Jump to content
Annons

Gratis Masterings plug


Status

Recommended Posts

Nu börjar man se ljuset efter allt slit man har lagt ner på en inspelning,jag har T-rack masteringsplug som jag fick med när jag köpte min Minibox, men eftersom jag tidigare hade tillgång en TC Electronics finalizer som breddade ljudet och fixade slutmasteringen perfekt, jag har letat som en jävla dåre efter ett bra alternativ och jag hittade Ozone plug men den funkar bara i 30 dagar..

Så nu undrar jag om någon har en susning vart man kan finna en bra gratis plug som fixar skiten eller ska jag ge upp direkt..

Status is a matter of Quo.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Nu börjar man se ljuset efter allt slit man har lagt ner på en inspelning,jag har T-rack masteringsplug som jag fick med när jag köpte min Minibox, men eftersom jag tidigare hade tillgång en TC Electronics finalizer som breddade ljudet och fixade slutmasteringen perfekt, jag har letat som en jävla dåre efter ett bra alternativ och jag hittade Ozone plug men den funkar bara i 30 dagar..

Så nu undrar jag om någon har en susning vart man kan finna en bra gratis plug som fixar skiten eller ska jag ge upp direkt..

Status is a matter of Quo.....

Men om du har T-Racks masteringsplugg så kan du ju bredda med kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar man se ljuset efter allt slit man har lagt ner på en inspelning,jag har T-rack masteringsplug som jag fick med när jag köpte min Minibox, men eftersom jag tidigare hade tillgång en TC Electronics finalizer som breddade ljudet och fixade slutmasteringen perfekt, jag har letat som en jävla dåre efter ett bra alternativ och jag hittade Ozone plug men den funkar bara i 30 dagar..

Så nu undrar jag om någon har en susning vart man kan finna en bra gratis plug som fixar skiten eller ska jag ge upp direkt..

Status is a matter of Quo.....

Men om du har T-Racks masteringsplugg så kan du ju bredda med kompressorn.

Tyvärr så fick jag bara en Lite version och kompressorn ingår inte i den men jag har Massey mastering limitern..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite osäker på vad exakt du var ute efter men här kommer några rekommendationer ändå:

(antar att du måste använda en wrapper för pluggarna)

Stereobreddning:

Flux Stereo Tool

Kompressor:

GVST Multiband Compressor

Slim Slow Slider Multiband Compressor

Limiter:

SSL Limiter

TL:s Pocket Limiter

EQ:s

Classic EQ

Electri-Q

Använder själv Flux Stereo Tool, till det övriga använder jag Liquid Mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite osäker på vad exakt du var ute efter men här kommer några rekommendationer ändå:

(antar att du måste använda en wrapper för pluggarna)

Stereobreddning:

Flux Stereo Tool

Kompressor:

GVST Multiband Compressor

Slim Slow Slider Multiband Compressor

Limiter:

SSL Limiter

TL:s Pocket Limiter

EQ:s

Classic EQ

Electri-Q

Använder själv Flux Stereo Tool, till det övriga använder jag Liquid Mix.

Vilket smörgås bord jag nu fick men vad kostar en sån där wrapper plug och vart ska man leta efter en sån...tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna : http://www.brainworx-music.de/index.php?na...m=2&lang=en är trevlig och gratis! (Faller väl under kategorin "breddning")

Mvh

Kolla Massey. De har en massa bra masteringpluggar. Demoversionerna funkar obegränsat, fast de nollställer sig varje gång (Men det är ju bara att skriva upp inställningarna). De har en limiter som funkar görbra på stereomaterial. L2007.

http://www.masseyplugins.com/index_v2.html?page=download

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
Vad har du för förväntningar av en "mastringsplugg"? Vad skall den klara, vad måste den ha?

Vad ÄR en masteringsplugg? 🙁 Att använda pluggar när man mastrar är ju sedvanligt om man jobbar i en DAW, men att kalla något för masteringsplugg... skulle det vara synonymt med en sk brickwall limiter? Limiters som gör detta kan användas i mix också, men skulle de vara en masteringsplugg då?

Begreppsinflation!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för förväntningar av en "mastringsplugg"? Vad skall den klara, vad måste den ha?

Vad ÄR en masteringsplugg? 🙁 Att använda pluggar när man mastrar är ju sedvanligt om man jobbar i en DAW, men att kalla något för masteringsplugg... skulle det vara synonymt med en sk brickwall limiter? Limiters som gör detta kan användas i mix också, men skulle de vara en masteringsplugg då?

Begreppsinflation!

En mastringsplugg skulle kunna vara en plugg anpassad främst för mastring. Den behöver t ex inte vara lika resurssnål som en mixplugg. Jag använder ibland Refined Audiometrics PLpar EQ vid mastring därför att den låter mycket bra och ger en öppen och neutral känsla. Nivåmätarna i pluggen går att ställa mellan k-20 och k-12, vilket kan vara smidigt vid mastring.

Jag använder den däremot ytterst sällan i mix eftersom den är riktigt resurskrävande och GUI kan buga om det redan ligger uppe flera andra fönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...