Jump to content
Annons

Dissekera låt: Chris Brown - Forever


Pierre

Recommended Posts

Att dissekera låtar är en intressant övning. Man kan lyssna på flera olika aspekter: kompositionen, arrangemanget, mixen eller varför inte mastringen (vilket gör tråden svårplacerad, men jag valde till slut denna avdelning). Den som dissekerar lär sig lyssna, och inspirerar andra att lära sig lyssna. Det går också att ta det lite som ett recept på hur man kan göra en låt. Dessutom är det lite kul att läsa kuriosa om vilka prylar och vilka ljud som använts i en viss låt... Tanken är alltså inte att säga vad som är bra och dåligt, utan att förstå hur det hela är uppbyggt! Jag säger inte att detta är det enda eller bästa sättet att lära sig, men det är ett sätt.

Jag har mer eller mindre slumpmässigt valt låten Forever med Chris Brown som dissektionsobjekt (finns på http://www.myspace.com/chrisbrown). En anledning till valet är att jag för tillfället jobbar med en liknande genre. (Det vore roligt om någon startade fler dissektionstrådar med andra låtar. Det är nog bäst att hålla sig till en låt per tråd.)

Jag börjar med rytm- och basdelen så kanske någon annan vill fortsätta. Korrigera/komplettera gärna min info. Att bena ut sångens alla delar inkl körer vore intressant! (Hoppas ni kan bortse från låtens missbruk av auto-tonkorrigering...)

Sätt igång å dissekera!

Rytm/trummor:

Rytmfiguren är fyra takter lång och går oförändrad låten igenom (förutom crashen): bastrumma på alla fjärdedelar, virvel på andra och fjärde fjärdedelen. I slutet av varje figur ligger ett fill bestående av ett extra bastrummeslag, en extra virvel, ett ohörbart ljud panorerat något höger (en hihat?) och ett hihatslag panerorerat vänster.

En elektronisk agogo (klocka) spelar en lång fyrataktersfigur som verkar vara rätt slumpmässigt ihopsatt (liknar i alla fall inga afro- eller brasilianska rytmer jag känner till). Börjar efter fyra takter och ligger hela låten förutom åtta första takterna i sticket.

En takt är trumlös precis före sticket.

I sticket och därefter händer något: där ligger fillen på tredje takten, inte fjärde, och fortsätter så i resten av låten. Det verkar vara ett kopieringsfel?

Ganska anmärkningsvärt att hihat, tamburin, skak, etc saknas helt i låten.

Bastrumman är antagligen helt torr, i mono, centrerad. Någon som kan bidra med frekvensinfo?

"Virveln" är elektronisk (troligtvis från Roland TR-808), troligtvis körd genom en disteffekt eller en bitcrusher, antagligen helt torr, centrerad, mono.

Agogon är elektronisk, kort dämpad, med två olika tonhöjder, något olika panorerade i stereo, en lätt stereoeffekt (chorus?) hörs på den låga av de två.

Crashen ligger panorerad i mitten med ganska stort ljust reverb i stereo.

Refrängen har en reverserad crash precis i upptakten som övergår i en "vanlig" crash, så det blir en mjuk "swoosh".

Bastrumman, virveln och crashen verkar ligga liknande i volym medan agogon ligger svagare.

Sammanfattningsvis kan man säga att hela trumpaketet (förutom crashen) är i princip helt torrt.

Bas:

I första vers + första ref: rak fjärdedelar med något undantag. 2:a vers och framåt: här börjar basen vandra på toner mellan fjärdedelarna för att i sista refrängen bli rätt okontrollerad (intressant att man valt att inte låta "rätt" bas gå sista refrängen). Det verkar som om basen är spelad (om än kvantiserad) låten igenom och inte kopierad.

Det är en syntbas, kraftigt lågpassfiltrerade vågformer (vilka är jag osäker på). Någon får gärna fylla på med info om eq och komprimering för basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade inget på din MySpace-länk men på hans hemsida fanns denna video.

Hörde vi samma version? Jag kan inte läsa något om alla syntljud som finns... 😄

Jag hör heller ingen agogo, men däremot claves! Höga och låga claves ala 808 sköter rörelsen i rytmen.

Låten inleds av en monosynt som spelar sin slinga med portamento inkopplat. På den läggs ett åttondelsdelay med varannan tapp panorerade stenhårt vänster resp. höger.

Fylligheten kommer från körstämmorna och de tre syntarna som spelar rak ackordmatta. Den första är padsynten med långsam filterenvelop som kommer in 0:12.

