Jump to content
Annons

orientalisk


Ben

Recommended Posts

Annons
  • 4 veckor senare...

Nu var det ju ett par månader sedan du postade tråden, men det är häpnadsväckande att ingen nämnt Quantum Leap RA. Den har i stort sett allt du behöver. Så har du inte slagit till på mjukvara än, så kolla upp den. Kostar lite kosing, men det är det värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju ett par månader sedan du postade tråden, men det är häpnadsväckande att ingen nämnt Quantum Leap RA. Den har i stort sett allt du behöver. Så har du inte slagit till på mjukvara än, så kolla upp den. Kostar lite kosing, men det är det värt.

Tyvärr så levererar inte Quantum Leap RA särskilt mycket för orientalisk musik. Den må ha "allt", men inte i orientaliska svängar. Ex låter Duduk'en inte tillfredställande, sedan finns det så många varianter av Duduk (armenisk, arameic-syrisk, iran-turkisk, turkiet-turkisk, bandari, kurd-assyrisk osv. Deras är i princip en standard turkiet-turkisk Duduk.

Även likadant med Zurna och Santoor. Santoor är främst persiskt, medan araberna spelar Kanoon vilket låter helt olika.

Så om man verkligen vet hur dessa instrument ska låta så är egentligen ingen av dessa nämnda pluggar bra eftersom de är ett rent hopkok av västerländsk-importerade orientaliska instrument, dvs inga instrument från hjärtat av Beirut, Aleppo, Bandar Abbas eller Kairo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju ett par månader sedan du postade tråden, men det är häpnadsväckande att ingen nämnt Quantum Leap RA. Den har i stort sett allt du behöver. Så har du inte slagit till på mjukvara än, så kolla upp den. Kostar lite kosing, men det är det värt.

Tyvärr så levererar inte Quantum Leap RA särskilt mycket för orientalisk musik. Den må ha "allt", men inte i orientaliska svängar. Ex låter Duduk'en inte tillfredställande, sedan finns det så många varianter av Duduk (armenisk, arameic-syrisk, iran-turkisk, turkiet-turkisk, bandari, kurd-assyrisk osv. Deras är i princip en standard turkiet-turkisk Duduk.

Även likadant med Zurna och Santoor. Santoor är främst persiskt, medan araberna spelar Kanoon vilket låter helt olika.

Så om man verkligen vet hur dessa instrument ska låta så är egentligen ingen av dessa nämnda pluggar bra eftersom de är ett rent hopkok av västerländsk-importerade orientaliska instrument, dvs inga instrument från hjärtat av Beirut, Aleppo, Bandar Abbas eller Kairo.

Oj, nu blev jag imponerad. Fan, vad kul det vore att ha en sån koll på (för mig) exotiska instrument. Jag använder själv RA, men utan att ha någon egentlig koll på samplingarnas "bakgrund". Jag blandar hejvilt i min okunskap och det kanske är det som är min "räddning".

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om instrumenten inte är helt autentiska, utan i många fall är västerländskt tillverkade versioner som har samplats, så kan de ändå fylla sin funktion och ge en touch av det exotiska från en annan världsdel - så därför är de ändå tillräckligt bra för de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju ett par månader sedan du postade tråden, men det är häpnadsväckande att ingen nämnt Quantum Leap RA. Den har i stort sett allt du behöver. Så har du inte slagit till på mjukvara än, så kolla upp den. Kostar lite kosing, men det är det värt.

Tyvärr så levererar inte Quantum Leap RA särskilt mycket för orientalisk musik. Den må ha "allt", men inte i orientaliska svängar. Ex låter Duduk'en inte tillfredställande, sedan finns det så många varianter av Duduk (armenisk, arameic-syrisk, iran-turkisk, turkiet-turkisk, bandari, kurd-assyrisk osv. Deras är i princip en standard turkiet-turkisk Duduk.

Även likadant med Zurna och Santoor. Santoor är främst persiskt, medan araberna spelar Kanoon vilket låter helt olika.

Så om man verkligen vet hur dessa instrument ska låta så är egentligen ingen av dessa nämnda pluggar bra eftersom de är ett rent hopkok av västerländsk-importerade orientaliska instrument, dvs inga instrument från hjärtat av Beirut, Aleppo, Bandar Abbas eller Kairo.

