Jump to content
Annons

Myspace/Biografi etc


zeven

Recommended Posts

Hej alla sköna!

Har kommit i kontakt med en label som vill släppa 2 låtar som jag gjort. I email-konversationen vi för så frågar han (ägaren) om biografi, myspace, samt någon information om låtarna.. Lat som jag är har jag inte skaffat en myspace. Men det jag har funderingar är om biografin och informationen. Måste man ha en köttig biografi där man glorifierar hela sin annars så tråkiga uppväxt? Känns lite drygt att sitta och safta på bara för att. Och informationen om låtarna, menar han då tankar eller varför jag ville göra dem etc? Det räcker inte med att säga "jag gillar musik" va? Är helt fresh och har inte kommit i kontakt med sånt här tidigare, hoppas att nån av er vet något.

Tack

zeven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Skriv lite om vilka artister som inspirerar dig. Skriv om hur du kom på de två låtarna. Har de text? - hur kom du på den?

Men skriv som det är! Skriv t.ex. att du inte HAR någon MySpace-sida ännu.

Men skydda in musik först. Skicka t.ex. låtarna till dig själv i ett förseglat kuvert som du inte öppnar, men som har poststämpeldatum.

Rekommenderat brev!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

innan du släpper ifrån dig några saker, se till att ett kontrakt då är upprättat. Se till att få hjälp med det av någon kunnig inom området innan du skriver på nåt.

Ang biografin, så tycker jag inte att det behöver saftas nåt. Vet nu inte vad det är för typ av musik som du pysslar med. Berätta kanske om hur du började lira, var du kommer ifrån osv.

Infon om låtarna; Är det en "röd linje" genom din produktion? Skrev du låtarna vid nåt speciellt tillfälle? hade killen/tjejen gjort slut? var du pank? full? ja, inte vet jag... men låtarna och texterna (om det finns sådana) dök väl inte bara upp på papperet? Skriv om det.

Återigen, var bara noga med att kolla det finstilta, dvs. kontraktet... Det finns ett antal som blivit helt galet glada för att nån viftat med ett kontrakt och skrivit på, utan att läsa, och sen inte få öht något ut av det. Jag har iaf tackat nej till sådant förslag för några år sen, då det var ett bolag ( med ett gäng "kända" pop/rock artister) som ville ge ut min musik.

Men det var ett kontrakt sämre än... Så jag tackade nej, varpå dom tyckte att jag sumpade min stora chans... Chans till vaddå? Jo, att ge ut en skiva och inte tjäna ett s**t, samt att inte ha chansen att medverka på någon annans musik utan att bolaget först skulle ge mig tillstånd till det, och att glömma att lira ihop med andra utan tillstånd... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Skriv lite om vilka artister som inspirerar dig. Skriv om hur du kom på de två låtarna. Har de text? - hur kom du på den?

Men skriv som det är! Skriv t.ex. att du inte HAR någon MySpace-sida ännu.

Men skydda in musik först. Skicka t.ex. låtarna till dig själv i ett förseglat kuvert som du inte öppnar, men som har poststämpeldatum.

Rekommenderat brev!

😛

:musik

Det där med kuvertet är en sådan där urban myth vad jag förstår. Tror inte det hjälper i det här sammanhanget, och det är nog inte helt klart vilket lands lag som skulle gälla. Sedan måste man ju fråga sig om man vill skydda inspelningen, text, musik eller alla tre. Att ha en inspelning på låten bevisar ju t.ex. inte att du skrivit den. Stimma den vet ja, så har du det protokollfört någonstans.

I sverige är det fri bevisprövning, så allt kan användas som bevis, oavsett hur det kommit fram.

Det är den samlade bilden som bedöms, och inte ett enskilt bevis. Ett rek brev kan vara en del i en sådan bevisning, men det finns många sätt ett sådan brev kan manipuleras så det är ju knappast 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med kuvertet är en sådan där urban myth vad jag förstår. Tror inte det hjälper i det här sammanhanget, och det är nog inte helt klart vilket lands lag som skulle gälla. Sedan måste man ju fråga sig om man vill skydda inspelningen, text, musik eller alla tre. Att ha en inspelning på låten bevisar ju t.ex. inte att du skrivit den. Stimma den vet ja, så har du det protokollfört någonstans.

STIM bevakar endast upphovsmännens ekonomiska rättigheter. Att registrera sin musik hos Stim är alltså inget skydd mot plagiat eller stöld. (från stim.se)

Det finns 100 trådar ang. detta på forumet.

