Jump to content
Annons

importera från USA


Pearl (oregistrerad)

Recommended Posts

Pearl (oregistrerad)

Hej! Jag ska nog köpa ett roland td-9kx. Kostar ca 18500 i sverige. I USA kostar det dock endast 12600. Nu är det så att jag inte hittar något företag som skickar sina produkter utomlands i USA. Vet ni något? Vad tycker ni annars om td-9kx?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag ska nog köpa ett roland td-9kx. Kostar ca 18500 i sverige. I USA kostar det dock endast 12600. Nu är det så att jag inte hittar något företag som skickar sina produkter utomlands i USA. Vet ni något? Vad tycker ni annars om td-9kx?

Tänk då bara på att det tillkommer moms och tull.

Då är du uppe i 16380.

Tillkommer frakt och speditionsavgifter etc så hamnar du på cirka 17 000.

Sedan har du också frågan om den är omkopplingsbar från 120 Volt 60Hz till 240 Volt 50 Hz.

Sedan har du problemen med ev garantier - som även i bästa fall är sämre än i Europa och du måste skicka till USA om den krånglar (om du över huvud taget får garantiservice eftersom det är "gråförsäljning" som många av de stora inte vill syssla med)...

Lönsamt? 😛

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Be nån från usa beställa och skicka det till sverige som privat person.

du har 7 tusen kvar i fickan när du har beställt så du kan använda det för reperationen om nånting skulle hända.

Hela världen beställer nu från usa.

Såndär eleckto ting finns att köpa i clas olson lr nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Be nån från usa beställa och skicka det till sverige som privat person.

du har 7 tusen kvar i fickan när du har beställt så du kan använda det för reperationen om nånting skulle hända.

Hela världen beställer nu från usa.

Såndär eleckto ting finns att köpa i clas olson lr nåt

Ja, exakt, det är massor av folk som handlar från USA, och åker på kostnader och problem som de inte väntat sig... ☺️

Tull/momskostnaden är densamma oavsett vem som skickar.

Det vill säga om man inte försöker ljuga om värdet, och då har tullen jättefina tabeller att titta i och du riskerar nåt otrevligt som att anklagas för varusmuggling, osant intygande och/eller andre trevligheter. Och DÅ kostar det verkligen pengar plus en fin notering i polisens belastningsregister...

Och, skulle prylen skadas på vägen, vilket inte är helt ovanligt, så gäller dessutom bara värdet du uppgett när du vill ha ut en eventuell försäkring.

Men är man bara medveten om riskerna så går man ju i alla fall in i det hela med öppna ögon...

Till sist, om du med "eleckto ting" menar en transformator, så, visst. Men den dagen du ska sälja prylen så är andrahandsvärdet för det mesta ett helt annat för en direktimporterad burk som går på 120 volt om det skulle vara så. Så där ryker det flera tusenlappar... ☺️

Jag säger inte att det i alla lägen är fel att handla från USA, det har jag också gjort i många många år. Men det är bra att veta vad man ger sig in i och välja rätt prylar, antingen sådana som man verkligen får otroligt billigt eller som över huvud taget inte finns att få tag i här i EU.

edit: förresten 18500-12600=5900 inte 7000...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Sök lite på forumet är en bra ide.

Sök också lite i Europa, inom EU är det ingen extra moms eller tull, garantin är ofta 3 år, transporter funkar bättre med mera.

Exempel här:

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=roland+td-9kx

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök lite på forumet är en bra ide.

Sök också lite i Europa, inom EU är det ingen extra moms eller tull, garantin är ofta 3 år, transporter funkar bättre med mera.

Exempel här:

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=roland+td-9kx

Gunnar

Vill dock observera att den för 1699 Euro på Thomann inte har någon

Trumhage (DRUM RACK)

Kolla det om du beställer från USA också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Enda skillnade mellan hd9 och hd3 är att hd9 nästan kostar dubbelt så mycket och har en stor mängd ljud som kanske är kul i början, men som man senare tröttnar på, alltså är det bara modulen som kostar mer, samma kit i grunden...

Så jag tycker att du ska köpa mitt beggade hd3 för 6 500kr om du bor i Stockholmstrakten.

Nej men satsa på ett beggat kit om du nu måste ha hd9, men om du har Midi ingångar på datorn kan du få många fler ljud, eftersom hd3 har midi ingångar... (eller utgångar, vet inte vad man ska skriva...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man betalar nästan 20 000 för TD-9 så får man väl mesh-skinn på alla trummor? Det jag har läst om TD-9-modulen var att den lät betydligt bättre än TD-3:an... Men det kan ha varit i Rolands egen reklam 😆

Är själv annars spekulant på ett TD-3-set. Får jag bara sålt mina gamla tävlingscyklar så hugger jag ditt direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man betalar nästan 20 000 för TD-9 så får man väl mesh-skinn på alla trummor? Det jag har läst om TD-9-modulen var att den lät betydligt bättre än TD-3:an... Men det kan ha varit i Rolands egen reklam 😆

Yes, KX-modellen är den med mesh-skinn på samtliga pukor, och man får även den mycket bättre virveln med KX-setet.

TD-9 modulen låter enormt mycket bättre än TD-3:an tycker jag personligen iaf. Vi har båda seten i butiken och jag har testat dom en hel del och trots att jag inte är trummis så tycker jag mig höra en stor skillnad i ljudkvalité

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Fast om man betalar nästan 20 000 för TD-9 så får man väl mesh-skinn på alla trummor? Det jag har läst om TD-9-modulen var att den lät betydligt bättre än TD-3:an... Men det kan ha varit i Rolands egen reklam 😆

Yes, KX-modellen är den med mesh-skinn på samtliga pukor, och man får även den mycket bättre virveln med KX-setet.

TD-9 modulen låter enormt mycket bättre än TD-3:an tycker jag personligen iaf. Vi har båda seten i butiken och jag har testat dom en hel del och trots att jag inte är trummis så tycker jag mig höra en stor skillnad i ljudkvalité

Så är det inte på ena MB i Sthlm (eller om det ligger i Karlberg).

Där är det samma kit som td3:an...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man betalar nästan 20 000 för TD-9 så får man väl mesh-skinn på alla trummor? Det jag har läst om TD-9-modulen var att den lät betydligt bättre än TD-3:an... Men det kan ha varit i Rolands egen reklam 😆

Yes, KX-modellen är den med mesh-skinn på samtliga pukor, och man får även den mycket bättre virveln med KX-setet.

TD-9 modulen låter enormt mycket bättre än TD-3:an tycker jag personligen iaf. Vi har båda seten i butiken och jag har testat dom en hel del och trots att jag inte är trummis så tycker jag mig höra en stor skillnad i ljudkvalité

Så är det inte på ena MB i Sthlm (eller om det ligger i Karlberg).

Där är det samma kit som td3:an...

Då har dom märkt det fel. Den utan mesh på pukor samt med deras enklare virvel heter TD-9 K istället för KX

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...