Jump to content
Annons

Rättigheter & skyldigheter för musiker producenter


YellowStudio

Recommended Posts

Jag har fått pålagt sång på en låt från en tjej i USA som jag betalat för, men det finns inget kontrakt skrivet. Vad är det som gäller egentligen?

Kan hon helt plötsligt säga att det här får du inte använda?

Stämma mig?

Be om mer pengar?

Det är klart att om det skulle släppas på skiva så anmäler hon väl sin insats till motsvarande SAMI. Är det inte så?

Kanske inte finns där. Är det sånt som ett eventuellt skivbolag skulle sköta om det skulle bli aktuellt?

Nu tror ju jag inte att det är något problem med just det här, men det skulle vara kul att veta hur det förhåller sig.

Hur noga skall man vara med kontrakt, vid pålägg av enskilda spår?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur noga skall man vara med kontrakt

noga

alltid

om man vill slippa sitta å fundera som du gör nu

kontrakt är till för dom gånger det krånglar med samarbete

oftast gör det ju inte det men när det väl gör så är det tråkigt

har du nåt som visar nån transaktion av pengar från dig till henne?

finns det nåt som tyder på att detta skulle bli krångel?

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ länge hon inte skrivit texten eller melodierna så har du köpt en tjänst av henne i egenskap av demosång och hon har inga framtida rättigheter och du som kund äger varan ( Sången ) som du köpt av henne.

Har hon däremot skrivit text eller melodi är hon medkompositör och har rätt till framtida intäkter i form av royalties och stim m.m m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ länge hon inte skrivit texten eller melodierna så har du köpt en tjänst av henne i egenskap av demosång och hon har inga framtida rättigheter och du som kund äger varan ( Sången ) som du köpt av henne.

Har hon däremot skrivit text eller melodi är hon medkompositör och har rätt till framtida intäkter i form av royalties och stim m.m m.m.

Förutom, om skivan säljs med hennes röst. Då skall hon väll räknas som medmusiker och helt enkelt registreras hos SAMI som nämndes i början. Men om hon som du säger är demosångerska och en annan röst används senare så har hon nog inte rätt till mer pengar, men jag är inte helt hundra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transaktion finns via paypal.

Jag tror inte heller det är något krångel utan undrar mer allmänt hur det förhåller sig. Det är mer så att jag kan känna att det är okej för mig att använda låten/sången utan att behöva fundera. Om nu någon vill använda sången i något sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det finns någon verksamhet som motsvarar SAMI i USA. Men har aldrig hört talas om någon.

Man bör ju ha en överenskommelse vid inspelningen vad den skall/får användas till, och naturligtvis ett avtal som reglerar vilkoren. Har du kanske någon maildialog med henne?

Som Piccazzo skriver så har du ju köpt hennes tjänster, men är det avsett som demo så tror jag inte du har rätt att göra en release med hennes röst utan hennes medgivande.

I de fall jag betalt musiker för demo som sedan har använts för release har vi reglerat ersättningen i efterhand (om ersättningen varit för låg vid inspelningstillfället).

Med sång kan det ju vara känsligare, hon kanske har en egen karriär som hon inte vill ska påverkas av andra faktorer.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har betalt för hennes insats enligt avtal, det behöver alls inte vara något tjusigt juridiskt, äger du mastern och kan göra vad du vill.

Om inspelningen genererar stora pengar kan hon ju finna det värt att processa om det rimliga i avtalet, men det behöver du väl knappast "oroa" dig för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Jag har maildialog och det verkar helt i sin ordning med allting. Det är klart att om låten skulle ges ut så vill jag att alla skall vara nöjda. Det går säkert att komma överens med henne om det senare. Jag får höra med henne. Det är lite nytt för mig, första gången.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

10
Om du har betalt för hennes insats enligt avtal, det behöver alls inte vara något tjusigt juridiskt, äger du mastern och kan göra vad du vill.

20 GOTO GIZMOZIS

Med all respekt så pratar ju "Gizmozis" om SAMI. Deras avtal gäller ju bara deras medlemmar, och bara om skivan tillverkas i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

om skivan tillverkas i Sverige.

vilket är fullt möjligt

SAMI och grammofonbolagens organisation IFPI har kommit överens om att agera gemensamt och samordna avtalstecknande och inkassering inom de områden där grammofonmusik berörs.

SAMI tillvaratar också utländska utövares rättigheter i Sverige.

http://www.sami.se/default2.aspx?page=SPag...=1%20&PId=2

förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade inte att detta handlade om en skivinspelning.

I alla andra fall är ju SAMIs regler ointressanta, och kanske även om det faktiskt handlar om en skivinspelning, då SAMI i praktiken är totalt odugliga.

Men läs trådskaparens inlägg då !

han undrar ju vad som gäller vid en eventuell release. Och undrar om det finns någon motsvarande rättighet för musiker/sångare i USA.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Om man har ett par musiker som vill betala för att vara med på ens skiva - FÅR jag ta betalt av dem för det? Och hur gör jag kontraktsmässigt för att ge dem ersättning senare, om skivan säljer. Om de vägrar alltså. Är det bäst att fånga det på band då, detta med att de inte vill ha något?

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett par musiker som vill betala för att vara med på ens skiva - FÅR jag ta betalt av dem för det? Och hur gör jag kontraktsmässigt för att ge dem ersättning senare, om skivan säljer. Om de vägrar alltså. Är det bäst att fånga det på band då, detta med att de inte vill ha något?

😛

:musik

Klart du får ta betalt av dom, om du hittar ett tryckeri som vill pressa er skiva OCH betala er för det, så går det också fint...

Skulle dock ställa mig lite frågande till denna desperation som måste finnas hos dom musiker som betalar för att få vara med på skivan... Jag skulle försöka lägga mer krut på det konstnärliga, och huruvida musikerna är beredda på att betala för att få vara med... sen om dom är medfinanciärer av skivan är det ju en annan sak, då betalar dom inte för att "få vara med" utan, att både du och dom kanske tror att det blir en bra skiva... Om nu detta låter motsägelsefullt, så säg till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett par musiker som vill betala för att vara med på ens skiva - FÅR jag ta betalt av dem för det? Och hur gör jag kontraktsmässigt för att ge dem ersättning senare, om skivan säljer. Om de vägrar alltså. Är det bäst att fånga det på band då, detta med att de inte vill ha något?

😛

:musik

Fattar inte om du skämtar nu eller inte ???

En musiker/vokalist är inte berättigad någon royaltybaserad ersättning för att de medverkar på en skivinspelning.

Det SAMI förmedlar och bevakar är musikers rätt till ersättning VID FRAMFÖRANDE, t ex när musiken de spelar sänds i RADIO / TV / LIVE (om det är inträde) etc.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag skulle absolut ordna med ett avtal, även om det så är ett enkelt sådant. Framförallt skulle jag skriva ned vilken jurisdiktion som gäller vid en eventuell konflikt. Det är ett av många misstag som görs vid kontraktskrivning. Genom att få ned detta på papper försäkrar du att den svenska lagen gäller beträffande upphovsrätt med mera och undivker misstörstånd. Det är viktigt med tanke på att upphovsrätten skiljer sig mellan Sverige och USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...