Jump to content
Annons

Innspilling av acapella gruppe


Shanty

Recommended Posts

Hei der ute i forumland.

Jeg har et lite prosjekt på gang.

Jeg vil gjøre noen opptak av en akapelle gruppe. ( 6-8 personer ingen instrumenter, kun vokal)

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre de beste recordingene.

Jeg har et par Behringer C-2 mikker og undres på om det er tilstrekkelig og bruke disse i en X-Y oppsettning?

Dette koret synger mest sanger med en "call and respons" det vil si at solosangeren synger et vers, og koret kommer inn med et refrain.

Hvordan ville dere gjordt dette?

Finnes det noen artikkel om dette?

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hvordan ville dere gjordt dette?

är läge för gammal klassisk inspelning med en mick som gänget samlas runt tycker jag

placera den du vill ska höras mest närmast, o resten sen utåt/bakåt - förmodligen kan det blir rätt ok om övriga står bakom solisten i en halvmåne

skulle också använt en bra stereomick

hur står dom på scen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hei der ute i forumland.

Jeg har startet et lite prosject.

Jeg tenker på og gjøre noen recordings av en liten acapella gruppe ( 6-8 personer. Kun vocal )

Jeg har et par Behringer C-2 mikrofoner som jeg tenkte og anvende i en X-Y oppsetning.

Gruppen synger i en "call and respons" stil, det vil si solosangeren synger et vers, og koret kommer inn på refrainet.

Hva er deres mening om dette?

Hvordan ville dere utført dette?

Jeg har aldri gjort slike oppak før, og alle tips motas med takk.

Vennlig hilsen

Shanty

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd. Dubbelpostningar är inte tillåtet enligt Forumreglerna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jeg har ingen spesiell stereomic.

Dette er mina micker som jeg tror kan anvendes?

1 stk ADK A-51

1 Stk Shure SM 58

2 Stk Behringer C-2

Hvordan setter man opp en L S R oppsettning?

Og, Kan noen av de andre mikkene anvendes?

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvordan ville dere gjordt dette?

är läge för gammal klassisk inspelning med en mick som gänget samlas runt tycker jag

placera den du vill ska höras mest närmast, o resten sen utåt/bakåt - förmodligen kan det blir rätt ok om övriga står bakom solisten i en halvmåne

skulle också använt en bra stereomick

hur står dom på scen?

På senen står dom alt etter om det anvendes mikker eller ikke,

men som regel på linje eller i en liten halvsirkel.

Jeg har også en ADK A-51 mik. Kan det anvendes?

Hvordan ville du gjordt innspillingen med noen av disse mikkene?

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

hei,

Mycket hänger på rummet du tänker spela in i. Har det bra akustik, så är en sådan här liten kör mindre känslig för vad för stereomikrofonteknik man anväder. (har rummet dålig akustik får du jobba "lite" mer..) ... Det mest grundläggande är hur som helst att man lyssnar på hur gruppen låter i rummet och avgör vad som passar dom bäst, och sedan pratar med gruppen om hur dom vill ha för slags sound...

Jag har aldrig använt Behringers mickar, men jag antar att dom funkar som vilka små membrans njurar som helst. Jag hade skippat XY och gått direkt på ORTF i stället, det är en mycket mer förlåtande teknik (speciellt om man inte har stor erfarenhet av att spela in akustiskt).

Gruppen hade jag ställt upp i en halvcirkel, med "leadsångaren" i mitten (Så att han kan ta ett halvt steg frammåt om det behövs), 3-4 meter från mickarna, som jag hade satt strax över huvudhöjd, riktade någon grad neråt (inte mycket alls), sedan hade jag lyssnat på hur gruppen fungerar i rummet (och i lurar/högtalare i kontrollrummet) och flyttat mickarna i den händelse jag känner att det behövs en annan ballans..

Hade jag jobbat med mina egna grejjor, hade jag förmodligen satt en MS uppsättning lite närmare gruppen (Beyer Dynamic M 130/M160 kombination) så hade jag mixat detta med en breddande AB uppställning med ett par rundtagande mickar (DPA 4006-TL eller Neumann KM83/KM130)... Detta givet att dom vill bli upptagna som en "kör" .. ligger dom mer åt Gospelhållet, hade jag kanske isolerat leadsångaren och satt en bra röstmick nära honom (typ en Brauner Valvet eller en Mojave MA-200) och sedan satt 2-4 njurar på kören (RØDE K2 alt Neumann KM140), dessutom (om rummet är bra) hade jag satt upp ett par AB rundtagande på distans, ganska högt, för att micka rummet så att jag kan mixa in detta som ambiens om det behövs...

En av mina bekanta hade sagt att jag överarbetar det hela och att han själv bara lyssnat in sig i rummet och satt upp sin Blumlein Stereomikrofon och låtit kören sjunga...

Möjligheterna är många och ju fler gånger du utsätter dig för en sånhär inspelning, ju bättre kommer det att gå!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvordan ville dere gjordt dette?

är läge för gammal klassisk inspelning med en mick som gänget samlas runt tycker jag

placera den du vill ska höras mest närmast, o resten sen utåt/bakåt - förmodligen kan det blir rätt ok om övriga står bakom solisten i en halvmåne

skulle också använt en bra stereomick

hur står dom på scen?

På senen står dom alt etter om det anvendes mikker eller ikke,

men som regel på linje eller i en liten halvsirkel.

Jeg har også en ADK A-51 mik. Kan det anvendes?

