Jump to content
Annons

Inspelning av kameraljud

Recommended Posts

basochdiskant (oregistrerad)
Postat

Hej tekniker.

Jag har spelat in en konsert och har alla låtar i datorn (Cubase). Jag filmade även konserten och vill ha ljudet från dv-bandet i låtarna. Jag har testat två alternativ och båda har misslyckats:

1. Föra över ljudet digitalt i ett filmprogram och sedan lägga filerna i varsin kanal i Cubase. Det lät bra när man hade sunkat det men sedan märke jag att i slutet av varje låt lät det lite lite osynk. Varför?

2. Jag har kopplat en rca-kabel från kameran till en usb-mixer och in i datorn. Jag får ljud in men det kommer med ett väldigt starkt brummande, vad kommer det av?

Tack // Kalle

Annons
Postat
Hej tekniker.

Jag har spelat in en konsert och har alla låtar i datorn (Cubase). Jag filmade även konserten och vill ha ljudet från dv-bandet i låtarna. Jag har testat två alternativ och båda har misslyckats:

1. Föra över ljudet digitalt i ett filmprogram och sedan lägga filerna i varsin kanal i Cubase. Det lät bra när man hade sunkat det men sedan märke jag att i slutet av varje låt lät det lite lite osynk. Varför?

2. Jag har kopplat en rca-kabel från kameran till en usb-mixer och in i datorn. Jag får ljud in men det kommer med ett väldigt starkt brummande, vad kommer det av?

Tack // Kalle

1. Du får antaligen framedrops på videon. Om du inte synkar om manuellt vid varje framdrop kan det vara kört. Hur stor tidsskillnad mellan mix och kameraljud blir det på slutet??

2. Kan bero på många saker. Dålig kabel, dåligt usb i datorn, störningar från skärmen... Kör du med nätadepter i kameran? Testa att köra från bara batteriet istället och se vad som händer.

Postat

Om du har filmen på dator som, vi säger .avi så ska du ladda ned detta program!

Steg 1:

Instalera programmet.

Steg 2:

Öppna det (ganska självklart?).

Steg 3:

Välj den fil du vill kopiera.

Steg 4:

Välj vilken plats filen ska ha för format, tex .mp3 eller liknande.

Steg 5:

Tryck på ''Convert''.

Voila, ett stycke ljudspår, om filen inte är skada fungerar detta felfritt!

Du kan även välja hur många bittar per sekund osv. du vill ha...

• 4 veckor senare...
basochdiskant (oregistrerad)
Postat
Hej tekniker.

Tack // Kalle

1. Du får antaligen framedrops på videon. Om du inte synkar om manuellt vid varje framdrop kan det vara kört. Hur stor tidsskillnad mellan mix och kameraljud blir det på slutet??

2. Kan bero på många saker. Dålig kabel, dåligt usb i datorn, störningar från skärmen... Kör du med nätadepter i kameran? Testa att köra från bara batteriet istället och se vad som händer.

Mycket liten skillnad, det blir flammar bara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.