Jump to content
Annons

Vintage Instrument


Myrli

Recommended Posts

Hej, letade pÄ studio efter en trÄd om just vintage instrument men hittade inte det men jag gör en egen.

Denna trÄd ligger i AllmÀnt entligen bara för att det inte fanns en annan kategori som passade. Ett vintage instrument kan ju vara vilket instrument som helst. Bara det Àr gammalt.

Hur som helst.. Idén kommer av att jag nyss köpte mig en Daion Headhunter 555. Det Àr en semiakustisk gitarr som tillverkades runt sent 70 och tidigt 80 tal. Den modellen sÀgs vara ovanlig och mÄnga har aldrig sett en sÄdan, inte jag heller för den delen.

Killen som hade musikaffÀren sa att han bara hade sett en sÄdan gitarr till salu tidigare. Kollade runt lite pÄ nÀtet och hittade vÀldgt lite info om just denna gitarr.

Det jag vet dock Àr att Daion tillverkades i Japan och var av hög kvalité.

HÀr kommer lite info om Daion pÄ engelska, texten Àr hÀmtad frÄn http://daionguitars.com/index.php

Daion History

Daion, a Japanese word that translates to "big sound", seems an apt name for a company that produced a line of guitars that to this day is known for their full bodied sound. This seems to be the defining characteristic for fine vintage guitars, one that crops up in all their advertising and in reviews of the various models across the different guitar websites, even by players who have never heard of the brand or seen their ads. The logo for the company, a stylized tuning fork, also resembles a stylized lyre or even a stylized antelope skull, for which it has been mistaken.

Daion guitars were built by Japanese guitar manufacturer Yamaki (a Japanese word meaning "happy trees on the mountain") in the late 70s and early 80s. Yamaki's guitar designer Hirotsugu Teradaira was a pioneer in the use of brass and solid cedar as design materials. Yamaki had been producing copies of Martins and other fine guitars for some time and felt that their products were getting lost among the other Japanese imports in the American market. They teamed up with an American music distributor based in Waco, Texas named MCI, to redefine their brand and redesign their line. The MCI team also supplied design ideas for their line of electric guitars and basses.

One of the many unique features of the electric guitars was the 9 piece Rosewood & Maple neck through body design that gives the Power Series their singular look. The melding of these different tonewoods and the particular alignment of their woodgrains provided for exceptional strength and a supurb tone. Despite the craftsmanship of these guitars and the fresh marketing approach, much of the American music scene of this period was focused on the novelty of the sythesizer and its many variations and implications. The laminate technique developed for use in the Daion neck was adapted sucessfully to golf clubs -- this was before graphite had come into such wide use. As the US market dwindled and MCI closed shop, Yamaki discontinued much of their production line of the Daion brand of guitars and began making golf clubs.

Interestingly, the Daion brand did live on past the dissolution of their partnership with MCI. Several of the key players from MCI were on the faculty of McLennan Community College in Waco in the music department. They offered Daion guitars to their students at reduced prices. I currently have one of these guitars in my possession that a former MCC student bought, it is branded Daion but does not sport the Daion logo, rather a unique headstock design and position markers and is stamped on the inside with a Yamaki model number. The exact date of its manufacture and purchase is unknown so it is not clear if this guitar is from the "post-MCI" era.

HÀr kommer slutligen en bild pÄ den gitarr som jag har köpt.

daion555head.jpg

daion555.jpg

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
?? Är det ingen som vill eller kan lĂ€gga ut nĂ„got hĂ€r?

//Anders

det sker inga underverk pÄ 24 timmar och 9 min.

jag Ă„terkommer

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med touchplates, cutoff/res nobbar, svaj, mix mellan motsvarande JX3P (syntdelen) och hyfsat feta humbuckers har man haft mycket roligt med den hĂ€r 😄 Gitarren i sig lĂ„ter riktigt bra. Dunkade pĂ„ en 25-30 papp dĂ„ och har till skillnad frĂ„n TB-303, Juno 60, 808 och annat smĂ„tt och gott behĂ„llt guran. (Borde ju haft kvar resten ocksĂ„ eller Ă„tminstone sĂ„lt dyrt nĂ€r det var lĂ€ge my ass) Tror vi sladdade ivĂ€g en 909 för 1 000 spĂ€nn 😄

ROLAND_GR_707--MIT_Bord_600.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RÀknas min Rickenbacker frÄn juni 1976 som vintage?

