Jump to content
Annons

Cubase & Reason


ramoand

Recommended Posts

Jag sitter o pillar med Cubase o Reason, och har gjort ett trumbeat i cubase o några syntslingor i reason. men nu vill jag ha över syntslingorna till Cubase. Jag gick in på devices o valde reason så att reasonsyntarna spelas upp i cubase. Men jag vill liksom "exportera" syntarna till cubase. Så att jag kan lägga dom på lite olika ställen i låten. För nu spelas allt upp på en gång liksom. Nån som vet hur man gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag sitter o pillar med Cubase o Reason, och har gjort ett trumbeat i cubase o några syntslingor i reason. men nu vill jag ha över syntslingorna till Cubase. Jag gick in på devices o valde reason så att reasonsyntarna spelas upp i cubase. Men jag vill liksom "exportera" syntarna till cubase. Så att jag kan lägga dom på lite olika ställen i låten. För nu spelas allt upp på en gång liksom. Nån som vet hur man gör?

Du kan ju alltid exportera syntharna som wav. och sedan importera som ljudfil i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller köra Rewire så kan du spela upp midi via Cubase och får in audio från Reason in i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller köra Rewire så kan du spela upp midi via Cubase och får in audio från Reason in i Cubase.

Aah men de e ju det jag gjort.. men jag får liksom inte in ljudet i cubase. Det spelas bara upp med låten, men jag vill ju ha in alla syntspår i cubase så jag kan redigera dom o så.

Link to comment
Dela på andra sajter

C.A.T (oregistrerad)

Du kan ju använda Reasons ljud på MIDI spår i Cubase genom att välja Reasons synthar via MIDI out i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller köra Rewire så kan du spela upp midi via Cubase och får in audio från Reason in i Cubase.

Aah men de e ju det jag gjort.. men jag får liksom inte in ljudet i cubase. Det spelas bara upp med låten, men jag vill ju ha in alla syntspår i cubase så jag kan redigera dom o så.

Så långt som mina kunskaper sträcker sig är detta inte möjligt. Du måste i sådana fall exportera dom som wav från reason och importera i cubase. Men jag förstår inte riktigt varför du vill göra så? Det finns verktyg för att redigera ljuden i reason så det räcker och blir över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan, om man vill, ha ett midispår i Cubase som skickar sin out-signal till någon Reason-enhet, för att på så sätt spela på Reasons synthar i Cubase. Detta kräver fortfarande att man har Reason som rewire-slave. Detta innebär att man kan exportera sin komponering i Reason som midi och lägga in dem i Cubase för att få alla olika ljud/melodispår på samma ställe.

Vet inte om det var det du var ute efter men det som inte hjälper en hjälper en annan.... eller nåt....

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Starta Cubase

2: Starta Reason

OBS VIKTIGT ATT DU FÖLJER TURORDNINGEN HÄR

3: Skapa nytt project i Cubase

4: Skapa nytt project i Reason

5: Aktivera kanalerna i Cubase för REASON REWIRE (INTE MIX KANALERNA)

6: Ta bort samtliga instanser i REASON utom INTERFACE

7: SKAPA INTE EN MIXER I REASON

8: Öppna valfri synth i Reason koppla till kanal 3-4 i Reason Interface

9: Skapa MIDI spår i Cubase

10: Assigna Synthen från Reason till samma kanal i Cubase

11: Spela in MIDI via Cubase. INTE REASON

Därefter är det samma som om synthen legat i Cubase från början...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt problem med Rewire är att Reason får MIDI-input samtidigt med Cubase. Om jag har valt ett MIDI-spår i Cubase som är kopplat tilll t.ex. Thor så kommer även Subtractor som har MIDI-fokus i Reason att spela med.

Hur gör jag för att MIDI ska går till Reason visa Cubase men inte direkt till Reason?`

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt problem med Rewire är att Reason får MIDI-input samtidigt med Cubase. Om jag har valt ett MIDI-spår i Cubase som är kopplat tilll t.ex. Thor så kommer även Subtractor som har MIDI-fokus i Reason att spela med.

Hur gör jag för att MIDI ska går till Reason visa Cubase men inte direkt till Reason?`

Du får avaktivera den i Reason.

Se sid 112 i "Operation Manual".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...