Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har för små slantar tänkt införskaffa medel för mixning i den lilla hemmastudion. Min budget är upp till blygsamma 3000.

Den stora frågan är om jag ska köpa ett par lurar eller ett par monitorer. Detta är väl en av de mest ställda frågorna hos nybörjare på området

och jag har en ganska klar uppfattning om varför man inte ska mixa i lurar osv..

Men för dessa pengar kan jag antingen köpa ett par budgetmonitorer (Typ ESI nEar05) eller ett par riktiga toppklasslurar (Ultrasone Proline 2500)

Vad bör jag göra? Slår monitorerna lurar även i detta fall?

Jag mixar lite allt möjligt som jag gör, ingen speciell genre. Har redan ett par fina högtalare, så jag är lite tveksam till att köpa ytterligare ett par

burkar bara för mixbruk. Några bra råd?

Har även en annan fråga, och det är om jag ska köpa slutna (750) eller öppna (2500) lurar? Det jag har hört är att öppna låter bättre i största

allmänhet.. Stämmer det?

=) Tackar för svar.

Adrian

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja satsa på bra hörlurar för den summan. Du får inga monitorer i den prisklassen. Det du får är högtalara förklädda till monitorer som inte är värda satsa på. Minst den dubbla summan får du lägga ut om du ska ha något som är värt att kallas monitorer.

Postat
Ja satsa på bra hörlurar för den summan. Du får inga monitorer i den prisklassen. Det du får är högtalara förklädda till monitorer som inte är värda satsa på. Minst den dubbla summan får du lägga ut om du ska ha något som är värt att kallas monitorer.

Borde gå att få helt ok monitorer begagnat för den slanten iofs. Men jag skulle nog också satsa på ett par bra lurar i första hand.

Postat

Det där är ju lite sanning med modifikation. Folk mixar ju i alla möjliga olika högtalare. En del får alldeles utmärkta resultat med en vanlig stereo, medans en andra har hur mycket dyra prylar som helst utan att det blir speciellt bra. Det handlar ju i grunden om att lära sig sin lyssning, plus att det är mycket tycke och smak med vad som är en bra monitor-högtalare. Finns väl i och för sig fler trådar i ämnet är än vad man orkar läsa, men denna är ju ganska överskådlig fortfarande :rolleyes:

Man kan ju säga att det är ganska svårt att höra hur musiken låter ur ett par högtalare om man bara mixar i lurar. Samtidigt är det såklart viktigt att det låter bra i lurar också, eftersom många lyssnar på musiken så nuförtiden.

Postat

I detta fall fanns det väl redan ett par "ok" högtalare att tillgå, så att köpa ett par "monitorer" i prisklassen 3000 kr skulle jag nog inte rekommendera. Bättre att vänta och köpa något bättre och införskaffa ett par bra lurar som man fortfarande har nytta av även om man skaffar bra monitorer senare.

Postat (redigerat)

Tack för svaren. Har nu provlyssnat och köpt ett par Proline 2500. Det är verkligen grymma lurar. Jag är väl medveten om att uppföljaren PRO 2500 finns att tillgå men det verkade inte vara någon skillnad på dem förutom utseendet och lådan och det dyrare priset. De hade några kvar på ljudmakarn för superpriset 2495, så det kändes helt rätt att slå till.

Redigerat av adriandolata
audioexcitement (oregistrerad)
Postat
Tack för svaren. Har nu provlyssnat och köpt ett par Proline 2500. Det är verkligen grymma lurar. Jag är väl medveten om att uppföljaren PRO 2500 finns att tillgå men det verkade inte vara någon skillnad på dem förutom utseendet och lådan och det dyrare priset. De hade några kvar på ljudmakarn för superpriset 2495, så det kändes helt rätt att slå till.

Kul!

Om du så småningom vill gå ett steg till så finns det ju naturligtvis mycket att satsa på, men en separat hörlursförstärkare är ett tips från mig. Om den är bra och är lite dyrare, precis som i valet av dina lurar, kommer du kunna granska ljudet ännu bättre.

Thomas Bergman

0765 664541

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.