SÄ hÀr ser den ut i alla fall:

4001.jpg

Oslagbart lÀttspelad, sÄ den kommer jag aldrig att göra mig av med.

Jag hade en röd ocksÄ tidigare, men den sÄlde jag för sÀkert 10 Är sedan eller nÄgot - eftersom jag tyckte att det var onödigt att ha tvÄ 4001:or nÀr jag inte lÀngre hade nÄgot band...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RÀknas min Rickenbacker frÄn juni 1976 som vintage?

SÄ hÀr ser den ut i alla fall:

4001.jpg

Oslagbart lÀttspelad, sÄ den kommer jag aldrig att göra mig av med.

Jag hade en röd ocksÄ tidigare, men den sÄlde jag för sÀkert 10 Är sedan eller nÄgot - eftersom jag tyckte att det var onödigt att ha tvÄ 4001:or nÀr jag inte lÀngre hade nÄgot band...

Den var snygg.. kollade faktiskt pÄ rickenbacker hÀromdagen pÄ musik affÀren. Vad vet du om basen förutom att den Àr tillverkad 76?

Gain.. hÀfftigt.. har aldrig sett en sÄn gitarr förr. Hur funkar den? kan man fÄ ut en digital signal? //anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àger jag inte just denna, men den Àr ordentligt vintage... 1778!!

En kontrabasharpa (har en likadan, fast fungerande 😉 )

EDIT; Jamenvafasen, det Àr ju den som syns pÄ min bild, hÀr till vÀnster..

N143757.1.jpg

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RÀknas min Rickenbacker frÄn juni 1976 som vintage?

SÄ hÀr ser den ut i alla fall:

4001.jpg

Oslagbart lÀttspelad, sÄ den kommer jag aldrig att göra mig av med.

Jag hade en röd ocksÄ tidigare, men den sÄlde jag för sÀkert 10 Är sedan eller nÄgot - eftersom jag tyckte att det var onödigt att ha tvÄ 4001:or nÀr jag inte lÀngre hade nÄgot band...

Den var snygg.. kollade faktiskt pÄ rickenbacker hÀromdagen pÄ musik affÀren. Vad vet du om basen förutom att den Àr tillverkad 76?

TillverkningsÄr och vecka fÄr man fram genom att knappa in serienumret pÄ Rickenbackers hemsida. Vad jag vet mer om den? I princip ingenting annat Àn att den Àr svart, snygg och lÀttspelad...

NĂ€mnde jag förresten att den Ă€r lĂ€ttspelad...? 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gain.. hÀfftigt.. har aldrig sett en sÄn gitarr förr. Hur funkar den? kan man fÄ ut en digital signal? //anders

Lite curiosa (och lyssning lite lÀngre ner) dÄ den vÀl pÄ mÄnga sÀtt motsvarar utvecklingsivern frÄn tidigt 80-tal. JX3PŽn som den motsvarar var faktiskt Rolands första synt med MIDI. Den klarade dessutom bara note on/off. GR-700 (1984) har med sina sex röster med tvÄ DCO pÄ varje endast MIDI-ut men fixar dock programchange, pitchbend och hold.

PÄ in-utgÄngssidan i övrigt Àr det dubbla xlr, vanliga tele mono/stereo för synt respektive gitarrljud. IngÄng för fotpedal (pitchbend och VCF)

FrÄn gitarren kör man med en 24-pinnare.

NĂ„gra justa features:

Varje strÀng kan valfritt tilldelas syntljud av/pÄ, Hold funktion (pedal)och pitchbend up/down.

Den gĂ„r ocksĂ„ att stĂ€lla den i kromatiskt lĂ€ge (sĂ„ att den agerar som ett vanligt keyboard) PĂ„verkar alltsĂ„ bĂ„de pitchbend och glissando..coolt för lite ”monosolos”!

