Jump to content
Annons

Få gitarr att låta som bas


Renfield

Recommended Posts

För någon månad sedan var det en forumdeltagare som hade hittat den i hans tycke bästa pluginen (vst tror jag att det var) som pitchade gitarren till att låta som en bas. Nu har jag letat på forumet en stund men kan inte hitta tipset. Är det någon som minns eller kan komma med andra bra tips på pitchändring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Antaligen Celemony Melodyne, men det kanske finns någon som är just anpassad för gitarr-till-bas-grejj.

Annars testa pitcha ner med Melodyne, lek runt med EQ och kompressor och kanske lite dist.

För det priset av vad Melodyne kostar kan man lika gärna köpa en hyfsad bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

How I do it:

1. Spela basspåret så cleant som möjligt, inga dubbeltoner/skräp någonstans. Ljudet bör också vara så rent och obesudlat som möjligt.

2. Pitcha ner en oktav.

3. Kör genom Amplitube, välj någon bas-preset och ev ratta tills du tycker att det passar till låtens sound.

Om du, som jag, har gitarren väldigt lågt stämd (jag kör i 😎 så kan det vara en god idé att spela basspåret en oktav högre på guran för att undvika lågfrekvensgröt.

Att komprimera efteråt antar jag att du tar för givet.

Metoden är inte perfekt, men duger ypperligt åt mig som inte äger en bas.

Redigerat av aoly
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...