:

Ubuntu

Mint

för deathmetal-diggare 🙂

wow... en ny vĂ€rld av begrepp ... KĂ€nner mig som dag ett pĂ„ en grekiskakurs 🙂

Vad Àr ubuntu liksom... och ordet "dist" har hittills betytt distortion i min vokabulÀr.. Det blir nog att göra nÄn sorts djupdykning tror jag... nÀr jag har tid.

Den dĂ€r satanssidan va ball 🙂

Tack för svaret slap... rocka pÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1: NÀr man surfar till SVT-s hemsida och ska titta pÄ videoklipp, sÄ hejdas man av att man "mÄste ha Windows media player ELLER realplayer installerat". Windows media player finns ju förstÄs inte pÄ (Linux-)datorn, och jag Àr sjÀlv av gammal vana mycket skeptisk till realplayern. Hur lösa detta? Installera realplayer i alla fall? Den till datorn medföljande webbrowsern Àr (utmÀrkta) Mozilla Firefox, finns det ett tillÀgg till den för att köra (streama) dessa (svt-)filer?

VĂ€lj

Jag har följande spelare installerade

"bock" Windows Media Player

Jag föredrar följande spelare

"bock" Windows Media Player

Funkar för mig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eee pc Àr tillrÀckligt stark för Youtube ja, men... flash spelaren i Ubuntu Àr inte tillrÀckligt ny, dÀrav Àr resultatet inte sÀrskilt... bra!

Bilden Àr efter ljudet och bildkvaliten inte sÀrskilt vacker!

Jag menar att flash baserade spelare pÄ internet inte kommer funka sÄ bra men du kan ju titta pÄ sÄnt nÀr det stÄr sÄhÀr:

975391.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eee pc Àr tillrÀckligt stark för Youtube ja, men... flash spelaren i Ubuntu Àr inte tillrÀckligt ny, dÀrav Àr resultatet inte sÀrskilt... bra!

Verkar vara Adobe Flash Player version 9.0.124.0 som senaste stabila för bÄde windows och linux. SÄ jag vet inte vad du pratar om.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GĂ„r utmĂ€rkt att installera XP pĂ„ en Eee.. Sen kan man ju vĂ€lja vanliga virusprogram om AVG etc.. Fast jag tycker att den Debianversion som Ă€r installerad duger gott ocksĂ„.. SĂ€kerhetsmĂ€ssigt 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tjo hÀr kryllar det av svar:) Gott!

Niko; du har en Eee pc sjÀlv? Eller pratar du ifrÄn annan linuxerfarenhet?

hegobald: Jo jag har förstÄtt att det funkar med XP pÄ maskinen. Men "vill man det"? Det kÀnns som att det mest tar onödig plats i sammanhanget. Linux ska vÀl funka utmÀrkt; och maskinen kommer att anvÀndas för specifika (enkla) ÀndamÄl, Àven om vanlig "dumsurf" ingÄr i de ÀndamÄlen:)

Ska dyka in i maskinen en skvÀtt snart, sitter vid min vanliga PC nu.

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

wow... en ny vĂ€rld av begrepp ... KĂ€nner mig som dag ett pĂ„ en grekiskakurs 😄

Vad Àr ubuntu liksom... och ordet "dist" har hittills betytt distortion i min vokabulÀr..

"Dist" Ă€r slang för Linuxdistribution, och Ubuntu Ă€r en sĂ„dan. SvĂ„rare Ă€n sĂ„ Ă€r det inte... 😉

Verkar vara Adobe Flash Player version 9.0.124.0 som senaste stabila...

Jepp, samma som finns i Ubuntus förrĂ„d bl a 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1: NÀr man surfar till SVT-s hemsida och ska titta pÄ videoklipp, sÄ hejdas man av att man "mÄste ha Windows media player ELLER realplayer installerat". Windows media player finns ju förstÄs inte pÄ (Linux-)datorn, och jag Àr sjÀlv av gammal vana mycket skeptisk till realplayern. Hur lösa detta? Installera realplayer i alla fall? Den till datorn medföljande webbrowsern Àr (utmÀrkta) Mozilla Firefox, finns det ett tillÀgg till den för att köra (streama) dessa (svt-)filer?

VĂ€lj

Jag har följande spelare installerade

"bock" Windows Media Player

Jag föredrar följande spelare

"bock" Windows Media Player

Funkar för mig.

Nej det funkar inte hÀr. TvÀrnit.