Snabbknappar för att enveloperna ska pÄverka (och/eller) DCO, VCF, VCA

HÀr Àr gitarrens (G-707) knappar och spakar: (klicka för större bild)

g707kt8.th.jpg

NĂ„gra som anvĂ€nt/anvĂ€nder Ă€r Cirrus, Tim Sköld (MDFMK, Marilyn Manson), Amir Derakh (Orgy), Charlie Singleton (Cameo), T.G.Noyes, King Crimson, Sigue Sigue Sputnik, Andy Summers (Police), Janne Schaffer, Brian May (Queen) och KK Downing/Glen Tipton (Judas Priest) ÄssĂ„ jag dĂ„ 😛

HÀr Àr den i sitt (bildligt definitivt) rÀtta sammanhang live med MDFMK och Tim Sköld. Ni hör den under de första 40 sek. Förbannat skönt mixad med disten pÄ andra delen av riffet.

http://www.youtube.com/watch?v=My5B1rINLv4...feature=related

I den hÀr sÄ hör ni den helt separerad nÀr Sköld bÀnder och kör pÄ touchplaten mellan sÄngerskans första versrader redan vid 0:20

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Min trotjÀnare fÄr man vÀl kalla denna Gibson Les Paul frÄn 1976. Ser ut som en standard tobacco sunburst men pÄ halsens baksida stÄr det DeLuxe. Jag vet tyvÀrr inte hur detta kommer sig, men det Àr vÀl ett byte av hals som orsakat det (men nÄgon har ju gjort sig besvÀret att sÀtta pÄ en Standardklocka pÄ huvudet och halsen Àr lackad i tobacco ocksÄ!) Jag köpte denna privat 1986/87 för 4500 kr. Skulle tro att det Àr mitt bÀsta köp nÄgonsin...

P5100085.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har 3 basar av Àldre modell, en hagström swede frÄn -78 (ni vet hur de ser ut) sedan en mosrite Combo frÄn ca 66-67(fast min Àr mer vinröd och en av stÀmskruvarna Àr utbytt) och en Framus star bass frÄn -66 (min Àr i sunburst).

detalierade nÀr bilder pÄ en exakt likadan bas som min framus.

gick inte att lÀnka till mosrite combo bilden men kolla hÀr: http://www.premierguitar.com/Gear/Guitars/...Combo_Bass.aspx

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hagstrmrar.jpg

NÄgra Haggor frÄn det gyllene 60-talet & en strata som Àr lite Àldre kanske ?

Per

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DSCF7708.jpg

Äh, jag slĂ€nger in min senaste favorit ocksĂ„ : Harmony Stratotone ( `50-nĂ„nting ) som lĂ„ter coolt med ( `62 ) Gibson GA-40T:n den lutar mot.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dax för lite vintage-syntar 😄

Polysynths_1_Thumb.JPG

Överst pĂ„ ovanstĂ„ende bild (klicka pĂ„ bilden för att se den i högre upplösning) Ă€r en Sequential Circuits Prophet-5 och underst Ă€r en Yamaha CS-80.

Sequential Circuits Prophet-5 var en av de första polyfoniska analogsyntar som tillverkades. Den tillverkades i runt 7.200 exemplar mellan Ă„ren 1978 och 1984. Den första revisionen av Prophet-5 byggdes helt förhand i 187 exemplar. Dessa var ohyggligt instabila och mĂ„nga av dem gick inte att anvĂ€nda. Den andra revisionen av Prophet-5 byggdes i 1.121 exemplar och Ă€ven fast dessa var betydligt stabilare Ă€n revsion 1 sĂ„ valde Sequential Circuits Ă€ndĂ„ att slĂ€ppa en tredje revision. Den tredje revisionen tillverkades i över 6.000 exemplar och anvĂ€nde helt andra IC—kretsar Ă€n revision 1 och 2. Revision 1 och 2 har IC-kretsar frĂ„n SSM (Solid State Microtechnology) medan revision 3 har IC-kretsar frĂ„n Curtis. Eftersom man anvĂ€nde olika kretsar mellan de olika revisionerna sĂ„ skiljer sig ljudkaraktĂ€ren en del mellan revision 1/2 och revision 3. Det exemplar av Prophet-5 som finns pĂ„ bilden ovan Ă€r en revision 2 ...