Oj, nu blev jag imponerad. Fan, vad kul det vore att ha en sån koll på (för mig) exotiska instrument. Jag använder själv RA, men utan att ha någon egentlig koll på samplingarnas "bakgrund". Jag blandar hejvilt i min okunskap och det kanske är det som är min "räddning".

Orientalisk musikhistoria, orientaliska instrument och kvartstoner är väldigt intressant att lära sig mer om. Nu är ämnet min specialitet eftersom jag djupdykt (och gör fortfarande) i ämnet orientalisk musik.

Även om instrumenten inte är helt autentiska, utan i många fall är västerländskt tillverkade versioner som har samplats, så kan de ändå fylla sin funktion och ge en touch av det exotiska från en annan världsdel - så därför är de ändå tillräckligt bra för de flesta.

Korrekt. Det kan jag absolut hålla med om. Men det lämpar sig inte särskilt bra för en person som sysslar med orientalisk musik. Men det är alltså ändå en smaksak, att t ex blanda en Nay från Iran med en Egyptisk Kanoon i en Armenisk komposition skulle nog inte falla mig i smaken, medan en "västerlänning" kan tycka att det låter fräckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag bryter in, men S2L, har du något boktips om man vill lära sig mer om orientalisk musik och dess instrument (och även teori)?

Jag vore tacksam för en pointer... 😠

Det finns i princip väldigt få böcker som behandlar ämnet orientalisk musik i den bemärkelse att analysera olika regioner och deras musik. De tre grundläggande Maqam's som styr den orientaliska musiken härstammar från tre olika regioner, den Gregiska, Arabiska och Turkiska (Makam - ej Maqam). Från dessa regioner öppnar olika genres upp okänt antal (tusental) många Ajnas, dvs sets á Trichord, Tetrachord och Pentachord.

För att besvara din fråga...

Det finns en sida som heter Maqam World (http://www.maqamworld.com) som jag har samarbetat med, och där finner du mycket information om den Arabiska musiken och dess kvartstoner.

Jag håller på att författa en bok på svenska om ämnet, men då det finns få (i princip inga) personer som sitter på kunskaper om orientalisk musik(historia) i Sverige så har jag fått jobba själv och gräva i gamla böcker på arabiska, turkiska och persiska och några engelska för att forska kring ämnet.

Ett universellt lexikon (encyklopedi) som heter The Garland Encyclopedia of World Music som finns i 10 band är den absolut bästa källan till kunskapsförvärv!

Volym 6 "The Middle East" är en bibel på över 1000 sidor om orientalisk musik där alla regioner tas upp (dock ej den Grekiska tonaliteten). Att köpa hela bandet är ganska dyrt, ca 25 000 - 30 000 SEK men du kan säkert hitta volym 6 för någon tusenlapp.

Det mest intressanta är t ex en by som finns ute i öknen i något land där en sorts nomadfolk vandrat igenom området. Dessa hade med sig ett egettillverkat instrument som byfolket tillverkar. Skillnaden blir tonaliteten som kommer att skilja deras instrument med nomadfolkets. Ett nytt instrument har fötts.

Såna här studier kan man endast göra genom att prata med folket där nere, som t ex i Armenien där Limondjian's system är något av en helt annan värld av noter och notsystem! Något vi i väst inte har lärt oss så mycket om. Det ligger en komplexitet i orientalisk musik som gör att man kliar sig i huvudet och tänker på hur de kunnat göra sådana sofistikerade system med så enkla medel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Det finns i princip väldigt få böcker som behandlar ämnet orientalisk musik i den bemärkelse att analysera olika regioner och deras musik. /.../

/.../ Det ligger en komplexitet i orientalisk musik som gör att man kliar sig i huvudet och tänker på hur de kunnat göra sådana sofistikerade system med så enkla medel.

Stötte på en fråga på ett annat forum där man undrade om arabisk notskrift skrivs från höger till vänster... Blev lite nyfiken och hittade lite info på InternationellaBiblioteket där det stod att noteringarna avser "grova melodiskelett" och att man för inlärning har verbal notation.

Känner du till nåt om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...