Jump to content
Annons

Melodyne vs Autotune/Waves Tune/V-Vocal/XXXXXXXX


Mr_baseman (oregistrerad)

Recommended Posts

Ok, men är det med realtidskorrigering som man får den slags autotuneeffekt som hörs på Avril Lavigne, Evanescence, Ashley Simpson m.fl. ? D.v.s. en slags plastig effekt, men inte sån effekt som man hör på Cher t.ex.

Deras sång är ju otroligt hårt komprimerad och EQ:ad så det hänger ju inte bara på pitchkorrigeringsprogrammen. Det är inte säkert att tex Avril använder autotune eller liknande (är dock högst troligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ok, men är det med realtidskorrigering som man får den slags autotuneeffekt som hörs på Avril Lavigne, Evanescence, Ashley Simpson m.fl. ? D.v.s. en slags plastig effekt, men inte sån effekt som man hör på Cher t.ex.

Deras sång är ju otroligt hårt komprimerad och EQ:ad så det hänger ju inte bara på pitchkorrigeringsprogrammen. Det är inte säkert att tex Avril använder autotune eller liknande (är dock högst troligt).

Man kan få "autotuneeffekten" med Melodyne också, skillnaden är väl att man lägger på effekten i efterhand i Melodyne medans man kan få den i realtid med Autotune...eller är jag ute och cyklar?

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har jag testat Melodyne under en tid och tycker att det är ett mycket kompetent program. Men det finns en stor nackdel så som jag ser (hör) det.

Jag tycker att det processerade ljudet inte låter så bra faktiskt. Är det någon som upplever samma sak.

Autotune verkar ha bättre algoritmer helt enkelt. Även fast autotune inte kan mäta sig med alla möjligheter som melodyne erbjuder.

Så nu till frågan.....Vad tycker proffsen på forumet?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så proffsig men svarar ändå. 😉

Jag upplever också att Melodyne ger ett lite knepigt ljud ibland.

Misstänker att det är precis som med Autotune - funkar bäst i små doser.

Själv föredrar jag Autotune, realtidskorrigering är kanon tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv föredrar jag Autotune, realtidskorrigering är kanon tycker jag.

Om du använder Bridgen så har du iofs samma möjlighet i Melodyne.

Men som sagt, algoritmerna i autotune verkar vara bättre programmerade. Stör mig inte alls lika mycket på det processerade ljudet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv föredrar jag Autotune, realtidskorrigering är kanon tycker jag.

Om du använder Bridgen så har du iofs samma möjlighet i Melodyne.

Jag förmodar att ni pratar om realtidskorrigering av ett redan inspelat sångspår...eller har jag missat någon funktion i Melodyne, dvs att realtidskorrigera redan vid inspelningen, visst kan man det med Autotune...? ... eller är jag ute och cyklar i busken... 😉

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att ni pratar om realtidskorrigering av ett redan inspelat sångspår...eller har jag missat någon funktion i Melodyne, dvs att realtidskorrigera redan vid inspelningen, visst kan man det med Autotune...? ... eller är jag ute och cyklar i busken... 😉

/Jan Olof

Jag pratar i alla fall om ett redan inspelat spår. Jag vet faktiskt inte om det går o köra via autotune vid inspelning....även om det gick så skulle det kännas lite onödigt (förutom vid livespelningar då givetvis).

Jan-Olof....du har ju nämt att du använder melodyne mkt, har du märkt detta fenomen som jag beskriver....att ljudet ändrar karaktär ytterst märkbart? Nu har jag bara testat melodyne i några timmar så jag kanske gör något kapitalfel men jag tror inte det. Autotune "färgar" ju också ljudet men inte alls lika märkbart som melodyne.

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan-Olof....du har ju nämt att du använder melodyne mkt, har du märkt detta fenomen som jag beskriver....att ljudet ändrar karaktär ytterst märkbart? Nu har jag bara testat melodyne i några timmar så jag kanske gör något kapitalfel men jag tror inte det. Autotune "färgar" ju också ljudet men inte alls lika märkbart som melodyne.

//Fredster

Jag kan väl inte påstå att jag använder Melodyne mycket, men jag tvingas korrigera min falsksång på varje sångspår jag lägger på mina demos...det har hittills varit den huvudsakliga användningen...och anledningen till att jag köpte pluggen.

Men jag håller med om att Melodyne färgar sången men jag har inte brytt mig så mycket, mest tänkt skit in - skit ut när jag själv har sjungit...Jag tor nog att det går att fixa till, har inte fördjupat mig så mycket i den problematiken hittills. Men eftersom jag ska försöka höja min nivå något snäpp så har jag börjat läsa manualen lite noggrannare och ska försöka ta mig mera tid att testa lite mer systematiskt.

