Jump to content
Annons

Apple Mac Pro


Lost

Recommended Posts

Hej,

Jag har länge drömt om att en dag bli en ägare utav en Mac Pro. Jag skulle behöva hjälp med att välja den rätta Mac'en för mig!

Jag skulle vilja köra Logic Pro på datorn. Framtidsplanerna är att skaffa mig en el-gitarr, digitala trummor samt lite annan hårdvara.

EDIT; Ändrade topic samt fråga.

Redigerat av Lost
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ta modellen med 2.8 GHz processor istället, de extra 0.2 GHz:en kostar 7000 kronor vilket i mina ögon inte är speciellt prisvärt.

Omg .. det där tänkte inte ens jag på!

Då verkar det som om vi nu är nere i 23 995kr istället gott folk!!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skall du bara köra en processor dvs, en socket så är Xeon processorn en dyr historia.

Du får mycket mer för pengarna om du väljer single socket processorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du bara köra en processor dvs, en socket så är Xeon processorn en dyr historia.

Du får mycket mer för pengarna om du väljer single socket processorer.

Hmm nu förstår jag inte riktigt vad du menar med socket osv .. 😆 singel socket?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Skall du bara köra en processor dvs, en socket så är Xeon processorn en dyr historia.

Du får mycket mer för pengarna om du väljer single socket processorer.

Hmm nu förstår jag inte riktigt vad du menar med socket osv .. 😆 singel socket?

Socket är en processor plats.

Med Xeon kan man köra en eller två 4 kärnors processorer.

För normalt bruk har man bara single socket datorer (en processor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har länge drömt om att en dag bli en ägare utav en Mac Pro. Men som ni säkerligen redan vet så är ju Apples datorer inte så billiga, så därför ställer jag nu frågan om Ni vet om det är möjligt att få en avbetalningsplan på datorn (med skärm och tillbehör)?

Min tanke är att slå på rejält redan från start! vill ha en kraftfull dator som kan hålla sig i flera år, utan att behöva tänka på att uppgradera etc.

Har kikat lite inne på Macoteket.se och hittat en dator som skulle passa mig bra:

* 2 st 3.0 GHz Xeon Quad Core-processorer (fyrdubbla kärnor), 128 bitars SSE4 SIMD

* 6 MB L2-cache per kärnpar

* Systembussar (dubbla) på 1.6 GHz

* ATI Radeon HD 2600 XT-grafik med 256 MB minne, dubbla DVI-kontakter (en med stöd för Cinema Display 30")

* 2 GB RAM (2x1GB) 800 MHz DDR2 ECC-minne (fully buffered), max 32 GB! (kommer lägga till mer)

* 320 GB seriell ATA2-hårddisk (3Gb/s 7200 rpm 8MB cache)

* Fyra PCI Express-kortplatser, 16x hastighet för grafikkortet samt tre lediga fullängdsplatser

* SuperDrive 16x Dual Layer

* En ledig plats för ytterligare Optisk enhet

* Två Gigabit Ethernet-portar

* Två FireWire 400-portar (en fram, en bak)

* Två FireWire 800-port (en fram, en bak)

* Fem stycken USB 2.0-portar (tre på bak, två fram)

* Optiskt digitalljud ut och in

* Analog stereo line-level ingång samt utgång

* Hörlursuttag på framsidan

* Max 300W strömförbrukning för dom fyra PCI-Express kortplatserna

* Bluetooth 2.0

Bara datorn kostar: 30 995kr .. och det har man inte råd med att punga på en och samma gång, för man ska ju ha skärm till etc. Hade även tänk att införskaffa Logic Pro 8 på samma gång! Men funderar kring varför datorn är så svindyr!? det ända jag kan koppla priset till är Xeon Quad Core-processorn? .. och sen att man inte får mer än 2gb i ram, lite snålt.

Låter detta löjligt dumt eller tycker ni att det är värt det? Har ni andra tips är dom varmt välkomna!

Hos Apple har du finasering, om du så vill:

http://www.apple.com/se/financing/

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan förra uppdateringen av OSX (10.5.4) har alla 8 kärnorna i min Mac Pro börjat användas ordentligt i Logic. Optimeringen är klart bättre. En dual core eller quad ligger låångt bakom i kraft mot en åtta om du kör Logic iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okej .. tittade på en Mac Pro med en 2.8 GHz Xeon Quad Core-processor (fyrdubbla kärnor)

Kommer detta att räcka? 🙂

Hur långt är ett snöre?

Klart det är en bra maskin.