Från första refrängen tillkommer samma matta på syntstråk och ovanpå en ettrig vass synt med step gate/"trancegate". De hörs extra tydligt i andra versen (1:40) och step gate-synten även tydligt i slutet (4:16).

När grunden är klar är det bara att dubba lager på lager med 510 syntslingor som spelar mot introslingan. 😄🙂

Vi har t ex en ljus fyrkantsvåg som spelar synkoper from. 0:49. I refrängen byter den komp och glider nedåt längs med skalan. (1:05, 1:13, 1:21, 1:29 osv)

Ibland läggs två toner långa (snedstämd) syntfigurer på vissa ettor eller synkoper (t ex 0:56, 1:03)

I breaket ligger syntflöjt på ett två-toners-arpeggio och "drillar" bakom tjejkörerna, den åker fram i mixen 2:49 när den går upp på lite högre toner. 2:58-3:12 upphör arpeggiot och i tradionell west coast-anda lirar den istället ett slickt bakgrundsolo med mycket portamento. 🙂

I slutet (4:16) slutar syntstråket att spela ackordmattan och kvar blir bara filterpad och step gate-synten. Syntstråkarna gör endast korta instick/marcatostråk (4:22)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag håller med om att claves är en närmare beskrivning än agogo... tack.

Fin syntanalys! Kan man våga sig på att gissa från vilka syntar ljuden kommer? Mjukvara, hårdvara?

Man kan också fundera på mixningseffekter på syntdelarna (förutom de delay som nämndes), särskilt när det är fullt i mixen och de inte hörs så tydligt. Reverb, delay även där? Det kan vara avgörande med rätt effekter för att få fyllighet, även om man inte kan höra de enskilda effekterna i "mattan".

Hur är syntbasljudet uppbyggt, tro?

Redigerat av Pierre
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då var det dags för sången... Det är sångstämmorna som "gör" denna låt kan man nog säga.

Kom gärna med rättelser eller tillägg!

Är det någon som tycker detta är givande? Eller bara jag :rolleyes:

Leadsång:

Ligger i alla delar utom första refrängen.

Centrerad.

Pingpongeko: delay med en vänster- och en högerstuds (ca 50% panorerat) synkat till åttondelar i tempot.

Låter som ett svagt medelstort reverb också.

Kraftig automatisk tonkorrigering (förmodligen Autotune eller Melodyne), vilket hörs mest på de små "drillarna" i slutet av orden.

Basfrekvenserna är skurna, ganska högt, kanske runt 250 Hz.

Övre diskantfrekvenserna är höjda får att få en mjuk luftig röst.

Vassa diskantfrekvenser kan vara skurna, med en smal och brant eq-kurva med högt Q-värde, för att få den mjuka diskanten men om det kan man bara spekulera.

Jag gissar att det även ligger en lätt chorus-effekt på rösten, men det är rätt svårt att höra om man inte har en ren version att jämföra med.

Bakgrunds-"Hey"/"Ooa" etc:

Ligger i introt, refränger, vers 2.

Möjligtvis Chris Brown, men låter mörkare, som en annan sångare.

Centrerad.

Svagare volym än leadsången.

Hörbar automatisk tonkorrigering även på denna.

Basskuren som leadsången.

Ganska starkt, stort, ljust reverb i stereo.

"One-two-three-four":

I introt.

Låter som en grövre röst än Chris Brown.

Ett antal dubbar (minst fyra skulle jag tro) aningen utpanorerade.

Centrerat delay synkat till halvnoter (runt fyra studsar).

Basskuret.

Medelstarkt medelstort reverb.

Stämmor 1: Chris Brown

0:41 Vers

Två (gissningsvis) dubbar panorerade hårt vänster och två panorerade hårt höger. Basskärning men tycks vara lite mer bas än leadsången.

Chorus eller liknande, för det låter sammetslent (utvalda diskantfrekvenser höjda).

Medelmycket reverb (svårt att höra vad).

0:58 Refräng

Några extra dubbar kommer in och även stämma med andra toner läggs på.

Finns sedan i verser och refränger.

1:31 och senare kommer en svag dubbstämma in, låter kraftigt automatiskt tonkorrigerad, stereopanorerad lite mindre brett än resten av stämmorna.

Stämmor 2: sångerska

02:38 Sticket

Bakgrundssångerska i stämmor, ett flertal dubbar, liknande mixat som stämma 1.

Annorlunda fraser än stämma 1, delvis överlappande.

Kvinnliga stämman även 3:31 i "uppgången" (där bakgrunden körs igenom ett resonant lågpassfilter som sakta öppnas).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...