Jump to content
Annons

Och så e man logic användare


Broghard

Recommended Posts

Ok så då har det hänt

allt e klart å installerar

mac pr early 2008 med standard hd av varianten WD3200AAJS 320gig 8mb catc.. (kan tyckas litet liten catch men men)

till detta har jag addat 6 gig av kingston memory (så totalen blev 8gig) för mac och en WD6400AAKS 640 gig med 16 catch (arbets hårdisk)

Logic studio .. installerade rubbet man vet aldrig om det kommer till nytta..

Ljudkortet är focusrite saffire le

min midi keybord är en m-audio oxygen 49 (försöker få den att fungera som transporter controller i logic men inte lyckats)

preampen jag valt blev Tubepre då den låter bäst för mig .. testade både denna å polarns art.

gittar effekt är en pod xt

till detta enorma paket av total glädje har jag skaffat Toontrack s2 som bara kan utryckas med WOWOWWWWWW så enormt bra

bytte ut musen till en logitech mus då den e mer behaglig..

nu så till litet frågor.

8mb catch på orginal disken borde inte skapa några svagheter då hårddisken bara e program controll allt spelas in å alla samples ligger på hd 2?

oxygen 49 har kontroll knappar för play . stop. farward . rewind och record någon som vet hur man går till väga för att få detta att funka med logic.?

jag har helt klart inget att klaga på..

har jobbat i cubase ett par år men är nu i logic å att komma igång i logic 8 var så lätt å klart e programet en fröjd att jobba i..

om mac pro så finns det 1 sak jag absolut inte förstår å det är varför line in inte kan ta emot standard headset utan man måste antingen köra usb headset eller mic preamp för att kuna använda line in med sype

detta gör att jag idag inte använder skype då jag vill inte hålla på å koppla in usb headset bara för skype.. å det tycks inte finnas något sätt att få line in att fungera med headset =( hoppas apple fixar det.

nåja..

här skall det skapas musik.. å jag kommer antagligen höra av mig med mer frågor hehe..

ha det bäst

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gött mos!

Ladda ner den här och berätta vad du kommer upp i. http://www.evan.se/logicprobenchmark/EvanLogicBenchmark.zip

tog en printscreen

när den rullat i ca 10 sec

http://img60.imageshack.us/img60/9131/logicbenchdn2.jpg

Coolt! 😉

Vad många kommer du upp i innan du får cpu overload?

hur menar du?

Ja alltså, alla spår är ju mutade. Om du mutar av en efter en och kollar cpumätarna så kommer dom att öka. Ända tills du får cpu overload. Kolla då hur många du har mutat av, som spelar.

Det är ett test för att se hur kraftig dator du har. Du bör komma upp i 50 stycken eller mer beroende på vilken version du kör på Leopard. Kolla den här tråden från grannforumet Logic pro:

http://logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?t=...&highlight=

Vore kul å se vad du kommer upp i 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött mos!

Ladda ner den här och berätta vad du kommer upp i. http://www.evan.se/logicprobenchmark/EvanLogicBenchmark.zip

tog en printscreen

när den rullat i ca 10 sec

http://img60.imageshack.us/img60/9131/logicbenchdn2.jpg

Coolt! 😉

Vad många kommer du upp i innan du får cpu overload?

hur menar du?

Ja alltså, alla spår är ju mutade. Om du mutar av en efter en och kollar cpumätarna så kommer dom att öka. Ända tills du får cpu overload. Kolla då hur många du har mutat av, som spelar.

Det är ett test för att se hur kraftig dator du har. Du bör komma upp i 50 stycken eller mer beroende på vilken version du kör på Leopard. Kolla den här tråden från grannforumet Logic pro:

http://logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?t=...&highlight=

Vore kul å se vad du kommer upp i 😄

kolla på bilden igen.. inget spår e mutat vid mitt test ingen lyser blått =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött mos!

Ladda ner den här och berätta vad du kommer upp i. http://www.evan.se/logicprobenchmark/EvanLogicBenchmark.zip

tog en printscreen

när den rullat i ca 10 sec

http://img60.imageshack.us/img60/9131/logicbenchdn2.jpg

Coolt! 😉

Vad många kommer du upp i innan du får cpu overload?

hur menar du?

Ja alltså, alla spår är ju mutade. Om du mutar av en efter en och kollar cpumätarna så kommer dom att öka. Ända tills du får cpu overload. Kolla då hur många du har mutat av, som spelar.

Det är ett test för att se hur kraftig dator du har. Du bör komma upp i 50 stycken eller mer beroende på vilken version du kör på Leopard. Kolla den här tråden från grannforumet Logic pro:

http://logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?t=...&highlight=

Vore kul å se vad du kommer upp i 😄

kolla på bilden igen.. inget spår e mutat vid mitt test ingen lyser blått =)

Nej dom lyser inte blått. Men om du tittar i arrangefönstret och spåren där så ser du att det är bara 16 stycken som spelar. Resten nedanför är inte "highlightade" dom är gråa i arrangefönstret. Om du klickar på en gråtonad fil och tycker M på ditt tangentbord (om jag inte minns fel) så un-mutas den och börjar låta. Ta sen nästa och nästa eller markera ett gäng och tryck M så att dom börjar spela dom med. osv osv. tills datorn säge stop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos/Emil kom ju upp i 61 stycken 😉 Vet inte vad han sitter på för burk. Tror det är 8x2.8.

