Jump to content
Annons

Nätverkskabel för audioentusiasten


Linus

Recommended Posts

akdl1largerdax750x559md5.jpg

"the AK-DL1 will bring out all the nuances in digital audio reproduction"

Denon Link 3rd är ett eget protokoll för att skicka audio från Denons spelare till dess receivers.

Bland det unika är att t ex SACD/DSD kan överföras digitalt, något som inte tillåts via andra av kopieringsskyddsskäl. Denon Link 3rd använder vanlig nätverkskabel/Ethernetkabel/Cat5/Cat6 och det är nu det blir speciellt.

Denon släpper en egen kabel. Den är 1,5 meter lång och kostar ca 3000 kr. 2 kr per millimeter. Märk väl pilarna på den ena sidan som markerar vilken ände som ska stoppas i receivern.

Protokollet som används av Denon Link (inte någon standard Ethernet/IP) utlovar jitterfri överföring av multikanals 24bit/96kHz eller två kanaler 24bit/192kHz med en Cat5 STP.

Men detta gör det hela ännu mer förvirrat. Om det ska fungera med en vanlig Cat5 STP (jag tror att UTP fungerar lika bra), vad är det då för störningar som kräver Denon-kabeln? Jag undrar hur det ser ut bakom audioentusiasters receivers om det hinner uppstå störningarnar i en Cat5 på 1,5 meter.

En Cat5-kabel består av tvinnade par av ledare (därav benämns de också Twisted Pair eller TP-kabel) och de tvinnade paren i sig själva minskar störningar/interferens/induktion. Det går att dra måååånga meter oskärmad nätverkskabel (UTP) utan att få problem med störningar och har du dessutom kombinerat med skärm (STP) så är det inga problem. Behovet av felkorrigering är inte stort.

Nåja, är någon intresserad av världens dyraste nätverkskabel så vänd er till närmaste Denon-återförsäljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så?

Polare har 2st högtalarkablar på sammanlagt 1m för 8000:-.

Tänk vad resten ska kosta.

Denon link 3rd har ju en massa kablar i den fina strykjärnskabeln och med alla specar du rabblar så tycker jag någ det är befogad, ja nästan billigt för en sån kabel! NOT

Audiofiler "Can´t live with them"....the end!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag fick min kabel igår. Helt overkligt. Att jag inte köpt innan fattar jag inte.

Upplösning, diskant och basåtergivning har fått ett nytt djup (bitdjup).

Först så blev jag besviken men så såg jag att kabelns riktning var felkopplad och efter denna justering så vart det ett annat ljud i nätverskabeln.

Äntligen hör jag att min Liquid Mix måste bytas ut mot original hårdvara.

Pluggar som Waves och annat har tappat sin forna lyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick min kabel igår. Helt overkligt. Att jag inte köpt innan fattar jag inte.

Upplösning, diskant och basåtergivning har fått ett nytt djup (bitdjup).

Först så blev jag besviken men så såg jag att kabelns riktning var felkopplad och efter denna justering så vart det ett annat ljud i nätverskabeln.

Äntligen hör jag att min Liquid Mix måste bytas ut mot original hårdvara.

Pluggar som Waves och annat har tappat sin forna lyster.

😛

Om du kopplar in den mellan datorn och modemet får du tredubbla hastigheten på bredbandet (i den riktning du kopplat kabeln). Dessutom halveras pingtiderna och allt som skickas/tas emot blir skarpare på skärmen när man surfar. Testa genom att ta ett foto med digitalkameran, ladda upp på webben och ladda sedan hem igen; det blir en helt ny lyster i bilden. Har inte testat med musik än, men detta kanske är det ultimata sättet att göra en sista finish på masteringen???

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag fick min kabel igår. Helt overkligt. Att jag inte köpt innan fattar jag inte.

Upplösning, diskant och basåtergivning har fått ett nytt djup (bitdjup).