Samtidigt som Sequential Circuits jobbade med att utveckla Prophet-5 jobbade Yamaha med att utveckla en egen serie av polyfoniska analogsyntar. Yamaha som tidigare hade en hel del erfarenhet av att bygga elorglar utvecklade i mitten av 70-talet en av vÀrldens mÀktigaste analoga synthesizer, nÀmligen Yamaha GX-1. Yamaha GX-1 var emellertid sÄ pass stor, komplex och dyr att Yamaha behövde en enklare serie synthesizers. Ur Yamaha GX-1 sÄ föddes CS-serien som frÄn början omfattade Yamaha CS-50, CS-60 och CS-80. Störst av syntarna i CS-serien var Yamaha CS-80 som med sin vikt pÄ runt 100 kg fortfarande Àr en av de allra tyngsta syntarna som tillverkats. CS-80'n var nÀr den kom ut pÄ marknaden 1977 i mÄnga avseenden helt revolutionerande med sina 8 rösters polyfoni, preset-minne, anslagskÀnslighet och polyfonisk aftertouch.

Moog_Modular_2_Thumb.JPG

OvansÄtende bild (klicka pÄ bilden för att se den i högre upplösning) en nÀrbild pÄ nÄgra av modulerna hos en Moog Modular.

Synthesizerns utveckling tog fart i mitten av 1900-talet nÀr man pÄ flera hÄll börjar konstruera och bygga elektroniska apparater för att alstra ljud pÄ elektronisk vÀg. De första syntarna var dock enormt otympliga och det var inte heller avsedda för musik. Det stora genombrottet för teknologin dröjde fram till 1963 dÄ Dr Robert Moog utvecklade och byggde sin första synthseizer. Synten som Moog konstruerade var modulÀrt uppbyggd och för att programmera den sÄ var man tvungen att koppla kablar mellan de olika modulerna precis som pÄ en gammal telefonvÀxel. Modellserien av dessa moduler kallades Moog Series 900 och syntarna benÀmndes vanligtvis Moog Modular. Dessa syntar var dock extremt dyra och dÀrför var det endast ett fÄtal studios, artister och universitet som hade rÄd att köpa dem. P.g.a av detta sÄ byggdes de i en relativt begrÀnsad upplaga frÄn mitten av 60-talet fram till slutet av 70-talet. De tidigaste exemplaren av Moog's modulÀra syntar innhöll en oscillator vars modellbeteckning var 901. Denna var dock tÀmligen ostabil och i början av 70-talet utvecklade Moog en stabilare variant av oscillator kallad 921. Synten pÄ bilden ovan Àr tilllverkad nÄgon gÄng runt 1974 och Àr utrustad med den senare typen av oscillatorer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hammond%20B3%20fig.15.GIF

Behöver jag kommentera den hĂ€r? 🙂

NĂ€e, men flaggan var ju kul/cool! 🙂

Ordet "Organ"? 🙂

mm det Àr skojigt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag har en farfisa compact duo. Kungen av orglar!

DuoBasic.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RÀknas min Rickenbacker frÄn juni 1976 som vintage?

SÄ hÀr ser den ut i alla fall:

4001.jpg

Oslagbart lÀttspelad, sÄ den kommer jag aldrig att göra mig av med.

Jag hade en röd ocksÄ tidigare, men den sÄlde jag för sÀkert 10 Är sedan eller nÄgot - eftersom jag tyckte att det var onödigt att ha tvÄ 4001:or nÀr jag inte lÀngre hade nÄgot band...

Den var snygg.. kollade faktiskt pÄ rickenbacker hÀromdagen pÄ musik affÀren. Vad vet du om basen förutom att den Àr tillverkad 76?

TillverkningsÄr och vecka fÄr man fram genom att knappa in serienumret pÄ Rickenbackers hemsida. Vad jag vet mer om den? I princip ingenting annat Àn att den Àr svart, snygg och lÀttspelad...

NĂ€mnde jag förresten att den Ă€r lĂ€ttspelad...? 🙂

Är sjĂ€lv inte basist men har för mig att rickenbackerbasar hade klena halsar. En basist jag spelade med pĂ„ den tiden det begav sig skaffade en sĂ„dan och klagade pĂ„ just halsen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

harpa002.jpg

Den hÀr melodicittran Àr frÄn 1947 och Àr i otroligt bra skick.

