Jump to content
Annons

Extern diskettläsare usb


debatt

Recommended Posts

Jag har pc med Win XP. Jag behöver nu en diskettläsare USB för att kunna läsa en del disketter (floppy). När information lagrades på dem använde jag min gamla pc med Windows 95.

Jag har sökt runt på diskettläsare nu, men på bara ett par månader har jag märkt att urvalet fallit enormt. Då hade ju Teknikmagasinet, Clas Ohlson och t.o.m. OnOff diskettläsare.

I förrgår öppnade jag gamla cdr-skivor, som jag brände på min gamla pc (den med Windows 95). Det var inga problem på min "nya" pc med Win XP. Men min nuvarande cd-brännare är nog bakåtkompatibel till Win 95. Jag försökte öppna SAMMA cdr-skivor på skolans pc (som också hade Win XP), men det gick inte alls! Det stod något om fel operativsystem faktiskt.

FRÅGAN är nu om det finns någon diskettläsare usb för min pc som har stöd för Windows 95. Den enda jag hittat egentligen som kan vara möjlig är LaCie (beställningsbar från Pixmania, 300 SEK), men hur långt den sträcker sig vet jag inte, det står inte. Andra diskettläsare jag sett sträcker sig bara t.o.m. Win 98.

:rolleyes:

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Såg en Iomega hos SIBA nu för 500 SEK. Jag som tyckte LaCien var dyr. PCLine hette en hos Elgiganten också för 400 SEK.

Men ingen sätter ut att den stöder Win 95.

SIBA pratar om de operativsystem som Iomegan kräver, medan andra pratar om vilka deras resp läsare stöder.

Inte riktigt samma sak.

Nån som vet någon diskettläsare för floppy disk (usb), som stöder Win 95 [men som kanske kräver Win XP eller minst Win 98]??

:rolleyes:

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel nu, men det är ju filsystemet på disketten du bör bry dig om. Detta har ju inget med operativsystemet att göra.

Jag är mer eller mindre hundra på att disketter kör/de fat och det bör ju alla windowsversioner klara, samt en hel del andra operativsystem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel nu, men det är ju filsystemet på disketten du bör bry dig om. Detta har ju inget med operativsystemet att göra.

Jag är mer eller mindre hundra på att disketter kör/de fat och det bör ju alla windowsversioner klara, samt en hel del andra operativsystem med.

Konstigt att jag på skolan inte kan läsa gamla cd och disketter från tiden då jag hade Win 95 (i min gamla pc). Serviceteknikern sa där att datorernas gräns gick vid Win 98 när det gällde bakåtkompatibilitet. Det är därför jag startade denna tråden. Annars kunde jag ju bara gå till skolan med mina disketter och skriva ut texterna där. Jag har ju annars inget behov av en diskettläsare.

😑

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

FRÅGAN är nu om det finns någon diskettläsare usb för min pc som har stöd för Windows 95.
Frågan är om ditt Windows 95 har stöd för USB.

I slutet av 1996 kom Windows 95 SR2 (alias Win95B) som möjliggjorde användande av USB-porten. 😑

Det är därför diskettstationerna rapporterar bakåtkompabilitet tom. Windows 98.

Jag försökte öppna SAMMA cdr-skivor på skolans pc (som också hade Win XP), men det gick inte alls!
Det beror på gamla CD-R som åldras och vissa läsare har svårare att läsa skivorna än andra.

Har du en spelare som kan läsa skivorna, bränn en ny kopia av dem.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om ditt Windows 95 har stöd för USB.

I slutet av 1996 kom Windows 95 SR2 (alias Win95B) som möjliggjorde användande av USB-porten. 😑

Det är därför diskettstationerna rapporterar bakåtkompabilitet tom. Windows 98.

gamla CD-R som åldras och vissa läsare har svårare att läsa skivorna än andra.

Har du en spelare som kan läsa skivorna, bränn en ny kopia av dem.

Köpte den pc:n i gränslandet till SR2. På OS-cdn Win95 (som jag har kvar) framgår inte att det skulle vara en SR2-version.

Jag tror knappast någon säljare i hela denna stan sitter inne med den kunskapen om bakåtkompatibilitet.

Jag ska Kommaikappbränna en del. Viktigt.

Tack!

😄

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, det var ju detta med slutsatsen också:

Allt detta innebär väl att jag kan glömma att köpa en Iomega Floppy disk drive USB för 500 SEK, eftersom jag hade Win 95A (ej 95B) när jag skrev i Lotus Word Pro 97.

Det enda jag nu kan göra verkar vara att istället köpa en gammeldator med intern diskettläsare. Gärna med Win 95A, annars kan jag väl installera det från min Win95A-cd.

En sådan borde kosta mindre än 500 SEK...

En del på bibliotek och på skolan finns det nog kvar en och annan pc med intern diskettläsare, men då måste jag ju installera Lotus Word Pro 97 i den först för att kunna se textinnehållet på disketterna och det får man inte. Jag tror inte ens det går, utan är spärrat. För så var det på biblan hemmavid - redan provat. Jag stoppade nämligen in filer jag skrivit i Lotus Word Pro 97 med Win 95 på min gamla pc i cd-läsaren på min nya pc härförleden, och de kunde läsas enkelt, men BARA efter det att jag installerat Lotus Word Pro 97 i denna nya pc. Lotus support menade att de gamla Lotus-filerna skulle gå att öppna i Word och Microsoft sa samma sak, men icke. Det löste sig med cd:na iaf till slut.

Nu gäller det floppydisketterna.

:rolleyes:

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska floppydisketterna gå att läsa i XP med en diskettstation på USB.

Som nummersex skrev var det filsystemet FAT som gällde då, FAT 16 på HDD och FAT 12 på diskett för att vara extra noggrann.

FAT32 kom senare men det hör inte hit. 😛

Sony USB-diskettstation för 295:- + frakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oj! Ska det gå iaf alltså... Jag som först förstod det som att det inte skulle gå att använda en USB-driven floppy drive om de var skrivna under Win 95(A) eller tidigare. Och att det var därför som de angav bakåtkompatibilitet "bara" t.o.m. Win 98.

Tack för tipset! Komplett är bra prismässigt, jag har handlat från dem förr också.

🙂

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"Ladda drivrutiner" står det om i recensionen av Sony floppy drive:n, ska man det verkligen?

Någon annan diskettläsare jag läst om har plug and play utan drivrutiner. Vad den nu hette.

🙂

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...