Jump to content
Annons

Högtalarlåda Till Tiny Terror


guitargod

Recommended Posts

Annons
ennels (oregistrerad)

Tjenare!

Jag hade en Tiny Terror för ett tag sen som jag oftast körde genom den medföljande lådan ( 1x12 ) .

Men jag provade vid ett par tillfällen att koppla in den till min Marshall 1960A (4x12) och jag tyckte att de funkade jävligt bra.

Bra mycket fetare ljud än i 1x12 :an (av förklariga skäl)

Dock fick jag dra på rätt mycket volym för att få ut ett bra tryck !

Men funkar absolut hur bra som helst tycker jag!

MVH / Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag hade en Tiny Terror för ett tag sen som jag oftast körde genom den medföljande lådan ( 1x12 ) .

Men jag provade vid ett par tillfällen att koppla in den till min Marshall 1960A (4x12) och jag tyckte att de funkade jävligt bra.

Bra mycket fetare ljud än i 1x12 :an (av förklariga skäl)

Dock fick jag dra på rätt mycket volym för att få ut ett bra tryck !

Men funkar absolut hur bra som helst tycker jag!

MVH / Niclas

Tack för svaret. Ska nog köpa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp impedansen. Tiny Terrorn har väl 16 ohms högtalar-utgång, mono. De flesta Marshall-lådor brukar vara 8 ohm mono. Kör man med fel impedansmatchning så riskerar man att steka slutsteget på förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp impedansen. Tiny Terrorn har väl 16 ohms högtalar-utgång, mono. De flesta Marshall-lådor brukar vara 8 ohm mono. Kör man med fel impedansmatchning så riskerar man att steka slutsteget på förstärkaren.

tiny terrorn har en 16 och 2 st 8 ohms utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska micka upp stärkaren så funkar det mycket bra med en liten Orange PPC112-låda. Sitter ett Celestion vintage 30 element i dom som låter kanon. Om du ska köra live utan uppmickning kan det dock vara lite dåligt med kräm i den 😛

orangePPC112.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

ennels (oregistrerad)

Håller med!

Jag köpte en 1960a för 3500 och sålde den för samma pris, så det går nog att få tillbaks pengarna!

MVH / Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak bara. Om du köper begagnat, glöm inte att fråga/checka vilka högtalare som sitter i. Det hjälper ju inte att det står Marshall på framsidan om det sitter nåt skit inne i lådan :rolleyes:

Det sitter 4st celestion G12-75 högtalare i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl mycket hemma men en del konserter och rep

En sak bara. Om du köper begagnat, glöm inte att fråga/checka vilka högtalare som sitter i. Det hjälper ju inte att det står Marshall på framsidan om det sitter nåt skit inne i lådan :rolleyes:

Det sitter 4st celestion G12-75 högtalare i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
USSR (oregistrerad)
Det sitter 4st celestion G12-75 högtalare i den.

Ja, men då är det väl som det ska, är det inte? Ska du förresten ha den hemma eller till rep/gig?

jag har en marshall 1966A 2x12 som jag driver med en Tiny Terror, det funkar ruggigt bra, rätt mkt bättre än 1x12 och i mitt tycke bättre än med 4x12. En 4x12 kräver så mycket kräm i stärkan att det är omöjligt att repa utan att bli döv, om man vil ha ut lite hängmatta, 1x12 är bättre men ger lite stumt och tunt ljud, men håller självklart ihop bättre om man skall lira hemma. ultimat i mitt tycke blir 2x12. jag har inte prövat med 4x10.

Nu är väl inte 1966:er så lätta att få tag på längre, men på Vendolin osv finns många hemmabyggda 2x12, sen såg jag en mesa 2x12 där för 3000 och just en 1966 för minst 2600 kr.

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...