Jump to content
Annons

Inspelning av sång i lägenhet

menvafaan (oregistrerad)

Recommended Posts

menvafaan (oregistrerad)

Hejsan,

Vi håller på att spela in och funderar just nu på var vi ka lägga sången. Då vi lägger gitarr/bas/keyboard i min lägenhet vorde det även smidigast att lägga sången här. Jag har en Studio Projects B1, och rummet är fyrkantigt på cirka 20-25 kvadratmeter, med relativt kala väggar av betong.

Min fråga är om det blir good enough att spela in sången i rummet, eller om jag på något sätt med relativt enkla medel kan optimera inspelningsmiljön för att få så lite "oljud" som möjligt. Blir det någon skillnad om jag till exempel hänger upp skynken på väggarna, eller om jag på något sätt skärmar av ytan kring sångerskan/mikrofonen?

Alla tips och synpunkter är välkomna!

Tack,

Sebastian

Dela på andra sajter

Annons
Hejsan,

Vi håller på att spela in och funderar just nu på var vi ka lägga sången. Då vi lägger gitarr/bas/keyboard i min lägenhet vorde det även smidigast att lägga sången här. Jag har en Studio Projects B1, och rummet är fyrkantigt på cirka 20-25 kvadratmeter, med relativt kala väggar av betong.

Min fråga är om det blir good enough att spela in sången i rummet, eller om jag på något sätt med relativt enkla medel kan optimera inspelningsmiljön för att få så lite "oljud" som möjligt. Blir det någon skillnad om jag till exempel hänger upp skynken på väggarna, eller om jag på något sätt skärmar av ytan kring sångerskan/mikrofonen?

Alla tips och synpunkter är välkomna!

Tack,

Sebastian

Mitt tips är att du testar dig fram. Är du inte nöjd med resultatet testar du att hänga upp lakan eller dylikt. Jag har spelat in sång med SP1 i min lägenhet utan att "optimera inspelningsmiljön" och tycker att det funkat jättebra. Det viktigaste är att du/bandet blir nöjda. Lycka till!

Dela på andra sajter

menvafaan (oregistrerad)
Mitt tips är att du testar dig fram. Är du inte nöjd med resultatet testar du att hänga upp lakan eller dylikt. Jag har spelat in sång med SP1 i min lägenhet utan att "optimera inspelningsmiljön" och tycker att det funkat jättebra. Det viktigaste är att du/bandet blir nöjda. Lycka till!

Självklart. Handlar mest om att vi vill få en så ren signal som möjligt, så att personen som mixar och mastrar har så bra råmaterial som möjligt att jobba med. Jag menar, det är jo garanterat lättare att lägga till än att ta bort bi-ljud som reverb och dylikt.

Dela på andra sajter

sE Electronics Reflexion Filter

Reflexions filtret är en smart produkt som låter dig spela in sång, gitarr etc med ett torrare ljud utan att behöva akustikreglera inspelningsrummet.

Det är som en båge man sätter runt micken skall tydligen funka rätt bra, aldrig prövat den själv men.

http://www.seelectronics.com/images/RF_Pop_Up5.jpg

Dela på andra sajter

sE Electronics Reflexion Filter

Reflexions filtret är en smart produkt som låter dig spela in sång, gitarr etc med ett torrare ljud utan att behöva akustikreglera inspelningsrummet.

Det är som en båge man sätter runt micken skall tydligen funka rätt bra, aldrig prövat den själv men.

http://www.seelectronics.com/images/RF_Pop_Up5.jpg

Jag är skeptisk.

De första reflektionerna kommer från golv och tak. Reflexion filter påverkar bara sidor och bakre vägg.

Se til att ställe er i mitten av rummet när ni spelar in sång och lägg en matta under mikrofon och sångare. Får ni ändå obehagliga reflektioner, satsa på att behandla reflektioner från tak och väggen bakom sångaren (vilket är de ytor mikrofonen hör tydligast).

Edit: förtydligade lite

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

med hjälp av små krokar i taket så kan du göra ett tillfälligt sångbås av tex. filtar,täcken osv.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.