Jag har aldrig testat Autotune, så jag vet inte vilka möjligheter som finns att påverka ljudet där. I Melodyne kan man ju pyssla rätt mycket med olika "karaktärsförändrande" parametrar...formanter, t ex...

På vilket sätt tycker du att ljudet ändrar karaktär? Jag tycker det hörs rätt bra i början av min låt "You make a hero out of me" men av någon anledning blir det mindre märkbart längre fram i låten...minns inte vad jag gjorde just då...men ska som sagt ta reda på mer och experimentera lite mer...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
har du märkt detta fenomen som jag beskriver....att ljudet ändrar karaktär ytterst märkbart? Nu har jag bara testat melodyne i några timmar så jag kanske gör något kapitalfel men jag tror inte det. Autotune "färgar" ju också ljudet men inte alls lika märkbart som melodyne.

Jag har också testat melodyne och reagerade ungefär likadant. Jag fick för mig att det berodde mycket på vilken typ av melodi-definition jag gav ett visst spår (t ex alt eller tenor). I vissa fall (när sångmelodin spände över ett stort register) tolkade melodyne pitchen helt galet. Och ibland, på enstaka toner, fick jag justera formanten för en ton för att få den att låta naturligt vid default pitch.

En annan sak som jag gissar/hoppas kommer justeras i kommande versioner är att 's' och 't' ibland kan pitchas, ibland inte. Jag skulle föredra ett default-läge där transientrika konsonanter varken pitchades eller att formanten ändrades.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag har en sångslinga som jag har spelat in och nu vill jag höja/göra sången ljusare. Är autotune/melodyne rätt program?, jag vill helst ha det så enkelt som möjligt då jag är ganska ny på området så det behöver inte finnas några övriga funktioner egentligen.

Om du vill ändra tonhöjd på sången är det 2 mkt kompetenta program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sångslinga som jag har spelat in och nu vill jag höja/göra sången ljusare. Är autotune/melodyne rätt program?, jag vill helst ha det så enkelt som möjligt då jag är ganska ny på området så det behöver inte finnas några övriga funktioner egentligen.

Om du vill ändra tonhöjd på sången är det 2 mkt kompetenta program.

Har nu införskaffat Auto-tune men får det inte riktigt att fungera. Är som sagt rätt ny på det här, skulle någon kunna förklara vilka rattar man ska vrida på för att höj a tonhöjden på en inspelad slinga (manualen är ju full med tekniskt mumbojumbo som jag inte hänger med i, ännu 😄)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det verkligen att höja tonhöjden på en slinga? Lägger sej inte tonen bara på närmaste rätt tangent? Jag har använt autotune ända sen den första versionen kom ut men bara kört i autoläget. Möjligen är det väl det i det grafiska läget man kan flytta hela slingans tonhöjd, är det någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har Antares Autotune 4 till Pc

Ja tänkte lägga lite stödsång på mina kvalster

Ja är ganska tonsäker tror ja , men ingen skönsångare 😆

Fick tips På dom viktigaste inställningarna...

Tonartsinställning , om de är dur , att ställa den i major-läge

Sen reptune runt 50 och detune tror ja ratten heter till höger skall

stå runt 40 ...

Sen röstläget om man är Sopran eller Tenor typ ...

ja va har du för erfarenhet av Antares Autotune 4 , dricker den mycket kaffe ? 🙂

Sen har ja kikat på melodyne kollat lite på demon

men inte fått riktigt kläm ännu ...

Va har du för erfarenhet ...

Ja de va de hela just nu 🙂

Trevlig Semester i husvagnen

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är diskuterat flera gånger här i forumet.

Sök och läs igenom svaren du hittar. Om du fortfarande inte fått svar på din fråga, ställ den i en redan existerande tråd.

Vitsen med detta är att samla kunskap i så få trådar som möjligt, för att underlätta sökning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är diskuterat flera gånger här i forumet.

Sök och läs igenom svaren du hittar. Om du fortfarande inte fått svar på din fråga, ställ den i en redan existerande tråd.

Vitsen med detta är att samla kunskap i så få trådar som möjligt, för att underlätta sökning.

Ja vill ju ha en egen tråd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Antares Autotune 4 till Pc

Ja tänkte lägga lite stödsång  på mina kvalster

Ja är ganska tonsäker tror ja , men ingen skönsångare  😠

Fick tips På dom viktigaste inställningarna...