Meningen med Xeon är ju att man kan köra två cpuer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nästan löjligt att se processormätaren i Logic när man kör dubbla quads. Du lär knappast behöva oroa dig för att kraften inte räcker till 🙂 Kikade lite på en kompis Mac Pro och hans mätare rör sig knappt fastän han kör 50 spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du på något sätt avbetala datorn tror jag nog det billigaste alternativet är att ta någon typ av medlemslån från en bank. Jag tog ett lån via facket(LIVS för mig) hos Swedbank när jag köpte min bil.

I och med att jag är medlem i det facket slipper jag upplägningsavgift, och avi avgift(har det på autogiro iofs) plus att jag har betalnings skydd som ingår i fack medlemskapet. Jag betalar bara ränta(straxt över 8%). Kolla upp det alternativet innan du kör Apples egna, för jag är rätt säker på att både upplägningsavgift och avi avgift tillkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan förra uppdateringen av OSX (10.5.4) har alla 8 kärnorna i min Mac Pro börjat användas ordentligt i Logic. Optimeringen är klart bättre. En dual core eller quad ligger låångt bakom i kraft mot en åtta om du kör Logic iaf.

Hmm. Kan du ge exempel? Jag märkte inte detta..

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men tror ni inte att det räcker med en Intel Core 2 Duo? jag tror inte att jag kommer använda 50+ med spår som någon ovan nämnde. Men det hade varit skönt att ha Möjligheten!

Sen det här med avbetalning, usch jag tvekar .. inte så kul att betala av någonting under en sådan lång tid. Eftersom jag nu har kommit under 25 000Kr "klassen" så kanske det finns en möjlighet att köpa av datorn direkt.

Byter topic.

EDIT; Datorn som jag kikat på kostar exakt 23 995kr (inkl. moms) och den har 2.8 GHz Xeon Quad Core-processorer.

Redigerat av Lost
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan förra uppdateringen av OSX (10.5.4) har alla 8 kärnorna i min Mac Pro börjat användas ordentligt i Logic. Optimeringen är klart bättre. En dual core eller quad ligger låångt bakom i kraft mot en åtta om du kör Logic iaf.

Hmm. Kan du ge exempel? Jag märkte inte detta..

/Pär E

Jajamensan, det kan jag faktiskt. I Evans Multicore benchmark test (länk) gick jag från 43 spår med 10.5.2, 55 spår med 10.5.3 till 61 spår med 10.5.4. Verkar bara vara de med 4 kärnor eller mer som har fått en prestandaökning efter systemuppdateringarna så att optimeringen för många kärnor blivit bättre håller jag ställt utom allt tvivel.

Kan nämna att de flesta quadcore-maskinerna som testat det här testet klarar av runt hälften av en ny Mac Pro med 8 kärnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men tror ni inte att det räcker med en Intel Core 2 Duo? jag tror inte att jag kommer använda 50+ med spår som någon ovan nämnde. Men det hade varit skönt att ha Möjligheten!

Sen det här med avbetalning, usch jag tvekar .. inte så kul att betala av någonting under en sådan lång tid. Eftersom jag nu har kommit under 25 000Kr "klassen" så kanske det finns en möjlighet att köpa av datorn direkt.

Byter topic.

EDIT; Datorn som jag kikat på kostar exakt 23 995kr (inkl. moms) och den har 2.8 GHz Xeon Quad Core-processorer.

Jag har slutat köpa värstingdatorer.

Om jag räknar ut vad min mac från 1998 kostar per år så blir det över 3 000:-. Den Macen höll i prestanda kanske 4 år.

Senaste datorn jag köpte var en PC för 6000 spänn. Jag kan med andra ord byta dator vartannat år för samma kostnad om jag inte väljer den senaste tekniken.

Dagens datorer är kraftfulla nog för en glad amatör. Det är roligare att köpa andra grejer än bara dator för pengarna.

Men tjänar du pengar på musik kanske du kan klämma in den stora macen i en budget.

Det ryktas om nya Apple datorer i septmember så mitt tips är att vänta om du inte har bråttom med köpet.

Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt med en mindre kraftfull dator. Det är så mycket kraft i dagens cpuer att man klarar sig nästan på de billigaste datorerna även för musikskapande. Såg en quadcore Fujitsu för 5 995:- på Mediamarkt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Vi spelade in hela min CD på en G4 2x 1.8 GHz och detta är alltså en profs produktion.

En annan jobbar som webdesigner och jobbar med bildbehandling och 3D på en MacMini DualCore.

Har du pengar eller absolut vill ha en ny Mac, så OK men det är inte helt nödbvändigt som du ser.

Du kan bla. handla på InLife och få 12 eller 24 månader räntefritt genom dem.

Sen om du vill ha en MacPro skulle jag köpa 2.8 GHz med 2 GB och lägga till NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB.

Sen kan du uppdatera med billigare RAM och större/flera HD när du behöver.

