Jump to content
Annons

Recommended Posts

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Just nu har jag inte hunnit fixa ett externt ljudkort till min laptop som jag tänkte när jag fick pengar. Men får bli nästa gång pengarna kommer.

Specen ser ut ungefär såhär:

1,83Ghz Core Duo

3 GB RAM

Ljudkortet är inbyggt och okänt. Tror det är något inbyggt intel kraffs eller nått. Är en Thinkpad T60 2007-FUB heter modellen.

Har använt ASIO4ALL på mina tidigare burkar, endel bara 800Mhz, endel 1,2Ghz men alla har klarat det utmärkt utan latency och problem med att ljudet gör små "uppehåll".

Men inte nu tydligen. Har jag låg buffer size blir uppehållen kortare men oftare och har jag högre blir dom längre men mer sällan.

Kör Windows Vista o funderat på om det kan vara problemet. Men vill lixom inte bara slänga ut hela vista o in med XP iom att vista f.ö fungerar fint hittils och jag gillar det.

Någon som har något tips eller vart me om liknande i Vista och provat att nedgradera?

Annons
Postat

Troligtvis en hårdvarukonflikt i datorn. Vad är det för chipset och GPU? Sök i forumet på latency, knaster eller chipset för mer info.

Postat

Jag hade samma problem på en stationär dator med XP. Det berodde på att det automatiskt laddades in en del program som störde ut hanteringen.

Det löste sig när jag

1. gick in i Startmenyn

2. valde "Kör..."

3. skrev "msconfig" och klickade på OK

4. valde fliken "autostart"

5. bockade av bort en massa saker som jag var ganska säker på att jag inte behövde

Kanske finns det nåt likande att göra i Vista?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Eller så är det helt enkelt så att du blir tvungen att köpa ett bättre kort som är gjort för musik.

Postat

Sannolikheten att man behöver ett nytt ljudkort är extremt liten. Har själv varit med om att installera asio4all-drivrutiner på kanske 10-20 datorer med standardljudkort, funkar alltid. Fast det finns ju rätt mycket inställningar att, inte bara buffer-storleken, och jag är inte säker på vad alla gör. Ibland har man inte fått till det, och sen klickat i/ur någon ruta med obegriplig text, och plötsligt går det fint som bara den! Har du provat ladda ner den senaste versionen? Den ska ha en hel del "Vista-improvments".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.