Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har någon tips på en sida där olika micpreampar med ljudexempel jämförs, liknande Claes micktestsida?(Den är verkligen bra, tack Claes för den insatsen)

Det finns otroligt många micpreampar som verkar intressanta men det är ett hästjobb att hitta konkreta ljudexempel där de jämförs mot varandra i olika sammanhang. Det blir lätt lite som när man står på systembolaget och läser om hur ett vin smakar "excellent transient återgivning, bra bas men litte moddig i mellanregistren osv".

Studio har visserligen ett par bra nedladdningsbara ljudexempel men då är det ofta bara två olika märken som jämförs. Ska nämligen införskaffa lite dyrare micpreamp som ganska allround, helst flerkanalig. Alternativt typ en 610 plus en "clean".

Tacksam för svar. 😎

Annons
Postat

Tack för berömmet. 😎

Preampar är svårt att jämföra direkt, eftersom man ju måste använda samma mic etc för att det ska bli jämförbart. Dessutom kan de bete sig olika med olika typer av micar, så det är verkligen inte lätt att göra relevanta jämförelser. Jag har inte sett något sådant hittills, men exempelvis så har The Listening Sessions en farlig massa inspelningar, men på ett lite annat sätt än jag har gjort mina tester.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej

Har någon tips på en sida där olika micpreampar med ljudexempel jämförs, liknande Claes micktestsida?(Den är verkligen bra, tack Claes för den insatsen)

Det finns otroligt många micpreampar som verkar intressanta men det är ett hästjobb att hitta konkreta ljudexempel där de jämförs mot varandra i olika sammanhang. Det blir lätt lite som när man står på systembolaget och läser om hur ett vin smakar "excellent transient återgivning, bra bas men litte moddig i mellanregistren osv".

Studio har visserligen ett par bra nedladdningsbara ljudexempel men då är det ofta bara två olika märken som jämförs. Ska nämligen införskaffa lite dyrare micpreamp som ganska allround, helst flerkanalig. Alternativt typ en 610 plus en "clean".

Tacksam för svar. 😎

Det är precis samma sak som med mickar. Skillnaden blir större ju mer man spelar in.

Tester kan vara till hjälp, men skillnaderna är ju förhållandevis små och svåra att höra eftersom det oftast är just EN fil med en ljudkälla. Det blir betydligt mer påtagligt om man spelar in en hel låt eller ett helt trumset med samma preamps och kan testa hur det funkar i en mix och ett sammanhang.

Sen beror det ju alltid på vem som gjort testet och vilken kringutrustning som fanns.

Jag har hört filer på saker jag själv har och jobbar med varje dag, som låtit rätt annorlunda mot det ljud jag får ut ur samma pryl.

Sök runt på Gearslutz så kommer du hitta filer på många preamps, men kanske inte i samma test.

Låna hem de mest intressanta prylar och testa själv innan köp. Det finns inget annat sätt att veta om prylen kommer göra dig nytta.

Här är ett test med en massa preamps för 500serien: 500 series preamp shootout

Redigerat av Elof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.