Jump to content
Annons

Separat ljud per kanal med sidstation!


billeo (oregistrerad)

Recommended Posts

billeo (oregistrerad)

jag har en ganska dum fråga. men jag är ganska ny med hårdvarusyntar och har precis kommit över en sidstation.

just nu har jag ingen midiklaviatur så att jag kan inte köra den vägen, men jag testade att sätta ut toner i FLstudios piano roll och i cubase och det gick ju bra. Men nu till den verkliga frågan;

När jag i t.e.x. FLstudio ska köra sidstation på 2 kanaler eller mer så måste jag köra med samma ljud på båda kanalerna, och inte tex. 6 kanaler med olika ljud på varje. Hur gör jag för att få det att funka? måste jag ha en midiklaviatur, eller kan man på något sätt få sidstation att fatta att jag vill ha separata ljud på alla kanaler??

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte bekantat mig med en Sidstation, men den borde väl inte va helt olika andra synthar...

Det borde absolut inte behövas en MIDI-klav för att köra med flera olika ljud, utan det ska gå att ändra i inställningarna.

Men förresten...! Är du säker på att den verkligen klarar av att ge ifrån sig mer än ett ljud åt gången? När jag tänker efter är jag rätt så säker på att Sidstationen är monofonisk... Japp, så är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

billeo (oregistrerad)

så praktiskt sett kan jag inte bygga en hel låt med massvis av olika ljud av enbart sidstation? alltså bara ha med ett ljud i en låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

billeo (oregistrerad)

men om vi säger att jag klickarut toner i cubase t.e.x. och sparar det som en audiofil, då är det ju bara signalerna som sparas inte ljuden..det blir ju inga ljud från synthen! eller gör man på annat vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt säker på vad du menar. Men så här kan du göra: koppla midi ut från dator till midi in på synten, välj sedan att midi spåret ska skicka signalen på lämplig kanal. Från syntens audio ut till ljudkortets audio in.... välj spår för inspelning av synten och klicka på rec.

Link to comment
Dela på andra sajter

billeo (oregistrerad)

men det kännssom att man inte kan "programmera" ljudet i en sequencer typ flstudio eller klicka ut toner i cubase, utan att man mmåste spela in live. för om jag kickar ut toner så fastnar ju inte ljudet om jag sedan sparar det som wav!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu kommer jag kanske va övertydlig, men jag tänkte att det var bättre så än att du inte förstår...

När du klickar in tonerna så får du ju ett MIDI-spår. Det innehåller bara info om vilka toner som ska spelas, och inget ljud alls.

För att få ljud bör du enklast trycka "solo" på MIDI-spåret, ta ett audio-spår och trycka på "R" eller vad det nu kan finnas för nån knapp som förbereder spåret på att ta emot audio. Tryck sedan på play och se till att du får nån insignal på audiospåret. När du fått lagom hög insignal stoppar du och går tillbaks till början och spelar sedan in.

Det går inte att bara ta export. Vet inte varför du fick piano, men det verkar som att datorn bara tog ljudkortets egna ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...