Jump to content
Annons

Autoswell


MarAfrem

Recommended Posts

Dylika trådar har varit uppe förr, men hittills ingen lösning...

Man vill kunna spela elgura utan att attacken hörs, och sedan skicka in signalen i delayer och reverb så att det blir ett svepande ljud.

Såg i tidningen att Waves GTR Solo har en volume stomp box i sin plug-rigg. Vet någon hur den funkar.

Det går att göra något liknande med en Tremolo effekt, men då måste man ju spela 8-delar (eller vad man ställt in vibratot på) hela tiden.

Vi måste knäcka den här nöten. Är det ingen här som jobbar med utveckling av pluggar som kan ta fram en dylik (storsäljare!).

Envelope, Gate, Sidechain ? ADSR?

Vid inkommande attack dras volymen ner till typ 0 och sedan dras den snabbt upp och sedan ner till 0 igen. Tonen ligger sedan kvar i ett delayträsk, men eftersom det inte blir någon attack så hörs inget studsande eko.

En garde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Dylika trådar har varit uppe förr, men hittills ingen lösning...

Man vill kunna spela elgura utan att attacken hörs, och sedan skicka in signalen i delayer och reverb så att det blir ett svepande ljud.

Såg i tidningen att Waves GTR Solo har en volume stomp box i sin plug-rigg. Vet någon hur den funkar.

Det går att göra något liknande med en Tremolo effekt, men då måste man ju spela 8-delar (eller vad man ställt in vibratot på) hela tiden.

Vi måste knäcka den här nöten. Är det ingen här som jobbar med utveckling av pluggar som kan ta fram en dylik (storsäljare!).

Envelope, Gate, Sidechain ? ADSR?

Vid inkommande attack dras volymen ner till typ 0 och sedan dras den snabbt upp och sedan ner till 0 igen. Tonen ligger sedan kvar i ett delayträsk, men eftersom det inte blir någon attack så hörs inget studsande eko.

En garde!

Det skulle ju gå att göra med en kompressor med extremt snabb attack och mycket hög ratio, release beroende på tempo man lirar i. Den skulle hugga in i ljudet fort som f*n och sedan skapa en slags fade in beroende på releasetid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Dylika trådar har varit uppe förr, men hittills ingen lösning...

Man vill kunna spela elgura utan att attacken hörs, och sedan skicka in signalen i delayer och reverb så att det blir ett svepande ljud.

Såg i tidningen att Waves GTR Solo har en volume stomp box i sin plug-rigg. Vet någon hur den funkar.

Det går att göra något liknande med en Tremolo effekt, men då måste man ju spela 8-delar (eller vad man ställt in vibratot på) hela tiden.

Vi måste knäcka den här nöten. Är det ingen här som jobbar med utveckling av pluggar som kan ta fram en dylik (storsäljare!).

Envelope, Gate, Sidechain ? ADSR?

Vid inkommande attack dras volymen ner till typ 0 och sedan dras den snabbt upp och sedan ner till 0 igen. Tonen ligger sedan kvar i ett delayträsk, men eftersom det inte blir någon attack så hörs inget studsande eko.

En garde!

Jag tänker att man borde kunna fixa det här genom att rita Automation..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi snackar bara plug-ins, no hardware, alltså.

jockmic: Hur ser inställningarna ut i din Gate?

Sorry att det dröjt! 😛

Har faktiskt ingen aning - jag bara rattar tills jag hittar det sound jag vill ha. Långsam attack ska det vara! Jag skulle vilja ha en bra auto-wha-wha som plugg!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...