Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
KarlA (oregistrerad)
Postat

shure sm57?

Postat

tackar - jag har läst folk tycker 57:or färgar sax-ljudet mycket - har redan en binge beta 57:or - men hade nog tänkt mig något mera specifikt för sax

funderar tex på Shure Beta WB98H/C, ULX1 och ULXP4 system för live och Sennheiser 441 för inspelning? (inte inhandlat i sverige dock, ty det blir för dyrt!)

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag kör Beta 98H/C till mina saxar (spelar mest alt men en del tenor och sopran också). Funkar hur bra som helst live tycker jag. Smidigt som tusan. I studiosammanhang är det grymt bra att komplettera beta98:an med en stormenbranare framför klockan eftersom avståndet mellan instrumentet och 98:an alltid är konstant får man inte så stora dynamikproblem. Däremot tycker jag väl inte riktigt att man får lika trevligt djup i klangen med bara en 98 i studio.

Edit: bör kanske tillägga att om man har en rak sopransax kan man med fördel använda två 98:or, båda fästa på klockan men en uppåt och en neråt

Redigerat av maart
Postat

När jag spelar sax live har använder jag en mygga som jag fäster på klockan. Fungerar bra till både alt och tenor och den kostade mig bara strax under tusenlappen på musikbörsen. Men då kanske ska sägas att jag inte har skyhöga höga kvalitétskrav eftersom jag inte spelar i t.ex en jazztrio/kvartett, där man kan vara lite mer utsatt som solist. Dyrare myggor för livebruk vet jag annars att det finns på bl.a windcorp.se.

I studiosammanhang har jag använt mig av samma teknik som beskrevs av maart i inlägg #4, det är det bästa sättet enligt mig.

- Niklas.

Postat

Hej! Tackar!

Jag har kollat på ett sax-forum också varvid beta 98 H/C eller (trådlösa) beta W 98 H/C också starkt rekommenderades för livebruk - jag skall helt enkelt skaffa en var av dem snarast. För det trådlösa alternativet köper man tydligen lämpligen en ULX1 sändare och ULX4P mottagare från USA, om man inte har lust betala 3 ggr mera i Sverige.

AMT är också tydligen en kär live-mic, men med problemet att om man köper den i USA den trådlösa Samson-sändare den levereras med ej fungerar med Europeiska frekvenser, och köper man den i Sverige kostar den på tok för mycket.

VB inspelningsmic fick jag rådet att skaffa en AT 4033 och spendera ev överblivna pengar jämfört en dyrare stommembranmic på en fin mic-preamp!

Jag har bestämt mig för sålunda då det är en både enkel och ganska okostsam lösning!

Kolla in http://forum.saxontheweb.net/showthread.php?t=87491

Mvh.

maart (oregistrerad)
Postat
  palbin sa:
För det trådlösa alternativet köper man tydligen lämpligen en ULX1 sändare och ULX4P mottagare från USA, om man inte har lust betala 3 ggr mera i Sverige.

detta gäller även själva Beta98 H/C-micken. I Sverige är riktpriset 3400 (tror jag). Passade på att köpa min när jag var i Chicago och fick då ge 1420 SEK trots att de fick lägga en extra order från Shure som jag fick betala, eftersom de annars inte skulle hinna få in micken innan jag åkte hem. Inte tre gånger så mycket men under halva priset iaf.

Postat

Vet inte hur mycket saxofonisten står och juckar under själva spelandet men.. (som också nämndes i sista tidningen Studio (mickar man måste känna till)) En Sennheiser MD 441 funkar ypperligt på Sax.. (Samt krispiga röster också) http://www.coutant.org/md441u/index.html

maart (oregistrerad)
Postat
  hegobald sa:
Vet inte hur mycket saxofonisten står och juckar under själva spelandet men.. (som också nämndes i sista tidningen Studio (mickar man måste känna till)) En Sennheiser MD 441 funkar ypperligt på Sax.. (Samt krispiga röster också) http://www.coutant.org/md441u/index.html

grymt cool mick! en sån skulle man ha

Postat

Japp.. och den är helt enkelt hur rå som helst då gäller sax.. Dock inte så bra på bartionsax. 😄 Men den diggar hög impedans på micpreampen för att få fullt spelrum frekvensmässigt

maart sa:
  hegobald sa:

grymt cool mick! en sån skulle man ha

Postat

Man kan köpa Senn 441 i totalt nyskick via Ebay.com från Tyskland (=inget tullstrul) för $500.

Men den sk. proximity-effekten (super-karoid) gör att det skulle vara klokare med en Senn 421 för sax enligt vad några rutinerade sax-gubbs sade mig på ett annat forum.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.