Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar i vilken ordning jag ska koppla ihop mina effektpedaler för att få ut det bästa möjliga av dem.

Jag använder mig av:

wah wah, några distpedaler, BOSS compressor, stämdosa, BOSS Fender '65 deluxe reverb-amp, delay samt en boost.

Har testat dem i olika följder, men har testet för mycket så att jag till slut tappat omdömet helt och hållet.

Hjälp!!!

Annons
Postat
har testet för mycket så att jag till slut tappat omdömet

:rolleyes:

det lät bekant 🙂

jag har stämmdosan först

stereochorus sist

resten i varierande röra beroende på ljudbild.

enda raka är att skriva upp

och klassa ljudbilden från pizz till guld!

Postat

Har du effektloop på förstärkaren? I sådana fall delay i loopen, och möjligen boosten, om du vill ha den som volymhöjning vill säga? Om du däremot vill ha den för att skrämma upp förstärkaren lite så brukar det funka bäst i slutet på effektkedjan, precis innan förstärkaren.

Stämpedalen är bra att sätta först, brukar ofta sitta en buffer i dom, det hjälper mot diskantförlust. Wha-wha brukar oftast låta bäst när den har en så ren signal som möjligt att jobba på, så oftast före dist alltså.

Kompressor har jag aldrig använt för gitarr faktiskt, men förmodligen precis för eller efter wha-wha.

Vad är det för distpedaler du har?

Postat
Har du effektloop på förstärkaren? I sådana fall delay i loopen, och möjligen boosten, om du vill ha den som volymhöjning vill säga? Om du däremot vill ha den för att skrämma upp förstärkaren lite så brukar det funka bäst i slutet på effektkedjan, precis innan förstärkaren.

Stämpedalen är bra att sätta först, brukar ofta sitta en buffer i dom, det hjälper mot diskantförlust. Wha-wha brukar oftast låta bäst när den har en så ren signal som möjligt att jobba på, så oftast före dist alltså.

Kompressor har jag aldrig använt för gitarr faktiskt, men förmodligen precis för eller efter wha-wha.

Vad är det för distpedaler du har?

Tack för hjälpen!!!

Jag har en Boss DS1, Digitech Sreamin' Blues och en Digitech bad monkey. Boostern vill jag använda

som solovolym oavsett om jag har dist eller rent ljud. Delaypedalen har jag bara för att få lite 50-tals delay på countrylåtar. Förslag?

Mvh Jonas

Postat

jag brukar sätta dist, whawha, chorus, kompressor, booster, chorus och sist reverb eller delay. helst delay.

Postat

Dist före wha-wha? Nu är det för all del väldigt länge sen jag höll på att koppla runt mellan en massa analoga pedaler, men det varianter jag har provat på dist->wha-wha har låtit rent bedrövligt.

Hursomhelst, vad gäller dina distpedaler; Screaming Blues har jag inte provat. Men rent spontant känns det som om du skulle kunna skippa en av distpedalerna? En Bad Monkey är väl väldigt snarlik Ibanez Tubescreamer. Tillsammans med DS-1:an borde det ju kunna täcka alla tänkbara gain-områden. För moderat dist/OD, bara Bad Monkey, mer dist DS-1, och väldigt mycket dist, båda ihop. Bad Monkey före DS-1:an tippar jag på låter bäst. Prova även att använda Bad Monkey:n som en booster för DS-1:an, håll tillbaka gainen på Bad Monkey, men öka volymen så mycket det går utan att det börjar låta illa, och dra sen tillbaka gainen en aning på DS-1:an. Det är ett "trick" som i a f om man kör med en förstärkare istället för DS-1:an (hoppas ni förstår hur jag menar) brukar resultera i ett ljud som får både mer attack, blir luftigare och fetare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.