Rotten (oregistrerad) Postat 21 maj 2008 Postat 21 maj 2008 hej! behöver hjälp med att komma på ett solo till en låt som jag och mitt band ska spela, Sturm und drang - Rising son. Vet inte vad det är för toner eller vad man säger, är rätt noob. men jag skickar en länk där ni kan få höra... basen kommer att spela exakt som från början av låten. vi har bara en gitarr spelare och det är jag, och vi ska spela den låten på lördag framför publik. så behöver hjälp snabbt! http://www.youtube.com/watch?v=1GadpezbA_E ni behöver bara säga någon skala som passar sen klarar jag mig själv.
sixties Postat 22 maj 2008 Postat 22 maj 2008 (redigerat) ÄR första akordet i G, så flyttar du bara upp skalan och tonerna hamnar på 3:e,5:e och 6:e bandet istället för 5:e,7:e och 8:e som på bilden. Enkla skalor: En av de enklaste skalorna, både strukturmässigt och spelmässigt, är den Pentatoniska skalan. Nedan ser du den pentatoniska skalan från femte bandet. Bilden föreställer en bit av gitarrhalsen (precis som i tabulatur är den nedre linjen din tjockaste sträng). Prickarna visar vilka toner som ingår i skalan. Du kan välja att spela den nedifrån vänster och upp åt höger, eller välja att spela vilka toner som helst av de som står utsatta. 15. Pentatonisk skala i A (moll) Om man lägger till en ton får man en så kallad Blues-skala. (Det kan se ut som om två toner är tillagda, men de två nya prickarna är samma ton, precis som den tjockaste och tunnaste strängen på gitarren är samma ton.) Skalan fungerar faktiskt både i moll och dur även om molltersen ingår. Detta kommer sig av att man i bluesen ofta spelar mollskalor mot durackord och tänjer på tersen. taget från: http://musikakuten.se/gitarr/ovningar-skalor/index.html Redigerat 22 maj 2008 av sixties
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.