***

Annars Ă€r det festligt att kĂ€nna sig sĂ„dĂ€r larvigt nybörjaraktig igen. "Öhh Ă€r det hĂ€r liksom skrivbordet öhhh" osv. Jag lyckas inte ens lĂ€gga upp en egen ikon pĂ„ skrivbordet (om det nu Ă€r ett skrivbord).

tjong

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och för att Äterknyta till en av detaljerna i trÄden: Youtube funkar alldeles utmÀrkt.

Okej, min far anvÀnder Ubuntu (Senaste 8.04) pÄ en powermac g3 och en gammal pc. Ingen av dessa gÄr att titta pÄ youtube pÄ med ett njutbart resultat!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Och för att Äterknyta till en av detaljerna i trÄden: Youtube funkar alldeles utmÀrkt.

Okej, min far anvÀnder Ubuntu (Senaste 8.04) pÄ en powermac g3 och en gammal pc. Ingen av dessa gÄr att titta pÄ youtube pÄ med ett njutbart resultat!

Beror antagligen pÄ för klena processorer

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Niko; du har en Eee pc sjÀlv? Eller pratar du ifrÄn annan linuxerfarenhet?

Jad har en Eee pc den med 4GB minne och medföljande linux.

Gott sĂ„đŸ˜‰ Ibland kan det ju vara bra att jĂ€mföra samma-samma nĂ€r nĂ„t strular:)

I "mitt fall" sÄ Àr det den lite nyare med 9" skÀrm och 16GB minne.

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag lyckas inte ens lÀgga upp en egen ikon pÄ skrivbordet.

HĂ„ll "skrivbordet" rent. LĂ€gg ikonerna i "panelen" genom "drag'n drop". Högerklicka pĂ„ ikonerna för att flytta/lĂ„sa dem. Nya paneler lĂ€gger du enkelt till genom att högerklicka pĂ„ en panel och vĂ€lja "Ny panel". Panelerna flyttar du enkelt genom att dra dem dit du vill ha dem. Panelerna gör du genomskinliga sĂ„ hĂ€r: Högerklick pĂ„ panelen/ Egenskaper/ Bakgrund/ EnfĂ€rgad och genomskinlig. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan du enkelt strukturera upp/ gruppera paneler/ ikoner precis som du vill ha det... 🙁

edit: Nu förutsÀtter jag att Ubuntu Eee funkar ungefÀr likadant som "standard-Ubuntu"...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

edit: Nu förutsÀtter jag att Ubuntu Eee funkar ungefÀr likadant som "standard-Ubuntu"...

Det Àr Xandros pÄ den om de inte har Àndrat.

Ah, my mistake...lĂ€ste din tidigare lĂ€nk till Ubuntu Eee och tog för givet. Sorry 😎 . Nu Ă€r det ett bra tag sedan jag körde Xandros sĂ„ dĂ€r sviktar minnet. Vallhagen, bortse frĂ„n mitt tidigare inlĂ€gg... 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr i alla fall ett plugin till gstreamer du skall ha.

Det Àr lite krÄngligt att installera pÄ eee pc'n.

Öpnna terminal med Ctrl+Alt+t.

Öppna source list med "sudo nano /etc/apt/sources.list"

LĂ€gg till dessa debian raderna efter de som finns i listan.

deb http://http.us.debian.org/debian stable main contrib non-free

deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free

deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

Sedan installerar du det du vill med:

sudo apt-get install xxx

dÀr xxx Àr namnet pÄ paketet du vill installera. SÄ det Àr det som ÄterstÄr att komma pÄ vad gstreamer pluginet heter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kör sjÀlv ubuntu som lek os och xp för pro tools. Saknar inga funktioner alls som finns i xp. Allt som gÄr att göra i xp gÄr att göra i ubuntu, det Àr ingen skillnad förutom att linux anvÀnder sig av andra program. De media spelare för som finns i linux Àr likvÀrdiga med de som finns till windows eller bÀttre. Du behöver inte vara orolig för att inte internet sidorna inte funkar som de ska, för det kommer de göra med största sannolikhet.

sen vet jag inte hur mkt just eee pc klarar av prestanda mÀssigt men men.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Allt som gÄr att göra i xp gÄr att göra i ubuntu,

[...]

sen vet jag inte hur mkt just eee pc klarar av prestanda mÀssigt men men.

Jag Ă€r helt övertygad om att du har rĂ€tt i att "allt som behövs finns och funkar bra", behöver bara komma över det hĂ€r "fattaringentingstadiet" 🙁 ... och man fĂ„r ju god starthjĂ€lp hĂ€r 😎 ...

PrestandamÀssigt finns bara baskrav, alltsÄ den duger gott. Maskinen ska i princip bara anvÀndas till skriva / eposta /surfa.

***

Niko! Tackar för inlÀgget dÀr. Ska kolla om det Àr xandros, det kanske det Àr...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...