Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja grejjen slog mig bara sådär...

E d möjligt att frekvensanalysera ett rum och på någotsätt få ut en kurva över hur olika frekvenser beteer sig i rummet.

För att sedan gör justeringar och kompensera genom att ha en EQ på sin masterbuss när man mixar. Teoretiskt alltså justera EQ så att man får en rakare och mer ärlig lyssning...

Såga mig inte för dehär, tråden kan väl ses som halv oseriös 😮 Men man måste ju fråga sånt man själv inte vet :rolleyes:

Annons
Postat

Tackar killar! Jag var tydligen inte ute o seglade helt mao :rolleyes:

Har kollat lite i trådarna, och som allt annat så e det ju rätt värdefulla grejjer de här, IK Multimedias ARC går ju loss på 550€ ungefär, mao. mycket man kan göra för de pengarna...

Hittade dock en intressant sak i mitt sökande, Room EQ Wizard.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Ska ge mig in och testa den lite här framöver när jag får tid.

Har nån använt denna eller prövat den?

Postat

Nu har jag laddat ner Room EQ Wizard och läs genom deras guide...

Det som behöver skaffas är alltså en SPL mätare då, sedan borde det väl bara vara att tuta och köra...

Måste se runt lite på vad en SPL mätar kostar, e ju inget som det e värt att kasta alltför stora pengar på.

Postat

Varför behöver du en SPL-mätare? Hoppas inte allt för mycket på detta och var rädd om dina högtalare då det finns risk för att dessa program försöker fylla dippar i basen på tiotals dB (utan att lyckas då de ofta beror på fasutsläckning) och risken är att högtalaren måste spela 130 dB vid någon frekvens om du vill lyssna i 90 dB.

Mer info om (och lite härlig pajkastning) detta och varför det inte fungerar helt och hållet finns i tråden om ERGO.

Postat

skaffa en fm- sändare, kostar 80-300:- (den på bilden kostar 150:- på siba):

SE94011.jpg

och plugga i datorn så kan du lätt gå och lyssna i nått annat rum på en vanlig radio. räckvidden ska vara 5-10 m men när jag har den (just den på bilden) i en dator på jobbet så räcker den 15-20 m. så du kanske till och med kan lyssna i bilen om du har den tillräckligt nära.

tror det går fortare och enklare (och billgare) än att skaffa program och mäta osv.

Postat

Gilbert:

Enligt Room EQ Wizards guide så kopplar du in en SPL mätare till datorn, som mick egentligen o placerar den på stället där du sitter. REQW spelar upp freqvenser/vågor/ljud (vet inte för ja har inte testat det ännu 😉 ) som mätaren snappar upp o skickar tillbaks till REQW o analyserar detta och skriver ut en EQ kurva.

Sedan så anpassar programmet olika filter för att kompensera/korrigera de dippar som finns och ger ut värden för dessa.

Då kan jag sedan ta dessa värden och mata in dem i en EQ på masterbussen.

Skralt och kanske inte helt 100% korrekt förklarat men ifall man e intresserad så e d ju bara att registrera sig o ladda ner d och ögna genom manual som följer med.

Nej, jag hoppas nog inte för mycket men vore ju kul om det kunde hjälpa något smått iaf. Man kan ju alltid testa, killen bakom programmet e Technical Director för TAG McLaren Audio så de e ju ingen vanlig hemmapulare som skrivit ihop det verkar det som.

Nu råkade jag dock hittade en som frågar just detta på SOS forum, tråd här: http://www.soundonsound.com/forum/showflat...;fpart=1#616798

och går ju kanske med en mic då oxå, omni enligt svaren i tråden.

Och här e en artikel om programmet på SOS sida oxå, från 2006 men i alla fall:

http://www.soundonsound.com/sos/nov06/arti...sician_1106.htm

sixties:

Sorry, men nu förstår jag nog inte alls vad du menar att jag ska med FM sändaren?

Postat

Jag vet mycket väl vad Room EQ (och liknande produkter) är och vad de (försöker) göra. Ang. SPL-mätaren så var det det jag menade, att du troligtvis inte behöver köpa en sådan.

Bara så du inte blir besviken;

Det enda dessa program kan fixa är peakar och bara i amplituddomänen. Dippar och lång reverbtid vid resonansfrekvenser kommer inte att åtgärdas.

• 1 månad senare...
Piotr (oregistrerad)
Postat
Jag vet mycket väl vad Room EQ (och liknande produkter) är och vad de (försöker) göra. Ang. SPL-mätaren så var det det jag menade, att du troligtvis inte behöver köpa en sådan.

Bara så du inte blir besviken;

Det enda dessa program kan fixa är peakar och bara i amplituddomänen. Dippar och lång reverbtid vid resonansfrekvenser kommer inte att åtgärdas.

Sant, peakar är det man enklast kommer åt (med minst "biverkningar") men dippar kan ju faktiskt lyftas upp en del också.

Sen är det som så att en stående våg och en elektrisk EQ är minimum-fas beteenden vilket betyder att frekvensgång och fas följs åt. Åtgärdar man det ena så får man också till det andra. Det skall läsas som att man INTE bara kan åtgärda nivå i "amplituddomänen" med EQ utan också beteende i tiden.

Rätt väg att gå är naturligtvis bra högtalare i ett bra rum och ev. ta ner ev. peaker i basen som är kvar efter det. Man bör aldrig öht. EQ'a i mellan och diskant som ett försök att få till ett dåligt klingande rum. En högtalares direktljud kan man kompensera för med EQ dock i hela audiobandet.

/Peter

Postat
Sen är det som så att en stående våg och en elektrisk EQ är minimum-fas beteenden vilket betyder att frekvensgång och fas följs åt. Åtgärdar man det ena så får man också till det andra. Det skall läsas som att man INTE bara kan åtgärda nivå i "amplituddomänen" med EQ utan också beteende i tiden.

Kan du utveckla ditt resonemang lite mer? Vad menar du med "...INTE bara kan åtgärda nivå i "amplituddomänen" med EQ utan också beteende i tiden."?

Antar att du redan läst tråden om ERGO ( https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807 ).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.