Jump to content
Annons

Olika operativsystemsanpassade monitorer?


Johannesmusik

Recommended Posts

Ja, som rubriken säger. Finns det monitorer som passar bara till Mac och vissa som bara passar till PC?

Jag letatade efter fösäljare till Fostex PM-0.5 MKII studiomonitor och hittade först på emusic...

http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=12907

...där jag hittade dem för 2995.

Efter det googlade jag Fostex PM-0.5 MKII och hittade identiska på:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...duct_id=1170856

Monitorerna där kostar bara 1599kr och jag undrar hur det kan komma sig för macoteket verkar vara en seriös verksamhet. Är priset så lågt därför att det är ett feltryck? Är det så lågt därför det bara passar till Mac?

Skulle det fungera om jag köpte dessa och pluggade in i min PC?

Väldigt tacksam för svar!

Jag la in en tråd under högtalare/hörlurar för jag visste inte var jag skulle lägga denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, som rubriken säger. Finns det monitorer som passar bara till Mac och vissa som bara passar till PC?

Nej! TFT-skärmar är gjorda för en specifik upplösning. Om man väljer en annan upplösning så blir det sämre bild. Vilket OS som skickar ut bilden spelar däremot ingen som helst roll. Apple tillverkar inga egna skärmar, utan får dem bara levererade med sitt designade skal. Antagligen är de från Samsung, eftersom "Apple-skärmar" brukar få bra betyg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen är Claes en riktig spjuver så här på lördagsnatten eller så har han helt enkelt missat poängen (om alternativ nr. 1 stämmer är det givetvis jättekul).

Angående din "googling" så vill jag bara tydliggöra att Macoteket oftast (såvida man inte kryssar klickar i annat) visar sina priser ex. moms. Det var allt.

Hoppas fortfarande att Claes spexade i sitt förra inlägg. Nu var det definitivt allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som rubriken säger. Finns det monitorer som passar bara till Mac och vissa som bara passar till PC?

Nej! TFT-skärmar är gjorda för en specifik upplösning. Om man väljer en annan upplösning så blir det sämre bild. Vilket OS som skickar ut bilden spelar däremot ingen som helst roll. Apple tillverkar inga egna skärmar, utan får dem bara levererade med sitt designade skal. Antagligen är de från Samsung, eftersom "Apple-skärmar" brukar få bra betyg. 🙂

Haha Claes nu har du nog allt missat vad han frågar efter =P Fel kategori för frågan iofs men roligt som f-n 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Man får väl kolla om folk är vakna. 🙂 Jag tyckte att frågan gav utrymme för lite skämtande, eftersom just "monitorer" kan användas om både skärmar och högtalare - och egentligen ligger skärmar närmare till hands om man tänker på frågeställningen eftersom det ju faktiskt finns folk som tror att man måste ha "rätt" fabrikat på skärmen för att det ska fungera. 😛

Skulle kanske tillägga att högtalare inte heller bryr sig om vilken sorts dator som skickar ut ljudet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
😉

Man får väl kolla om folk är vakna. 🙂 Jag tyckte att frågan gav utrymme för lite skämtande, eftersom just "monitorer" kan användas om både skärmar och högtalare - och egentligen ligger skärmar närmare till hands om man tänker på frågeställningen eftersom det ju faktiskt finns folk som tror att man måste ha "rätt" fabrikat på skärmen för att det ska fungera. 😛

Skulle kanske tillägga att högtalare inte heller bryr sig om vilken sorts dator som skickar ut ljudet... 😉

Priset 1599kr var pris per styck så det var inte så billigt.😛

Redigerat av Johannesmusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...