Dom hÀr melodicittrorna Àr en svensk uppfining och det finns ocksÄ ett eget notsystem till dom, dÀr man lÀgger noterna under strÀngarna, nÀstan som tabbar. LÄter bra gör den ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yamaha DX7

dx7-01_400x300.jpg

Var ska man börja nÄgonstans? FM-synten DX7 har Àran att vara den första kommersiellt

framgÄngsrika digitala synten. NÀr den kom var den sÄ ball att ALLA var tvungna att

anvÀnda en pÄ sin skiva, vilket Àr anledningen till att FM-genererade elpianoljud numera

Àr totalförbjudna enligt Haagkonventionen.

dx7-02_400x300.jpg

Det hÀr exemplaret hade nÄgon slÀngt pÄ soptippen, dÀr min far och min bror hittade

den och rÀddade den frÄn sÀker undergÄng. Det enda som var fel pÄ den var att

klaviaturen hade tagit lite stryk, men det skedde nog vid sjÀlva avstjÀlpningen. Alla

tangenter utom tvÄ gick dock att fixa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RÀknas min Rickenbacker frÄn juni 1976 som vintage?

SÄ hÀr ser den ut i alla fall:

4001.jpg

Oslagbart lÀttspelad, sÄ den kommer jag aldrig att göra mig av med.

Jag hade en röd ocksÄ tidigare, men den sÄlde jag för sÀkert 10 Är sedan eller nÄgot - eftersom jag tyckte att det var onödigt att ha tvÄ 4001:or nÀr jag inte lÀngre hade nÄgot band...

Den var snygg.. kollade faktiskt pÄ rickenbacker hÀromdagen pÄ musik affÀren. Vad vet du om basen förutom att den Àr tillverkad 76?

TillverkningsÄr och vecka fÄr man fram genom att knappa in serienumret pÄ Rickenbackers hemsida. Vad jag vet mer om den? I princip ingenting annat Àn att den Àr svart, snygg och lÀttspelad...

NĂ€mnde jag förresten att den Ă€r lĂ€ttspelad...? 🙂

Är sjĂ€lv inte basist men har för mig att rickenbackerbasar hade klena halsar. En basist jag spelade med pĂ„ den tiden det begav sig skaffade en sĂ„dan och klagade pĂ„ just halsen.

Jag har inte haft nĂ„gra problem med det pĂ„ de tvĂ„ 4001:or jag har haft - men om man sĂ€tter pĂ„ extremt tjocka strĂ€ngar, sĂ„ Ă€r det förstĂ„s ingen höjdare. Med de strĂ€ngar som den Ă€r avsedd för, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot inga bekymmer. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr Àr den i sitt (bildligt definitivt) rÀtta sammanhang live med MDFMK och Tim Sköld. Ni hör den under de första 40 sek. Förbannat skönt mixad med disten pÄ andra delen av riffet.

http://www.youtube.com/watch?v=My5B1rINLv4...feature=related

I den hÀr sÄ hör ni den helt separerad nÀr Sköld bÀnder och kör pÄ touchplaten mellan sÄngerskans första versrader redan vid 0:20

http://www.youtube.com/watch?v=A9lNQ7bDSYM...feature=related

He, he, han har bestÀmt Àndrat look en del. Ser inte riktigt ut

🙂
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
vad menar du med "organ?" sjÀlv?
Hammond%20B3%20fig.15.GIF

Behöver jag kommentera den hĂ€r? 😆

NĂ€e, men flaggan var ju kul/cool! 😆

Ordet "Organ"? 😆

mm det Àr skojigt

Ja dom har ju det ordet pĂ„ flaggan... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fyhren (oregistrerad)

Hej! Är stratan helt orginal? Är det en PRECBS 1965 och bakĂ„t? SĂ€ljer du nĂ„got av grejerna?

Fyhren

Hagstrmrar.jpg

NÄgra Haggor frÄn det gyllene 60-talet & en strata som Àr lite Àldre kanske ?

Per

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej! Är stratan helt orginal? Är det en PRECBS 1965 och bakĂ„t? SĂ€ljer du nĂ„got av grejerna?

Fyhren

Nej & ja, Stratan Àr en omlackad `59 med hemgjort plektrumskydd ( tidigare Àgare ) - i övrigt original & min "baby" liksom -m.a.o. inte till salu. Jag har haft den sedan `96 nÀr priserna var avsevÀrt annorlunda mot idag.

