Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det "fel" att spela in gitarr mha boss-gt8 direkt in i datorn eller bör man alltid anvĂ€nda mikrofon och förstĂ€rkare kanske??

Tack pÄ förhand // Emir

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

"fel" Àr ett relativt begrepp... tycker du att det lÄter bra om du kör den direkt sÄ Àr det absolut inget fel med det, beror ju pÄ vad man vill ha för sound. GT-8:an har ju dessutom helt ok högtalarsimuleringar och det finns presets för vilken typ av förstÀrkare/direct line man ansluter den till. Har du ett ljudkort med koaxial S/Pdif-ingÄng kan du spela in den digitala signalen (line) samtidigt som du tar ut den analoga signalen till en förstÀrkare som du mickar upp. SÄ kan du i efterhand anvÀnda det sound du gillar bÀst, eller varför inte ta lite av varje?

Postat

ok tack 😑 .. en frĂ„ga till dĂ„.. jag har en fender strata och en gibson bfg modell... nĂ€r jag spelar in med stratan sĂ„ blir det ett bra ljud som smĂ€lter in i dom andra ljuden och hela lĂ„ten typ.. men nĂ€r jag spelar in med gibson sĂ„ blir det direkt som om ljudet sticker ut lite, jag mĂ„ste alltid jobba lite extra med eqn vid dom höga frekvenserna? vad kan detta bero pĂ„? Jag vet att det beror sjĂ€lvklart pĂ„ vilka effekter man osv men det kanske finns nĂ„t mer som jag inte visste om gibson modellerna elle nĂ„t 😉? (blev kanske lite flummigt formulerat)

Mvh //Emir

maart (oregistrerad)
Postat

jag vet inte om det Àr nÄtt frekvensrelaterat du tÀnker pÄ,om det gÀller skillnaden mellan olika ljud i olika gitarrmodeller Àr jag inte rÀt person att svara pÄ din frÄga.

Det jag har rÄkat ut för Àr att vissa gitarrer med starkare utsignal Àn andra gör att signalen in i GT-8:an blir för stark. Detta kan lÄta vÀldigt illa. Har inte GT-8:an framför mig just nu och kommer inte riktigt ihÄg hur man gjorde för att se en mÀtare pÄ insignalen, tror det var under systemmenyn. Kolla i manualen om du inte hittar det.

Postat
  Citat
Det jag har rÄkat ut för Àr att vissa gitarrer med starkare utsignal Àn andra gör att signalen in i GT-8:an blir för stark. Detta kan lÄta vÀldigt illa.

Jag tror inte det Àr nÄt sÄnt problem för det lÄter inte illa utan det Àr just frekvensen dÄ som varierar.. om jag tex spelar in bÄda gitarrerna med samma instÀllningar i pedalen sÄ blir det ganska stor skillnad frekvensmÀssigt, kÀnns nÀstan som gibson har mer bas i sig.

Postat

En strata och en les paul Ă€r vĂ€l nĂ€stan sĂ„ olika i ljudet som tvĂ„ gitarrer kan vara... Helt olika karaktĂ€r. SĂ„ att du upplever skillnad bekrĂ€ftar nog bara att GT-8:an Ă€r rĂ€tt bra pĂ„ att behĂ„lla gitarrens grundkaraktĂ€r 😉 StĂ€ll in pedalen med den gitarr du tĂ€nkt anvĂ€nda!

Postat

Och framför allt sÄ har Gibson högre output frÄn sina mikar sÄ soundet blir inte bara annorlunda rent ljudmÀssigt utan Àven volymmÀssigt sÄ du bör, precis som herr Rockford skriver, göra olika presets för varje gitarr helt enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.