ramoand Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 Jag sitter o pillar med Cubase o Reason, och har gjort ett trumbeat i cubase o några syntslingor i reason. men nu vill jag ha över syntslingorna till Cubase. Jag gick in på devices o valde reason så att reasonsyntarna spelas upp i cubase. Men jag vill liksom "exportera" syntarna till cubase. Så att jag kan lägga dom på lite olika ställen i låten. För nu spelas allt upp på en gång liksom. Nån som vet hur man gör?
linuskarlsson Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 ramoand sa: Jag sitter o pillar med Cubase o Reason, och har gjort ett trumbeat i cubase o några syntslingor i reason. men nu vill jag ha över syntslingorna till Cubase. Jag gick in på devices o valde reason så att reasonsyntarna spelas upp i cubase. Men jag vill liksom "exportera" syntarna till cubase. Så att jag kan lägga dom på lite olika ställen i låten. För nu spelas allt upp på en gång liksom. Nån som vet hur man gör? Du kan ju alltid exportera syntharna som wav. och sedan importera som ljudfil i Cubase.
drloop (oregistrerad) Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 Eller köra Rewire så kan du spela upp midi via Cubase och får in audio från Reason in i Cubase.
ramoand Postat 4 juni 2008 Trådstartare Postat 4 juni 2008 drloop sa: Eller köra Rewire så kan du spela upp midi via Cubase och får in audio från Reason in i Cubase. Aah men de e ju det jag gjort.. men jag får liksom inte in ljudet i cubase. Det spelas bara upp med låten, men jag vill ju ha in alla syntspår i cubase så jag kan redigera dom o så.
C.A.T (oregistrerad) Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 Du kan ju använda Reasons ljud på MIDI spår i Cubase genom att välja Reasons synthar via MIDI out i Cubase.
henk2055 Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 ramoand sa: drloop sa: Eller köra Rewire så kan du spela upp midi via Cubase och får in audio från Reason in i Cubase. Aah men de e ju det jag gjort.. men jag får liksom inte in ljudet i cubase. Det spelas bara upp med låten, men jag vill ju ha in alla syntspår i cubase så jag kan redigera dom o så. Så långt som mina kunskaper sträcker sig är detta inte möjligt. Du måste i sådana fall exportera dom som wav från reason och importera i cubase. Men jag förstår inte riktigt varför du vill göra så? Det finns verktyg för att redigera ljuden i reason så det räcker och blir över.
allansson Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 Man kan, om man vill, ha ett midispår i Cubase som skickar sin out-signal till någon Reason-enhet, för att på så sätt spela på Reasons synthar i Cubase. Detta kräver fortfarande att man har Reason som rewire-slave. Detta innebär att man kan exportera sin komponering i Reason som midi och lägga in dem i Cubase för att få alla olika ljud/melodispår på samma ställe. Vet inte om det var det du var ute efter men det som inte hjälper en hjälper en annan.... eller nåt....
Twilight_Zound Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 (redigerat) 1: Starta Cubase 2: Starta Reason OBS VIKTIGT ATT DU FÖLJER TURORDNINGEN HÄR 3: Skapa nytt project i Cubase 4: Skapa nytt project i Reason 5: Aktivera kanalerna i Cubase för REASON REWIRE (INTE MIX KANALERNA) 6: Ta bort samtliga instanser i REASON utom INTERFACE 7: SKAPA INTE EN MIXER I REASON 8: Öppna valfri synth i Reason koppla till kanal 3-4 i Reason Interface 9: Skapa MIDI spår i Cubase 10: Assigna Synthen från Reason till samma kanal i Cubase 11: Spela in MIDI via Cubase. INTE REASON Därefter är det samma som om synthen legat i Cubase från början... Redigerat 5 juni 2008 av Twilight_Zound
Messer Postat 8 juni 2008 Postat 8 juni 2008 Mitt problem med Rewire är att Reason får MIDI-input samtidigt med Cubase. Om jag har valt ett MIDI-spår i Cubase som är kopplat tilll t.ex. Thor så kommer även Subtractor som har MIDI-fokus i Reason att spela med. Hur gör jag för att MIDI ska går till Reason visa Cubase men inte direkt till Reason?`
Assar Postat 8 juni 2008 Postat 8 juni 2008 Messer sa: Mitt problem med Rewire är att Reason får MIDI-input samtidigt med Cubase. Om jag har valt ett MIDI-spår i Cubase som är kopplat tilll t.ex. Thor så kommer även Subtractor som har MIDI-fokus i Reason att spela med. Hur gör jag för att MIDI ska går till Reason visa Cubase men inte direkt till Reason?` Du får avaktivera den i Reason. Se sid 112 i "Operation Manual".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.