Man skulle ha varit stadd vid kassa i början av 80-talet, kommer ihĂ„g att Hagströms i GĂ€vle hade en 50-tals strata för 2500:-, men det var ingen som ville ha sĂ„nt gammalt junk dĂ„ -det fanns ju nya fina för 6 - 7000:-........ 😆

DÀremot Àr alla haggorna & nÄgra till till salu till hugade köpare via Vendolin-lÀnken nedan.

Jag har börjat fÄ det lite trÄngt hemma & Àr mer intresserad av andra pryttlar, sÄ jag kommer att lÀgga ut lite efter hand via Tradera eller Vendolin under hösten - i sommar har jag inte tid liksom.

Är du intresserad, sĂ„ maila gĂ€rna via min profil-mail - jag hĂ„ller pĂ„ att göra en prislista pĂ„ begĂ€ran frĂ„n nĂ„gra affĂ€rer & privatpersoner.

Rock on !

Per

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...
  • 6 mĂ„nader senare...
Hej, letade pÄ studio efter en trÄd om just vintage instrument men hittade inte det men jag gör en egen.

Denna trÄd ligger i AllmÀnt entligen bara för att det inte fanns en annan kategori som passade. Ett vintage instrument kan ju vara vilket instrument som helst. Bara det Àr gammalt.

Hur som helst.. Idén kommer av att jag nyss köpte mig en Daion Headhunter 555. Det Àr en semiakustisk gitarr som tillverkades runt sent 70 och tidigt 80 tal. Den modellen sÀgs vara ovanlig och mÄnga har aldrig sett en sÄdan, inte jag heller för den delen.

Killen som hade musikaffÀren sa att han bara hade sett en sÄdan gitarr till salu tidigare. Kollade runt lite pÄ nÀtet och hittade vÀldgt lite info om just denna gitarr.

Det jag vet dock Àr att Daion tillverkades i Japan och var av hög kvalité.

HÀr kommer lite info om Daion pÄ engelska, texten Àr hÀmtad frÄn http://daionguitars.com/index.php

Daion History

Daion, a Japanese word that translates to "big sound", seems an apt name for a company that produced a line of guitars that to this day is known for their full bodied sound. This seems to be the defining characteristic for fine vintage guitars, one that crops up in all their advertising and in reviews of the various models across the different guitar websites, even by players who have never heard of the brand or seen their ads. The logo for the company, a stylized tuning fork, also resembles a stylized lyre or even a stylized antelope skull, for which it has been mistaken.

Daion guitars were built by Japanese guitar manufacturer Yamaki (a Japanese word meaning "happy trees on the mountain") in the late 70s and early 80s. Yamaki's guitar designer Hirotsugu Teradaira was a pioneer in the use of brass and solid cedar as design materials. Yamaki had been producing copies of Martins and other fine guitars for some time and felt that their products were getting lost among the other Japanese imports in the American market. They teamed up with an American music distributor based in Waco, Texas named MCI, to redefine their brand and redesign their line. The MCI team also supplied design ideas for their line of electric guitars and basses.

One of the many unique features of the electric guitars was the 9 piece Rosewood & Maple neck through body design that gives the Power Series their singular look. The melding of these different tonewoods and the particular alignment of their woodgrains provided for exceptional strength and a supurb tone. Despite the craftsmanship of these guitars and the fresh marketing approach, much of the American music scene of this period was focused on the novelty of the sythesizer and its many variations and implications. The laminate technique developed for use in the Daion neck was adapted sucessfully to golf clubs -- this was before graphite had come into such wide use. As the US market dwindled and MCI closed shop, Yamaki discontinued much of their production line of the Daion brand of guitars and began making golf clubs.

Interestingly, the Daion brand did live on past the dissolution of their partnership with MCI. Several of the key players from MCI were on the faculty of McLennan Community College in Waco in the music department. They offered Daion guitars to their students at reduced prices. I currently have one of these guitars in my possession that a former MCC student bought, it is branded Daion but does not sport the Daion logo, rather a unique headstock design and position markers and is stamped on the inside with a Yamaki model number. The exact date of its manufacture and purchase is unknown so it is not clear if this guitar is from the "post-MCI" era.

HÀr kommer slutligen en bild pÄ den gitarr som jag har köpt.

daion555head.jpg

daion555.jpg

//Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...