Jump to content
Annons

Inspelning via analog stereo?


5thSeason

Recommended Posts

Hej

Jag är ny här på Studio och är inte så van vid det här forumet. Har letat runt lite angående den här frågan genom sökfunktionen och har inte hittat något. Ber om ursäkt om detta är en vanlig fråga.

Jag är inte något proffs på studiobygge eller liknande och jag har inte någon speciell kunskap när det gäller den tekniska biten inom musik. Men såhär ligger det till iaf. Jag har planerat att inhandla en Macbook av den starkaste typen (inte pro, den vanliga) för att sedan bygga på en liten hem-studio med en hyffsad kondensator-mic, ett bra ljudkort och en bra klaviatur.

Nu är det så att jag har en väldigt gammal analog stereo av märket "Sharp" som jag helt enkelt avgudar. Jag brukar koppla in min gitarr i stereon och gillar "soundet" som jag får. Detta sound vill jag sedan spela in med, så jag undrar om det på något sätt går att koppla in stereon i något ljudkort eller i datorn?

Jag skulle vara mycket tacksam för ett svar om jag ber om ursäkt om jag har angett för lite information för att kunna lösa "problemet".

Tack på förhand

/Goran (5th Season)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Micka upp stereon 🙂

Haha, är det de enda sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Micka upp stereon 🙂

Haha, är det de enda sättet?

Beror på, har du RCA eller minitele utgång så kan du koppla dessa till RCA in på ditt ljudkort, men då förlorar du ljudet från dina högtalare, och dessa bidrar ju också till soundet som du gillar. Så fär att få med helöa kedjan så bör du micka upp. Någon annan kanske har ett annat tips, men det är enda sättet jag vet för att få med även dina högtalares färgning av ljudet.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Micka upp stereon 🙂

Haha, är det de enda sättet?

Beror på, har du RCA eller minitele utgång så kan du koppla dessa till RCA in på ditt ljudkort, men då förlorar du ljudet från dina högtalare, och dessa bidrar ju också till soundet som du gillar. Så fär att få med helöa kedjan så bör du micka upp. Någon annan kanske har ett annat tips, men det är enda sättet jag vet för att få med även dina högtalares färgning av ljudet.

//Anders

Jag förstår. Man tackar för svaret 🙂

Då jag har iaf ett alternativ och förhoppningvis dyker det upp fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...