Hvordan ville du gjordt innspillingen med noen av disse mikkene?

Vennlig hilsen

Shanty

ok

antingen AB-mickning med C2:orna + ADK:n i mitten närmare leadsångaren - alltså en vänster, en höger, en mitten-kanal

eller de två C2 ORTF-ställda på lite längre avstånd, det är en lite vidare variant av XY kan man säga

jag antar du har ett bra utrymme att vara i som låter ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

hei,

Mycket hänger på rummet du tänker spela in i. Har det bra akustik, så är en sådan här liten kör mindre känslig för vad för stereomikrofonteknik man anväder. (har rummet dålig akustik får du jobba "lite" mer..) ... Det mest grundläggande är hur som helst att man lyssnar på hur gruppen låter i rummet och avgör vad som passar dom bäst, och sedan pratar med gruppen om hur dom vill ha för slags sound...

Jag har aldrig använt Behringers mickar, men jag antar att dom funkar som vilka små membrans njurar som helst. Jag hade skippat XY och gått direkt på ORTF i stället, det är en mycket mer förlåtande teknik (speciellt om man inte har stor erfarenhet av att spela in akustiskt).

Gruppen hade jag ställt upp i en halvcirkel, med "leadsångaren" i mitten (Så att han kan ta ett halvt steg frammåt om det behövs), 3-4 meter från mickarna, som jag hade satt strax över huvudhöjd, riktade någon grad neråt (inte mycket alls), sedan hade jag lyssnat på hur gruppen fungerar i rummet (och i lurar/högtalare i kontrollrummet) och flyttat mickarna i den händelse jag känner att det behövs en annan ballans..

Hade jag jobbat med mina egna grejjor, hade jag förmodligen satt en MS uppsättning lite närmare gruppen (Beyer Dynamic M 130/M160 kombination) så hade jag mixat detta med en breddande AB uppställning med ett par rundtagande mickar (DPA 4006-TL eller Neumann KM83/KM130)... Detta givet att dom vill bli upptagna som en "kör" .. ligger dom mer åt Gospelhållet, hade jag kanske isolerat leadsångaren och satt en bra röstmick nära honom (typ en Brauner Valvet eller en Mojave MA-200) och sedan satt 2-4 njurar på kören (RØDE K2 alt Neumann KM140), dessutom (om rummet är bra) hade jag satt upp ett par AB rundtagande på distans, ganska högt, för att micka rummet så att jag kan mixa in detta som ambiens om det behövs...

En av mina bekanta hade sagt att jag överarbetar det hela och att han själv bara lyssnat in sig i rummet och satt upp sin Blumlein Stereomikrofon och låtit kören sjunga...

Möjligheterna är många och ju fler gånger du utsätter dig för en sånhär inspelning, ju bättre kommer det att gå!

/ptr

Takk for hyggelig svar. Jeg har inget erfaring med og spille in en akustisk acapella gruppe. men hvis jeg forstår deg riktig, så foreslår du følgende:

Sette to mikrofoner i ORTF oppsetning 3-4 meter foran og litt over koret. (som utgangspungt)

Noen sier at de ville gjøre opptaket med en runtagende eller stereo mic.

Dette har jeg inte.

, men jeg har en ADK-A51 Hva med og plasere denne forran lead vocalist i tilleg?

Vil jeg få noen fase problemer?

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvordan ville dere gjordt dette?

är läge för gammal klassisk inspelning med en mick som gänget samlas runt tycker jag

placera den du vill ska höras mest närmast, o resten sen utåt/bakåt - förmodligen kan det blir rätt ok om övriga står bakom solisten i en halvmåne

skulle också använt en bra stereomick

hur står dom på scen?

På senen står dom alt etter om det anvendes mikker eller ikke,

men som regel på linje eller i en liten halvsirkel.

Jeg har også en ADK A-51 mik. Kan det anvendes?

Hvordan ville du gjordt innspillingen med noen av disse mikkene?

Vennlig hilsen

Shanty

ok

antingen AB-mickning med C2:orna + ADK:n i mitten närmare leadsångaren - alltså en vänster, en höger, en mitten-kanal

eller de två C2 ORTF-ställda på lite längre avstånd, det är en lite vidare variant av XY kan man säga

jag antar du har ett bra utrymme att vara i som låter ok?

Takk for hyggelig svar.

Det ser ut som A-B plus senter er et godt sted og starte.

Hvis vi har følgende tengte cenario: 6 sangere på en linje.

Hvordan ville du plasere mikkene som et bra utgangspungt. (Jeg er helt ny med dette, og det ville være fint om du kunne gi meg en cirka plasering i meter (eller cm) om mulig. (som utgangspungt selfølgelig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sette to mikrofoner i ORTF oppsetning 3-4 meter foran og litt over koret. (som utgangspungt)

Korrekt, det är en utmärkt utgångspunkt, men sedan måste man lyssna på resultatet och anpassa till den aktuella situationen! Några decimeter hit eller dit kan göra stor skillnad!!

Noen sier at de ville gjøre opptaket med en runtagende eller stereo mic.

Dette har jeg inte.

Jag utgick från dom mikrofoner du angett och då är ORTF den bästa tekniken!

...men jeg har en ADK-A51 Hva med og plasere denne forran lead vocalist i tilleg?

Visst!

Vil jeg få noen fase problemer?

Det kan man alltid få, men som regel om du upplever fasproblem så står micken för nära sångaren! ie, flytta den bort från sångaren... (typ en meter ifrån, ganska lågt, riktad snett uppåt..)

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...