Jump to content
Annons

rally

Recommended Posts

God afton!

Funderade på om någon har erfarenhet av att ljudlägga film i Sonar??? Jag sitter med Producer Edition 7 men det krånglar satans ☺️

Det är två problem jag stöter på. Dels lyckas jag inte få filmen att spela upp ordentligt. Det går bra att importera den men när jag spelar upp "stannar bilden kvar" där man startade och sedan hoppar den dit man stannar utan att spela upp det som är emellan. Dessutom fär jag inte upp några thumbnails i editfönstret.

Sen hade det vart kul med lite input på Sonar som ljudläggningasprogram i största allmänhet. Kanske bara är att lägga ner direkt ☺️

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du en dator som möter de krav videoredigering (ljud) kräver?

Inte mycket input men en infallsvinkel är iaf, att ifall jag hade spenderat runt 6000:- på Sonar 7 Prod. Ed. så hade jag inte lagt av direkt iaf. Det är nog värt dom pengarna att utveckla sina kunskaper.

MvH

Viktor

Oh nej 😆 , ingen risk. Formulerade mig lite kasst, tror jag. Var mest nyfiken på vad folk tyckte. Daton är ju ingen råmonster, men den ska absolut räcka till det... Funderar på om det kan vara filformatet som spökar. Kanske funkar bättre med avi än mov...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag har ljudlagt film i sonar i några år nu, och tycker att det är helt överlägset t.ex. Cubase. Gillar bla att man kan konvertera om formaten på bilden i programmet.

En möjlig anledning till dina uppspelningsproblem (om du redan provat att konvertera din .movfil till avi) kan vara att du har för få keyframes i filen. Sonar har ett lite mysko sätt att komma ihåg var i filmfilen den befinner sig om den inte kan relatera till några nära liggande keyframes. Gör som såhär: välj export video och under encoding options väljer du cinepak och gör om keyframeraten till 1 istället för förinställningen på -1. Exportera och importera den nya filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ljudlagt film i sonar i några år nu, och tycker att det är helt överlägset t.ex. Cubase. Gillar bla att man kan konvertera om formaten på bilden i programmet.

En möjlig anledning till dina uppspelningsproblem (om du redan provat att konvertera din .movfil till avi) kan vara att du har för få keyframes i filen. Sonar har ett lite mysko sätt att komma ihåg var i filmfilen den befinner sig om den inte kan relatera till några nära liggande keyframes. Gör som såhär: välj export video och under encoding options väljer du cinepak och gör om keyframeraten till 1 istället för förinställningen på -1. Exportera och importera den nya filen.

Ok..skönt tips! Har inte haft några större problem nu det senaste faktiskt, och som du säger känns det riktigt bra att jobba med när man kommer in i det... Vad är det egentligen man gör när man ställer om keyframeraten, och varför hjälper det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...