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

Jo en sinnesjukt dyr! Fast hade jag haft råd så kanske 😉 Är iofs inte i behov av en sådan värsting burk, är bara glad varje gång jag lär mig något nytt i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos kom ju upp i 61 stycken 😉

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

oj oj.. kom up i massor

men här peakar jag totalt å när jag to printscreen fick jag overload..

http://img204.imageshack.us/img204/3408/picture1ir1.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos kom ju upp i 61 stycken 😉

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

oj oj.. kom up i massor

men här peakar jag totalt å när jag to printscreen fick jag overload..

http://img204.imageshack.us/img204/3408/picture1ir1.png

BAH! *avis*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos kom ju upp i 61 stycken 😳

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

oj oj.. kom up i massor

men här peakar jag totalt å när jag to printscreen fick jag overload..

http://img204.imageshack.us/img204/3408/picture1ir1.png

HAHAHAHA!!! 😆

Ja du ser! ☺️ Vrålåk!

Jag längtar som fasen efter en ny burk nu. Fast jag väntar till nästa version av Mac Pro. (vad den nu kan innehålla för galet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos kom ju upp i 61 stycken 😳

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

oj oj.. kom up i massor

men här peakar jag totalt å när jag to printscreen fick jag overload..

http://img204.imageshack.us/img204/3408/picture1ir1.png

HAHAHAHA!!! 😆

Ja du ser! ☺️ Vrålåk!

Jag längtar som fasen efter en ny burk nu. Fast jag väntar till nästa version av Mac Pro. (vad den nu kan innehålla för galet)

troligtvis kan det komma en mini upgrade med litet mer ram å dylikt men tror inte du lär se något stort förns i juni nästa år när intel kommer med nytt.

märkligt att apple valde en 8mb catch hdd i ett sådant paket men men det gör litet på system disken då den bara e styrande alla samples å inspelningar körs på andra disken..

jag e helt total nöjd

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos kom ju upp i 61 stycken 😳

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

oj oj.. kom up i massor

men här peakar jag totalt å när jag to printscreen fick jag overload..

http://img204.imageshack.us/img204/3408/picture1ir1.png

HAHAHAHA!!! 😆

Ja du ser! ☺️ Vrålåk!

Jag längtar som fasen efter en ny burk nu. Fast jag väntar till nästa version av Mac Pro. (vad den nu kan innehålla för galet)

troligtvis kan det komma en mini upgrade med litet mer ram å dylikt men tror inte du lär se något stort förns i juni nästa år när intel kommer med nytt.

märkligt att apple valde en 8mb catch hdd i ett sådant paket men men det gör litet på system disken då den bara e styrande alla samples å inspelningar körs på andra disken..

jag e helt total nöjd

Ja jag förstår att du är nöjd. Sen tror jag oxå att det blir en mindre uppdatering på nästa macarna. Lite snabbare och kanske mer ram i grundutförandet.

Sen snackas det om nya skärmar i Jan 2009. Miljövänliga med LED-belysning

Hoppas bara att det kommer fler varianter på storlekarna, 23 är för litet och 30 är på tok för stort. Nåt där emellan skulle sitta fint. Mina två samsung 19" är inget vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gôtt mos.. Som jag säger.. en Mac tuggar på bra.. Inget är så gott som en natt MACka ☺️ Har både PC och MAC Leopard.. Tycker att det aldrig är nåra problem med MACen 😳.. Som tur är kör jag aldrig nån tung DAW i PCn utan bara Wavelab mastering som inte behöver funka i realtid.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Va tvungen att testa här också. 14 kommer jag upp i med min MBP, 2.2 GHz 2gb ram, OS X 10.5.4 och det inbyggda ljudkortet.

Hade jag fått bättre med mitt Motu Ultralite tror ni eller spelar det ingen roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Va tvungen att testa här också. 14 kommer jag upp i med min MBP, 2.2 GHz 2gb ram, OS X 10.5.4 och det inbyggda ljudkortet.

Hade jag fått bättre med mitt Motu Ultralite tror ni eller spelar det ingen roll?

tror inte det skulle gör så mycket skillnad det e mer ram/ buffer setings som gör skillnad..

antagligen får jag litet högre score än emil pga att jag har 2 gig mer ram.

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst är det ett bra bevis för att man faktiskt tjänar på att ha 8 kärnor gentemot 2 eller 4. Sen huruvida man har behov av all kraft är ju en annan fråga 🙂 . Men för mig som numer bor i lägenhet är det skönt att veta att jag kan köra tunga samplingsbibliotek som BFD2 och DFHS tillsammans med mitt Roland TD-3 på en buffer på 64 samples. Sen kan jag köra massvis med instanser av Guitar Rig 3 och Ampeg SVX utan att behöva tänka på att frysa spår efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ventrilo oach skype på min mac då jag inte har utrymme till fler datorer å inte plänbok till det...

undrar nu om usb är det ända bra sättet efter osm line in på mac pro inte tar mic.. å jag kan inte finna ett headset som funkar med line in på mac pro!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos/Emil kom ju upp i 61 stycken 😛 Vet inte vad han sitter på för burk. Tror det är 8x2.8.