Först så blev jag besviken men så såg jag att kabelns riktning var felkopplad och efter denna justering så vart det ett annat ljud i nätverskabeln.

Äntligen hör jag att min Liquid Mix måste bytas ut mot original hårdvara.

Pluggar som Waves och annat har tappat sin forna lyster.

😄

Om du kopplar in den mellan datorn och modemet får du tredubbla hastigheten på bredbandet (i den riktning du kopplat kabeln). Dessutom halveras pingtiderna och allt som skickas/tas emot blir skarpare på skärmen när man surfar. Testa genom att ta ett foto med digitalkameran, ladda upp på webben och ladda sedan hem igen; det blir en helt ny lyster i bilden. Har inte testat med musik än, men detta kanske är det ultimata sättet att göra en sista finish på masteringen???

Ja jädrar om jag tar Denonkabeln så borde jag kunna minska pingtiden till Team fortress 2 spelet och bli kung på det!

Och eftersom kabeln är kanon i ena riktningen så borde jag bli svårare att ha ihjäl för motståndarna. Detta var minsann positiv bieffekt av kabeln.

Bra tips om bredbandet.

Tack!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick min kabel igår. Helt overkligt. Att jag inte köpt innan fattar jag inte.

Upplösning, diskant och basåtergivning har fått ett nytt djup (bitdjup).

Först så blev jag besviken men så såg jag att kabelns riktning var felkopplad och efter denna justering så vart det ett annat ljud i nätverskabeln.

Äntligen hör jag att min Liquid Mix måste bytas ut mot original hårdvara.

Pluggar som Waves och annat har tappat sin forna lyster.

😄

Om du kopplar in den mellan datorn och modemet får du tredubbla hastigheten på bredbandet (i den riktning du kopplat kabeln). Dessutom halveras pingtiderna och allt som skickas/tas emot blir skarpare på skärmen när man surfar. Testa genom att ta ett foto med digitalkameran, ladda upp på webben och ladda sedan hem igen; det blir en helt ny lyster i bilden. Har inte testat med musik än, men detta kanske är det ultimata sättet att göra en sista finish på masteringen???

Ja jädrar om jag tar Denonkabeln så borde jag kunna minska pingtiden till Team fortress 2 spelet och bli kung på det!

Och eftersom kabeln är kanon i ena riktningen så borde jag bli svårare att ha ihjäl för motståndarna. Detta var minsann positiv bieffekt av kabeln.

Bra tips om bredbandet.

Tack!

Äntligen kanske jag kan använda mina audiogrejer i samma rum som min partikelaccelerator utan att få störningar! Så som jag har längtat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen kanske jag kan använda mina audiogrejer i samma rum som min partikelaccelerator utan att få störningar! Så som jag har längtat!

Fan har du en Pacc som vi kallar den inom kretsen. Var haru tjackt den? Thomann?

Funtar på en egen!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag testat att spela Team Fortress 2 med Denonkabeln.

Det blev inte alls bättre, det visar sig att jag måste ha två kablar istället för bästa prestanda.

En för upp och en för ned trafik från internet så jag måste köpa ett nytt nätverkskort och en kabel till.

Återkommer efter nästa test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har länkat fel info till fel bild eller tvärtom! Den heter Demon och inte Denon! Eller också försöker Denon rida på Demons framgångsvåg. Luktar process lång väg.

Främsta egenheten med Demon är ju att man själv slipper lägga kablar själv om man köper dem. Rena underverket! Tänk vilka pengar du sparar in i slutändan... ( 🙂 oops)

På toapapper alltså.

😏

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja jädrar om jag tar Denonkabeln så borde jag kunna minska pingtiden till Team fortress 2 spelet och bli kung på det!

Och eftersom kabeln är kanon i ena riktningen så borde jag bli svårare att ha ihjäl för motståndarna. Detta var minsann positiv bieffekt av kabeln.

Bra tips om bredbandet.

Tack!