Tänk dock på att en iMac ger dig en skärm med i köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Jag har slutat köpa värstingdatorer.

Om jag räknar ut vad min mac från 1998 kostar per år så blir det över 3 000:-. Den Macen höll i prestanda kanske 4 år.

Senaste datorn jag köpte var en PC för 6000 spänn. Jag kan med andra ord byta dator vartannat år för samma kostnad om jag inte väljer den senaste tekniken.

Dagens datorer är kraftfulla nog för en glad amatör. Det är roligare att köpa andra grejer än bara dator för pengarna.

Men tjänar du pengar på musik kanske du kan klämma in den stora macen i en budget.

Det ryktas om nya Apple datorer i septmember så mitt tips är att vänta om du inte har bråttom med köpet.

Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt med en mindre kraftfull dator. Det är så mycket kraft i dagens cpuer att man klarar sig nästan på de billigaste datorerna även för musikskapande. Såg en quadcore Fujitsu för 5 995:- på Mediamarkt.

Tramsa inte med PC nu igen.

Om killen vill ha en Mac, låt honom köpa en och skippa PC mot Mac diskussionen, är du bussig.

Jag tror vi kan snacka om den saken hela dagen och käfta med argument för eller emot.

Sen säger du glad amatör, men det är kanske inte vad han tycker om sig.

Sen som du ser i mitt inlägg ovan kör mi polare i sin studio en G4 fortfarande och den är 8 år gammal.

Detta i en prof. studio och han är ingen glad amatör.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen som du ser i mitt inlägg ovan kör mi polare i sin studio en G4 fortfarande och den är 8 år gammal.

Detta i en prof. studio och han är ingen glad amatör.

Jag kör på en G4 från -01 med en 1,33gHz CPU och 1024mb RAM med mitt digi001.. funkar ok, börjar dock bli ganska trött nu. Mina stora dubprojekt med Rewire till Logic börjar slöa ner datorn ordentligt.

Jag funderar starkt på att skaffa en Mac Pro och ett Digi003 inom en snar framtid för att hänga med lite i utvecklingen.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har slutat köpa värstingdatorer.

Om jag räknar ut vad min mac från 1998 kostar per år så blir det över 3 000:-. Den Macen höll i prestanda kanske 4 år.

Senaste datorn jag köpte var en PC för 6000 spänn. Jag kan med andra ord byta dator vartannat år för samma kostnad om jag inte väljer den senaste tekniken.

Dagens datorer är kraftfulla nog för en glad amatör. Det är roligare att köpa andra grejer än bara dator för pengarna.

Men tjänar du pengar på musik kanske du kan klämma in den stora macen i en budget.

Det ryktas om nya Apple datorer i septmember så mitt tips är att vänta om du inte har bråttom med köpet.

Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt med en mindre kraftfull dator. Det är så mycket kraft i dagens cpuer att man klarar sig nästan på de billigaste datorerna även för musikskapande. Såg en quadcore Fujitsu för 5 995:- på Mediamarkt.

Tramsa inte med PC nu igen.

Om killen vill ha en Mac, låt honom köpa en och skippa PC mot Mac diskussionen, är du bussig.

Jag tror vi kan snacka om den saken hela dagen och käfta med argument för eller emot.

Sen säger du glad amatör, men det är kanske inte vad han tycker om sig.

Sen som du ser i mitt inlägg ovan kör mi polare i sin studio en G4 fortfarande och den är 8 år gammal.

Detta i en prof. studio och han är ingen glad amatör.

Har jag sagt att han skall köpa PC?

Jag gav bara ett exempel.

Man kan lika gärna köpa en Mac Mini för 5 000:- med en dualcore 1.8gHz för musik som mitt Fujitsu exempel.

Jag tror nämligen att ställer man frågan om en heffa maskin utan att veta om den räcker så jobbar man inte med musik utan är en amatör. Annars borde man ha koll på hur mycket kräm man brukar göra av med och interpolera sedan.

Är man amatör är nog en Mac Pro overkill om man inte har en massa stålar liggandes förstås.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Har jag sagt att han skall köpa PC?

Jag gav bara ett exempel.

Man kan lika gärna köpa en Mac Mini för 5 000:- med en dualcore 1.8gHz för musik som mitt Fujitsu exempel.

Jag tror nämligen att ställer man frågan om en heffa maskin utan att veta om den räcker så jobbar man inte med musik utan är en amatör. Annars borde man ha koll på hur mycket kräm man brukar göra av med och interpolera sedan.

Är man amatör är nog en Mac Pro overkill om man inte har en massa stålar liggandes förstås.

Bli inte arg nu, jag menade inget illa. 😮

Absolut. MacMini räcker till mycket bra, som mina två kompis exempel visar.