Sorry för offtopic

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det han är ute efter när han ber om biografi o info om låtarna, är info som är användbart vid marknadsföringen av dig/din musik. Är du egentligen brevbärare och kommer på dina låtar när du springer mellan lådorna, inspirerad av Andersson o Nilsson du läser på kuverten,,,, så är det typ sånt som är intressant/användbart. Hur bildades bandet, vilka medlemmar, tidigare releaser/prestationer etc.

Info om låtarna kan ju även vara vilka som är upphovsmän, om du har förlagt låtarna, vem äger inspelning etc.

Du har väl antagligen redan skickat mp3or som han hört, men innan du skickar ev. Mastrar se till att ett kontrakt är upprättat. Får för mig att det är en utländsk label, men såg att du inte nämnt det, men som nämnts av andra i tråden så gäller olika vilkor i olika länder, så ta inget för givet och låt en jurist kolla kontraktsförslaget.

Kan även rekomendera;

Att du bara ger honom exklusivitet (ensamrätt att släppa) en begränsad tidsperiod.

Inte överlåter några övriga rättigheter, förutom licensen du ger honom för denna release.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla sköna!

Har kommit i kontakt med en label som vill släppa 2 låtar som jag gjort. I email-konversationen vi för så frågar han (ägaren) om biografi, myspace, samt någon information om låtarna.. Lat som jag är har jag inte skaffat en myspace. Men det jag har funderingar är om biografin och informationen. Måste man ha en köttig biografi där man glorifierar hela sin annars så tråkiga uppväxt? Känns lite drygt att sitta och safta på bara för att. Och informationen om låtarna, menar han då tankar eller varför jag ville göra dem etc? Det räcker inte med att säga "jag gillar musik" va? Är helt fresh och har inte kommit i kontakt med sånt här tidigare, hoppas att nån av er vet något.

Tack

zeven

Hej Zeven, eftersom du skriver "label" så vågar jag mig på en gissning: Det handlar om dansmusik! 😆

Då ska vi se!

Biografi - Räcker med ett par hundra tecken - som någon sa så handlar det om en kort beskrivning av dig som ska användas i reklamsyfte.

Myspace - Skaffa det bara.

Information - Vem har skrivit låtarna, är de förlagda (troligtvis inte, uppge då Copyright Control) finns det gästmedverkande, vad är den exakta titeln, det exakta artistnamnet och namnet på mixen. Om det bara finns en mix, skriv 'Original'.

Övrigt:

Skicka inte masters innan du fått betalt förskott alt fått påskrivet kontrakt i retur. Om labeln är hyfsat känd eller du känner nån som känner killen kan du ju skicka tidigare, men ingen skulle ta illa upp om du ville vänta.

Ge dom en mp3 192 så länge, det räcker gott.

Kontraket: Om du inte får ett fett förskott, ingen fysisk skiva är inskriven i kontraktet eller du på något annat sätt kan tjäna på detta ska du ha 50% av nettot, gäller även tredjepartslicenser inklusive förskott (om din låt hamnar på en samlingsskiva t ex). Kontraktet ska vara tidsbegränsat och tydligt bara omfatta just de låtar han vill släppa. Se till att eventuella remixar måste godkännas av dig och att max hälften av remixarens arvode tas från din pengahög.

Och: Slösa inga pengar på att gå med i musikerförbundet, deras jurister fattar inte sånt här. 😆

Ta-da.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med kuvertet är en sådan där urban myth vad jag förstår. Tror inte det hjälper i det här sammanhanget, och det är nog inte helt klart vilket lands lag som skulle gälla. Sedan måste man ju fråga sig om man vill skydda inspelningen, text, musik eller alla tre. Att ha en inspelning på låten bevisar ju t.ex. inte att du skrivit den. Stimma den vet ja, så har du det protokollfört någonstans.

STIM bevakar endast upphovsmännens ekonomiska rättigheter. Att registrera sin musik hos Stim är alltså inget skydd mot plagiat eller stöld. (från stim.se)

Det finns 100 trådar ang. detta på forumet.

Sorry för offtopic

Det är fri bevisprövning i sverige och kan du visa att du registrerat en låt med det namnet kan det tillsammans med annat bevis vara fullt tillräckligt. Men som sagt... inget är säkert bevis i sverige eftersom det är fri bevisprövning till skillnad ifrån t.ex. USA

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...