Jump to content
Annons

Grafikkortet (?) krånglar


Riffraff

Recommended Posts

När jag startade ett spel, så började det blinka massa gröna ränder/rönster över hela skärmen. Och problemet kvarstår även när jag inte spelar något. Det verkar som om grafikkortet glappar, eftersom när man trycker lite lätt på det, så ändras mönstrena, dock så åker dem aldrig bort helt och hållet. Jag har testat att tagit ur grafikkortet och satt i det igen ett flertal gånger, så det sitter som det ska, men problemet kvarstår. Jag har även testat skärmen på en annan dator, och där fungerar det felfritt.

Jag tycker det är lite konstigt också eftersom det hände så plötsligt. Det har aldrig krånglat innan detta, men så helt plötsligt när jag skulle starta ett spel, så kom alla mönster och ränder fram över hela skärmen.

Och varje gång jag sätter igång datorn så, står det att CPU'n inte fungerar eller att den har ändrats. Dock så går det att trycka på F1, så kommer man vidare och windows startas upp.

Sen vet jag inte om detta har något med "gröna ränder/mönster-problemet" att göra, men det lyser en röd lampa konstant på moderkortet när datorn är igång. Men den lampan har lyst innan jag fick detta problem, och det har inte påverkat datorn någon gång. Kan även säga att det lyser grönt när datorn är avstängd. Som sagt vet jag inte om detta har något att göra med själva problemet, men vem vet...

Någon som vet vad felet är? Tror ni det är nytt grafikkort som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

Jag tycker onekligen att det låter som ett grafikkorts fel eftersom möster och andra artefakter blir annorlunda när du rör på grafikkortet. Alternativt skulle det ju kunna handla om ett fel i själva grafikkorts kontakten på moderkortet.

Det kan många gånger dyka upp såna där meddelanden om CPU ifall man har haft lös någonting viktigt i datorn. Varje gång man har lös CPU fläkten så brukar meddelandet ploppa upp för mig i alla fall. Det kan ju hända att det dyker upp varje gång du startar datorn eftersom grafikkortet glappar. Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Mjo. Det kan ju blivit överhettat. Lite konstigt bara att det blev överhettat bara sådär, när grafikkortet har fungerat felfritt i flera år (det är ett ganska gammalt grafikkort). Men men, jag gissar att det grafikkortet har gjort sitt. Blir till att köpa nytt.

Då jag inte är så haj på datorer undrar jag vilket grafikkort som skulle passa? Moderkortet heter ABIT-IS7-E2. Är det något mer man behöver veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...