Fast visst är det kul att ha MacPro OverKill. 😮

Jag själv sitter på en ny iMac 2,8GHz, 24" med en 22" extra skärm, bara för att lyxa lite för mig.

Jobbar endast med bild på den eftersom jag inte ställer ner den i studion förren kompisen uppdaterar alla pluggar.

Sen blir det en MacPro hemma istället. 😛

Jag spar ju in på drickat och krogen, eftersom jag är absolutist och sen är man ju ensamstående med 6 kiddorinos,

så lite kul ska man ha i lyan.

Ja, ungarna är ju kul förstås, men det går inte att koppla upp dem mot nätet. 🙂

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nah .. vill inte kalla mig själv för Amatör, drloop. Jag har visserligen bara PRODUCERAT musik i 6år, men har varit intresserad av musik .. alltid.

Ta inte illa upp! Jag bara menar väl. Jag anser att jag är amatör för jag har inte musik som min huvudinkomst.

Att slänga ut 20 -30 000 spänn på en dator när man lika gärna kan lägga halva pengen är liksom inte jättekul privatekonomiskt.

Den extra premium du betalar för en high end dator är inte kul.

Jag har som sagt tidigare köpt värstingdatorer, nu köper jag några snäpp ned och kan uppgradera var 2/3 år och få mer prestanda.

Men du kanske har en projekt där du behöver en rejäl dator, då finns ju inga genvägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har jag sagt att han skall köpa PC?

Jag gav bara ett exempel.

Man kan lika gärna köpa en Mac Mini för 5 000:- med en dualcore 1.8gHz för musik som mitt Fujitsu exempel.

Jag tror nämligen att ställer man frågan om en heffa maskin utan att veta om den räcker så jobbar man inte med musik utan är en amatör. Annars borde man ha koll på hur mycket kräm man brukar göra av med och interpolera sedan.

Är man amatör är nog en Mac Pro overkill om man inte har en massa stålar liggandes förstås.

Bli inte arg nu, jag menade inget illa. 😮

Absolut. MacMini räcker till mycket bra, som mina två kompis exempel visar.

Fast visst är det kul att ha MacPro OverKill. 😮

Jag själv sitter på en ny iMac 2,8GHz, 24" med en 22" extra skärm, bara för att lyxa lite för mig.

Jobbar endast med bild på den eftersom jag inte ställer ner den i studion förren kompisen uppdaterar alla pluggar.

Sen blir det en MacPro hemma istället. 😛

Jag spar ju in på drickat och krogen, eftersom jag är absolutist och sen är man ju ensamstående med 6 kiddorinos,

så lite kul ska man ha i lyan.

Ja, ungarna är ju kul förstås, men det går inte att koppla upp dem mot nätet. 🙂

Jag lurar på en iMac som min nästa dator. Det som drar är att iMac är tysta och skitsnygga.

Och så är det Logic som lockar.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Nah .. vill inte kalla mig själv för Amatör, drloop. Jag har visserligen bara PRODUCERAT musik i 6år, men har varit intresserad av musik .. alltid.

Ta inte illa upp! Jag bara menar väl. Jag anser att jag är amatör för jag har inte musik som min huvudinkomst.

Att slänga ut 20 -30 000 spänn på en dator när man lika gärna kan lägga halva pengen är liksom inte jättekul privatekonomiskt.

Den extra premium du betalar för en high end dator är inte kul.

Jag har som sagt tidigare köpt värstingdatorer, nu köper jag några snäpp ned och kan uppgradera var 2/3 år och få mer prestanda.

Men du kanske har en projekt där du behöver en rejäl dator, då finns ju inga genvägar.

Håller med. Samma här.

Tycker att tex. iMac 3.06 GHz är att kasta bort pengar, om man inte är jobbar med tex. film.

Jag jobbar ju med musiken och har datorn för CS3 jobbande också,

men skulle ändå inte gå över den rek. MacPro konfigurationen utom med grafikkortet.

iMacen är grym, men se till att du är OK med Glossy skärm och ta GeForce 8800 grafikkortet och 4 GB.

Det är det värt.

Herr Lost kanske inte har datorn i jobbet, men vi kan ju ha fel där.

Dock kan man ju lägga en del extra på datorn om man har det som den stora hobbyn.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste vara unik i så fall. 🙂 Jag körde slut, lätt på min G5 2x2.5 och då körde jag även tre UAD-1.

Kanske inte i audiospår. Där var det som mest kanske 80 kanaler. Men CPU tog slut!

Fast nu blir det en MacPro, vet inte modell än. Men som det sägs så är det nya på G i September.

Dessutom så osar det UAD-2 nu i höst. Och det verkar vara nåt i hästväg.

Fast jag kommer väl köra slut på det med.

Får väl köpa mig en nasa månbas alfa burk 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...