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

Hur mycket ram har du?

Jag har kommit upp i 15 spår på samma burk, med 3 gig ram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos/Emil kom ju upp i 61 stycken 😛 Vet inte vad han sitter på för burk. Tror det är 8x2.8.

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

Hur mycket ram har du?

Jag har kommit upp i 15 spår på samma burk, med 3 gig ram...

Jag kollade tråden nu på logicpro.

Kom visst upp i 13

Nu när det framgick att vi skulle köra på 256 buffersize så kom jag upp i mer än tidigare. Och det som riktigt konstigt är att förra testet så körde jag på 512 och kom upp i 11 stycken. Nu med 256 kom jag upp i 13 stycken

Och jag har 5GB Ram i burken!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

(När jag testade osx på min quadcore PC med 8 gig minne så klarade den mellan 24-26 spår innan overload i det här testet.)

Grattis till din mac pro jag köper en oxå så fort plånboken tillåter, mac minin kan bli liiite trött ibland så den får bli media center och kontorsdator då. Kör ju inte så tunga projekt för tillfället så den får räcka men om jag skulle behöva mer datakraft så kommer jag faktiskt helt fräckt att dra igång PC i macläget en stund i så fall. Men fan man blir sugen på en Mac Pro, vad fick du ge?

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag var tvungen att testa min burk också, blev så nyfiken. På nr 16 fick jag system overload. Kör en iMac 2.0ghz alu, 4gb ram. Bra eller dåligt ?

Nja det vete fasen om det är dåligt. Min G5 2x2.5 gick i väggen efter 11 stycken. Och den var ju värstring när den kom. Phobos/Emil kom ju upp i 61 stycken 😛 Vet inte vad han sitter på för burk. Tror det är 8x2.8.

Det bevisar ju bara att MacPro är sinnessjukt kraftig burk.

Hur mycket ram har du?

Jag har kommit upp i 15 spår på samma burk, med 3 gig ram...

Jag kollade tråden nu på logicpro.

Kom visst upp i 13

Nu när det framgick att vi skulle köra på 256 buffersize så kom jag upp i mer än tidigare. Och det som riktigt konstigt är att förra testet så körde jag på 512 och kom upp i 11 stycken. Nu med 256 kom jag upp i 13 stycken

Och jag har 5GB Ram i burken!

Hoppsan hejsan, jag vet inte om jag har kört på 256 i buffert! 🙂

Blir till att göra om testet imorgon.

Men du, pröva att stänga ner stora CPU-rutan. Det var så jag kom upp i 15, det är ganska galet. Om jag hade den öppen så klarade burken inte mer än 13...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En liten fråga till er som har mac pro early 2008

vilken hdd fick ni med..

jag fick en vd "blue series" med 8 mb catch e inte det en gammal ide 8mb catch..

e det kanske en ide att byte ut denna mot en wd med 16mb catch?

För musik är egentligen en drive med 8 eller 16mb cache inte jätteviktigt. Den lilla cachen tar slut rätt snabbt.

Det gör större skillnad vid vanligt användande.

Du skall i vilket fall som helst köra minst två drivar. En för system och en för audioinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

(När jag testade osx på min quadcore PC med 8 gig minne så klarade den mellan 24-26 spår innan overload i det här testet.)

Grattis till din mac pro jag köper en oxå så fort plånboken tillåter, mac minin kan bli liiite trött ibland så den får bli media center och kontorsdator då. Kör ju inte så tunga projekt för tillfället så den får räcka men om jag skulle behöva mer datakraft så kommer jag faktiskt helt fräckt att dra igång PC i macläget en stund i så fall. Men fan man blir sugen på en Mac Pro, vad fick du ge?

allt som allt med logic studio 6gig ram å extra hdd ca 34000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

oxygen 49 har kontroll knappar för play . stop. farward . rewind och record någon som vet hur man går till väga för att få detta att funka med logic.?

Gå in i preferences och leta upp key commands, där finns det möjlighet att "lära" logic vad du nu vill att ditt keyboard ska göra på olika knappar. Sen är det bara ta en knapp i taget och assigna tex då start stopp funktioner till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

oxygen 49 har kontroll knappar för play . stop. farward . rewind och record någon som vet hur man går till väga för att få detta att funka med logic.?

Gå in i preferences och leta upp key commands, där finns det möjlighet att "lära" logic vad du nu vill att ditt keyboard ska göra på olika knappar. Sen är det bara ta en knapp i taget och assigna tex då start stopp funktioner till dem.

Nice Jonas det funka..

=)

så nån som kan berätta vad för hdd dom fick med mac pro skall jag bry mig över att jag bara fick 8mb catch när jag har daw disk Hdd2 som har 16 mb =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...