Jump to content
Annons

Kraftfullaste DAW-datorn XP/Cubase


nilsemil

Recommended Posts

Man kan ju undra när man läser denna tråd,

om detta forums medlemmar jobbar med världartister i de bästa studios som finns 😛

Känns nästan lite patetiskt att läsa hurvida en daw jobbar till 100% ihop med 8 kärnor..

Tydligen finns det för lite hobby/hemmapulare här, dömma av debatten 😄

Helt korrekt påpekande. Ja, felet med detta forum är att det ofta drar iväg åt nåt slags teknofili när

man helst bara vill ha ett bra konstnärligt fungerande system. Jag har lidit av mycket knäppande när

jag slutmixat och därför intresserad av mer CPU-kraft. Då vill man inte veta att man ska köra det eller det pluggpaketet utan

lösa sitt problem.

Om detta forum ska kunna fylla nån funktion måste vi över den nivån. En snubbe tipsade om ett ljudkort för 44.000 när nån undrade

om det bästa ljudkortet. Helt meningslöst svar tycker jag. (om det inte är teknofili vi pratar om. kan ju vara kul med.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Man kan ju undra när man läser denna tråd,

om detta forums medlemmar jobbar med världartister i de bästa studios som finns 😲

Känns nästan lite patetiskt att läsa hurvida en daw jobbar till 100% ihop med 8 kärnor..

Tydligen finns det för lite hobby/hemmapulare här, dömma av debatten 😛

Tvärtom skulle jag säga, har man ett Pro Tools HD system och en massa analoga effekter är datorkraft knappast speciellt viktigt. Däremot om man som en typisk hemmapulare använder mycket stora samplingsbibliotek som DFH och BFD till trummor, Guitar Rig till gitarrerna och en massa mjukvarusyntar, då är en kraftfull dator inte ett krav men till stor hjälp.

Självklart har du rätt, men att diskutera om en bil gör 275 eller 315 spelar mindre roll då man inte kan utnyttja kraften full ut..

Var den parallelen jag hade i tankarna då jag skrev inlägget att vi e hemmapulare de allra flesta,

och kommer/kan inte utnyttja de värsta datorernas potensial full ut.. hoppas du förstår mitt tankesätt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra när man läser denna tråd,

om detta forums medlemmar jobbar med världartister i de bästa studios som finns 😲

Känns nästan lite patetiskt att läsa hurvida en daw jobbar till 100% ihop med 8 kärnor..

Tydligen finns det för lite hobby/hemmapulare här, dömma av debatten 😛

Tvärtom skulle jag säga, har man ett Pro Tools HD system och en massa analoga effekter är datorkraft knappast speciellt viktigt. Däremot om man som en typisk hemmapulare använder mycket stora samplingsbibliotek som DFH och BFD till trummor, Guitar Rig till gitarrerna och en massa mjukvarusyntar, då är en kraftfull dator inte ett krav men till stor hjälp.

Självklart har du rätt, men att diskutera om en bil gör 275 eller 315 spelar mindre roll då man inte kan utnyttja kraften full ut..

Var den parallelen jag hade i tankarna då jag skrev inlägget att vi e hemmapulare de allra flesta,

och kommer/kan inte utnyttja de värsta datorernas potensial full ut.. hoppas du förstår mitt tankesätt 😄

Ja alltså, att tipsa en helt grön amatör om den fetaste datorn på marknaden är inte alltid så vettigt kanske. Men har man hållit på ett tag som hemmapulare bör man ändå ha rätt bra koll på vad ens produktioner och arbetssätt kräver av datorn.

Vad gäller tipset om ljudkortet för 44.000kr så handlar det väl mer om att en dum fråga får ett dumt svar. Man måste helt enkelt jobba mer med frågan för att få ett passande svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag har jättestor budget men lite tid för strul så hemmabygge är det sista jag tänker på.

Tja jag tittade bara på vad du skrev i tråden när jag skickade upp förslaget på Dellen på 54 000:-

Annars tror jag en 4 cores Intel på 2.4 är good enough för det mesta. Under 10 000:-

Själv kör jag på en gammal 3gHz single core och klarar mig alldeles utmärkt med lite planering.

Som att köra alla spår med Amplitube när på disk, spela in konvolverande reverb på disk etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

schysst. nya intel nahalem (sic?) verkar lovande.

ja ja. ja ja jajaj. trött blir jag. går jädrans bra med skivan dock, så detta

är mer som en hobby mellan mixarna. hoppas släppa den 11e februari nästa år.

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Emil. Jag kör XP med Cubase och har för närvarande bara en AMD 1,6GHz (Singelcore) och 2GB RAM och det har fram tills nu fungerat för mig fast jag kör relativt stora projekt. På senare tid behöver nu jag mer kraft pga. bättre och mer krävande pluggar samt mer användande av rewire med Reason. Tänkte sätta ihop en PC med Quadcore och 4Gb RAM och 2st HD-500Gb. Detta är inte den kraftigaste datorn men jag tror kommer räcka och bli över för några år framöver. Behöver man då mer kraft kan kan klocka processorn och då är förhopningsvis XP-64 stabilt (eller Vista) så man kan mata i mer RAM. 😉 Min dator kommer gå på cirka 9K, är inte jättefarligt och inte så himla jobbigt att sätta ihop och förhoppningsvis fullt fungerande om man läst på ordenligt om komponenter. Fast vad vet jag.. ☺️

Lycka till iaf. 😉

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...