Jump to content
Annons

Gitarrfråga: en bandstav har åkt upp...


tofumannen

Recommended Posts

Yo dudes/dudesses.

24e bandstaven på min elgura har åkt upp en aning så det blir helt miffo när man lirar där uppe.

Går det att få ned den igen eller borde man ta den till nån som kan på riktigt?

Om man vill få ned den själv, nåt tips på hur man går tillväga för att inte sabba nånting?

/PATTE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Yo dudes/dudesses.

24e bandstaven på min elgura har åkt upp en aning så det blir helt miffo när man lirar där uppe.

Går det att få ned den igen eller borde man ta den till nån som kan på riktigt?

Om man vill få ned den själv, nåt tips på hur man går tillväga för att inte sabba nånting?

/PATTE

Antar att det rätta är att ta den till en gitarrmeck.

Jag tog lite superlim och pressade tillbaks den bara när det hände på min gura. Först slipade jag lite så att staven lätt gick att få tillbaks fullt in.

Den guran har spelat på ett par år till nu problemfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man bygger gitarrer, slår eller trycker man i banden? Eller kanske nåt annat specialtrick?

Om man trycker i dem kanske jag kan göra ett försök att pressa lite med nån träbit eller nåt innan jag bränner pengar på en fackman

Link to comment
Dela på andra sajter

När man bygger gitarrer, slår eller trycker man i banden? Eller kanske nåt annat specialtrick?

Om man trycker i dem kanske jag kan göra ett försök att pressa lite med nån träbit eller nåt innan jag bränner pengar på en fackman

Man klämmer in dem. Så tryck på du med en träkloss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju varför den har åkt upp? Men band ska knackas i, kag använder en cisselörhammare. Jag har också specialtillverkat en hammare som är ett "mellanting" mellan plast och gummihammare. Det blir lätt repor i bandet som måste slipas bort, men man får inte slipa för mycket för då får man kompenseraslipa på de andra banden. Ja det kan bli lite mek... Därför kostar det ofta på att lämna in till en verkstad.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du kan lungt knacka i den, inte pressa (yja egentligen vet jag inte men jag har då´aldrig pressat i en bandstav som åkt upp). Ta en plasthammare så gör den nog inte några märken i bandstaven.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

tusan hakar, lämna in gitarren åt någon som vet vad den sysslar med. iaf fråga någon som har koll. gör du fel gör du fel på riktigt. - så är det med instrumentreparation!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo dudes/dudesses.

24e bandstaven på min elgura har åkt upp en aning så det blir helt miffo när man lirar där uppe.

Går det att få ned den igen eller borde man ta den till nån som kan på riktigt?

Om man vill få ned den själv, nåt tips på hur man går tillväga för att inte sabba nånting?

/PATTE

Jag har läst på flera luthier sajter och funnit att superlim (cyanoacrylate) är något som ofta används för band som åkt upp mm. Särskilt om bandet riskerar att hoppa upp igen efter nerhammring. Det ska tydligen vara det mest lättflytande superlimmet (finns 3 olika viskositeter) så att det kan rinna ner ordentligt.

Frets.com är den bästa gitarrfixarsidan jag hittat. Finns nog allt där, riktigt bra sida!

Bandfix: http://www.frets.com/FRETSpages/Luthier/Te...rettrouble.html

Bläddra ner denna lååånga lista med bra länkar: http://www.frets.com/FRETSpages/pagelist.html

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, givetvis har jag inte kommit till skott med nånting än......men tackar för tipsen iaf.

Om jag känner att jag törs tar jag tag i det själv å då kommer tipsen väl till hands.

Grejen är att det gäller en gura som ligger nedpackad och som jag ändå ska sälja eller byta in så det är därför det är svårt att komma till skott 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tusan hakar, lämna in gitarren åt någon som vet vad den sysslar med. iaf fråga någon som har koll. gör du fel gör du fel på riktigt. - så är det med instrumentreparation!!!

Håller helt med! Jag har lämnat in till proffs några gånger och faktiskt varje gång förvånats hur pass billigt det faktiskt blev.

IAF om man jämför med bilverkstäder.

Ofta hamnar man i nåt läge när man saknar ett verktyg eller nån limtub och då blir det ändå lika dyrt och sämre att göra det själv

Mange

Link to comment
Dela på andra sajter

tusan hakar, lämna in gitarren åt någon som vet vad den sysslar med. iaf fråga någon som har koll. gör du fel gör du fel på riktigt. - så är det med instrumentreparation!!!

Håller helt med! Jag har lämnat in till proffs några gånger och faktiskt varje gång förvånats hur pass billigt det faktiskt blev.

IAF om man jämför med bilverkstäder.

Ofta hamnar man i nåt läge när man saknar ett verktyg eller nån limtub och då blir det ändå lika dyrt och sämre att göra det själv

Mange

Vete sjutton om man kan jämföra en bil med en gitarr. Den ena har tusentals fler komponenter som få människor ens har sett. Om man inte har något intresse av att pula och pyssla med sitt instrument utöver spelandet så håller jag med om att man ska lämna in instrumentet för justering mm. Men att lära sig grundkursen av en gitarrsetup är inte svårt. Med grundkurs så inkluderas strängbyte, stränghöjd, intonering, neck relief mm. Många vill lära sig men tycker det verkar allt för krångligt. Jag vill gärna påpeka att det går alldeles utmärkt att lära sig själv hur man både justerar och fixar till sitt instrument, bara man vill lära sig, skaffar sig bra kuskap, är påläst och inte har foten mitt i handen. Nyligen så slipade och fixade jag banden på min strata helt själv (för första gången) och det blev hur bra som helst. Kändes som en ny gitarr! :rolleyes: Inkluderat crowning, polering mm. Läste på ordentligt innan, skaffade rätt verkyg och provade först på en billigare gitarr. Om det däremot handlar om vridna halsar eller andra svåra problem så rekommenderas proffshjälp. Ska ge mig på ett bandbyte snart på en av mina billigare gitarrer och det ska bli riktikt kul. Räknar inte med toppresultat, men det kan inte bli sämre än nuläget. Man lär sig hela tiden.

Gitarrverktyg är dyra så jag jämförde priserna i Sverige och på nätet. Mindre än halva priset på nätet för samma grejer inkl frakt! Man känner sig både stolt och duktig efter ett lyckat ingrepp, för att inte tala om de stora slantarna man har sparat.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...