Det hjälpte inget för mig. Kan det vara så att kopparn i mitt moderkort inte är syrefri? 😮

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen lagligt att sälja saker under dessa argument? Att den som säljer sätter så högt pris som möjligt kan jag förstå, det kan ju inte vara olagligt, men om säljargumenten är direkt osanna?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ja jädrar om jag tar Denonkabeln så borde jag kunna minska pingtiden till Team fortress 2 spelet och bli kung på det!

Och eftersom kabeln är kanon i ena riktningen så borde jag bli svårare att ha ihjäl för motståndarna. Detta var minsann positiv bieffekt av kabeln.

Bra tips om bredbandet.

Tack!

Det hjälpte inget för mig. Kan det vara så att kopparn i mitt moderkort inte är syrefri? 😮

Jag upplevde en positiv effekt, när jag spelade Medic så läkte jag andra medspelare ca 15% snabbare med Denonkabeln.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Är det verkligen lagligt att sälja saker under dessa argument? Att den som säljer sätter så högt pris som möjligt kan jag förstå, det kan ju inte vara olagligt, men om säljargumenten är direkt osanna?

Mmm, en inte helt orelevant fråga.

Men dom som köper en sådan kabel är mycket intresserade av ljud skall man komma ihåg.

Placeboeffekt och annat kommer säkert att göra dessa kunder nöjda iallafall, och det är väl det som är viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen lagligt att sälja saker under dessa argument? Att den som säljer sätter så högt pris som möjligt kan jag förstå, det kan ju inte vara olagligt, men om säljargumenten är direkt osanna?

Mmm, en inte helt orelevant fråga.

Men dom som köper en sådan kabel är mycket intresserade av ljud skall man komma ihåg.

Placeboeffekt och annat kommer säkert att göra dessa kunder nöjda iallafall, och det är väl det som är viktigt.

Varje gång en tråd om audiofil skrivs kan man lägga in din kommentar, för det är så sant som det är sagt!

Bra sagt! eller skrivit menar jag!!!

(Istället för att skriva att de är idioter!) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Darteis (oregistrerad)

Ja jäklar vad blåste folk måste vara om de går på det tramset. En vanlig cat6 kabel skulle ju vara bättre än det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen lagligt att sälja saker under dessa argument? Att den som säljer sätter så högt pris som möjligt kan jag förstå, det kan ju inte vara olagligt, men om säljargumenten är direkt osanna?

Mmm, en inte helt orelevant fråga.

Men dom som köper en sådan kabel är mycket intresserade av ljud skall man komma ihåg.

Placeboeffekt och annat kommer säkert att göra dessa kunder nöjda iallafall, och det är väl det som är viktigt.

Skall man påvisa placeboeffekt på en audiokabel kan den lika väl tillfalla den billiga,

går ju uppenbarligen inte att bevisa motsatsen enligt många trådskrivare 🙂

Kom igen nu, låt folk köpa vad dom vill och för vilken summa dom anser dom vill lägga ut,

finns viktigare saker att bry sin hjärna med än om kablar gör si eller så för X antal kronor 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu, låt folk köpa vad dom vill och för vilken summa dom anser dom vill lägga ut,

finns viktigare saker att bry sin hjärna med än om kablar gör si eller så för X antal kronor 😉

Precis, som att göra musik tex. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Blir ett "Måste beställa"!!!!! Kollade upp det och ja, den är kompatibel med Tuupe 090 "7:an" trodde aldrig domskulle fixa det, men men.. den som väntar på nåt gott... :rolleyes: Är glad som en speleman!!!

Jeeze!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Blir ett "Måste beställa"!!!!! Kollade upp det och ja, den är kompatibel med Tuupe 090 "7:an" trodde aldrig domskulle fixa det, men men.. den som väntar på nåt gott... :rolleyes: Är glad som en speleman!!!

Jag tror inte den är kompatibel med Tuupe 090... sorry.

Däremot är funkar kabeln till dessa:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13210

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...