Tonartsinställning , om de är dur , att ställa den i major-läge

Sen reptune runt 50 och detune tror ja ratten heter till höger skall

stå runt  40 ...

Sen röstläget om man är Sopran eller Tenor typ ...

ja va har du för erfarenhet av Antares Autotune 4 , dricker den mycket kaffe ?  :rolleyes:

Sen har ja kikat på melodyne kollat lite på demon

men inte fått riktigt kläm ännu ...

Va har du för erfarenhet ...

Ja de va de hela just nu  😳

Trevlig Semester i husvagnen

Om jag har autotuner på under ett helt sångspår (vilket jag ofta har på mina låtskisser då det är nåt fel på min mick som inte alls tar upp den exakta tonhöjd som är det enda mina stämband kan generera) så vrider jag bara på dom två rattarna du nämnde.

Den till höger ställer jag oftast på fullt och den till vänster kan variera lite mer.

Jag föredrar att ha kromatisk skala så man kan glida lite på tonerna eller om det är nån ackordfrämmande ton i melodin vid nåt enstaka tillfälle.

Röstläge glömmer jag nästan alltid att ändra, men har inte märkt nån större skillnad i resultat.

Tycker att AT:n är en väldigt trevlig grej att ha tillgång till, helst inte på lead men gärna på alla körer. Det är dock lätt att ta i för mycket och vänja sig med soundet så man får vara på sin vakt. Och hör jag nån annan använda det blir jag sur! 🙂Men det kanske det hade blivit utan också. 😳

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Autotune = automatisk plug med massa pill för att få det att låta som man vill

Melodyn = Full kontroll, men manuellt arbete.

Personligen får jag till mycket bättre resultat med Melodyne..

Link to comment
Dela på andra sajter

Autotune = automatisk plug med massa pill för att få det att låta som man vill

Melodyn = Full kontroll, men manuellt arbete.

Personligen får jag till mycket bättre resultat med Melodyne..

Bra sammanfattning. 🙂

Autotune är alltså främst till för de som behöver korrigera i realtid, medan Melodyne är till för de som vill få till ett "perfekt" resultat och kanske vill pilla med vibrato, formanter etc också...

Melodyne Uno har dessutom släppts nyligen, så numera finns Melodyne-tekniken i ett överkomligt prisläge också... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat melodyne också och kan hålla med om att man har mycket mer kontroll och att det är ett suveränt program. Fick dock aldrig testat det som insert-effekt utan bara fristående.

Men, jag tycker inte att det låter bättre än AT annat än kanske i extrema fall vid riktigt stora korrigeringar, men det är inte så konstigt eftersom AT:n jobbar i realtid, så att säga.

Och sen att man kan styra vibrato och pilla mer i detalj med Melodyne är visserligen kul, men det låter bättre om man lägger om. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Autotune funkar ännu bättre om du kör i graphical mode. Då kan man justera endast de ord eller fraser etc som man inte är nöjd med. DÅ kan ni waila hur mycket ni vill och se till att ni landar på rätt ton när ni schlagrat färdigt.

Funkar alldeles ypperligt. Jobbar fortare så än med Melodyne av nån anledning.

Har aldrig fått grepp om graphical mode fast jag läst manualen flera gånger (visserligen flera år sen). Nu är det Autotune 3 jag har, så det kanske är enklare i 4:an. Annars har jag provat Melodyne och om du ska dubba sången (vilket blir fallet om du gör körer), dvs sjunga in samma stämma en gång till är Melodyne bättre än Autotune(i autoläget). Autotune korrigerar tonen efter så lång tid som du angett (när tonen stabiliserat sig), då blir tonen exakt stämd. Följden blir att dina båda autotunade stämmor blir så exakt lika att det ger en lätt flanger eller choruseffekt och det låter inte naturligt. Med melodyne får du upp varje ton som en midinot och i midinoten en kurva som visar hur tonhöjden darrar uppåt och nedåt. Du kan då förutom att flytta hela midinoten till annan tonhöjd även förstärka darret eller räta ut kurvan så den blir helt rak. Förstärker du låter det lite av vibrato. Rätar du ut den till helt rak låter det som i autotune. Melodyne kan alltså korrigera så mycket du vill på varje enskild ton. men det är jäkligt tidsödande till skillnad från autotune som jobbar i realtid. Det är möjligt att det blir samma resultat i Autotune grafiskt mode.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får säga min mening så är Melodyne tusen ggr bättre. Autotune har man ju ingen riktig kontroll över, det har du verkligen i melodyne. Så ni som använder autotune, gå över till melodyne, det gjorde jag och mitt liv blev mkt lyckligare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...