Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ville inte sno DD's demolÄtstrÄd sÄ jag flyttar hit.

gol: Eric Prydz Àr vÀl för övrigt mest kÀnd för att ha snott hela "sin" lÄt Call On Me av Thomas Bangalter och DJ Falcon, men det Àr en helt annan historia.

Hörde "Call on me" pÄ radion idag. Inte nog med att det Àr en Daft Punk-rip off utan ocksÄ en stöld av en gammal (mycket bra!) Stevie Winwood-lÄt, "Valerie" frÄn 1982.

FruktansvĂ€rt! 🙂 Snacka om idĂ©torka! Enda fördelen med den hĂ€r vĂ„gen av likskĂ€ndning av gamla lĂ„tar Ă€r att man blir sugen pĂ„ att höra orginalen igen.

Lite motsĂ€gelsefull Ă€r jag dok - jag Ă€r ju FÖR sampling rent principiellt, ser inte varför man inte ska kunna Ă„teranvĂ€nda ALLA gamla ljud och lĂ„tar i nya sammanhang.

Samtidigt vrider det sig i magen pÄ mig nÀr jag hör gamla hjÀltars musikaliska verk sönderklippta och inslÀngda inuti i övrigt hjÀrndöda produktioner...

Men jag vet inte... intressant vore ju om Eric t ex verkligen skrev en EGEN lĂ„t som han var jĂ€kligt nöjd med och sen nĂ„gra Ă„r senare hör hur Christer Sjögren samplat halva lĂ„ten ihop med en smörig schlagerballad om blĂ„mesar och kaffe med dopp..... 😄

Annons
Bengan (oregistrerad)
Postat

Videon Àr vÀl trevlig att se pÄ sÄ lÀnge man inte lÀgger nÄgra sexistiska vÀrderingar i det hela. Annars Àr den lika bedrövlig som lÄten.

HÄller pÄ Robban Prytz....

Postat

Jag tycker den Àr tuff och gillar jÀttemycket nÀr lÄtar "slaktas",

bara det blir coolt! 😄

Jag ska personligen knycka fyra bars frĂ„n nĂ„n superseriös Jellyfish-lĂ„t och klĂ€mma pĂ„ en hĂ„rd bastrumma, loopa i 5 minuter och bli asrik - bara för att reta er! 🙂

Postat
Jag tycker den Àr tuff och gillar jÀttemycket nÀr lÄtar "slaktas",

bara det blir coolt! 😄

Jag ska personligen knycka fyra bars frĂ„n nĂ„n superseriös Jellyfish-lĂ„t och klĂ€mma pĂ„ en hĂ„rd bastrumma, loopa i 5 minuter och bli asrik - bara för att reta er! 🙂

God damnit, Dan! Det dÀr var en snyting i mellangÀrdet! Please! LÄt bli!!

Postat

Mjo, herr Prydz alster Àr vÀl inget under av nyskapande, Àven om det svÀnger en del.

Intressantare Ă€r dĂ„ att Winwood sjĂ€lv gillade den ursprungliga remixen av Valerie som lĂ„ten Ă€r baserad pĂ„ sĂ„ mycket att han tog kontakt med Prydz och sjöng in sĂ„ngen pĂ„ nytt. Du kan alltsĂ„ sluta vĂ„ndas, Hamma, lĂ„ten Ă€r nĂ€stan en officiell Winwood-produkt och anvĂ€nder dessutom inte samplingar 🙂

Postat

Jag tycker pryllans version av call on me Àr ett konstverk, kan inte pÄstÄ att jag tycker denna typ av house Àr house men jag förstÄr hur han har tÀnkt nÀr han har gjort den. Men visst Àr detta en av 2004 jobbigaste lÄtar..hehe

Postat
Intressantare Àr dÄ att Winwood sjÀlv gillade den ursprungliga remixen av Valerie som lÄten Àr baserad pÄ sÄ mycket att han tog kontakt med Prydz och sjöng in sÄngen pÄ nytt.

Hehe, ja sĂ„ sĂ€ger iallafall Ministry Of Sound, skivbolaget som vann dragkampen om rĂ€ttigheterna... 🙁

Postat

Sluta vara avundsjuka nu pÄ Prydz, han har ju nyss flyttat till London och allt.

Det Àr det musikbranchen handlar om, att "lÄna" andras ideer.

Varför sitta vÀnta nÀr man kan tjÀna en hacka sjÀlv.

Postat

Visst Àr 'Call On Me' kanske inte vÀrldens bÀsta lÄt i min mening. Men den svÀnger och kÀnns ny och frÀsh. Om sÄngen Àr stulen eller nyinspelad spelar för mig ingen roll. Prydz har gjort ett kalasbra jobb med att fÄ till en hit hÀr i alla fall.

Innan man uttalar sig om vad Prydz kan som producent och inte, om han bara snor ideer eller om han skriver eget. SÄ kan man vÀl ta och lyssna lite pÄ nÄgra av de andra mÄnga singlar, ep's och remixer han har slÀppt. Allt jag hört hÄller en ruskigt hög kvalite.

NÄgra exempel som bör kollas in:

Eric Prydz - Slammin'

Eric Prydz - Lesson One

Shapeshifters - Lola's Theme (Eric Prydz Remix)

Steve Angello - Voices (Eric Prydz Remix)

SÄnt hÀr hÀnder vÀl sÄ fort nÄgon "underground"-artist rÄkar hamna högt pÄ topplistorna. DÄ börjar folk gnÀlla om att han Àr en sell-out osv osv, istÀllet för att vara glad för honom/henne.

Postat

Intressantare Àr dÄ att Winwood sjÀlv gillade den ursprungliga remixen av Valerie som lÄten Àr baserad pÄ sÄ mycket att han tog kontakt med Prydz och sjöng in sÄngen pÄ nytt.

Hehe, ja sĂ„ sĂ€ger iallafall Ministry Of Sound, skivbolaget som vann dragkampen om rĂ€ttigheterna... 😛

Du Ă€r sĂ„ kinkig! 😄

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
men jag förstÄr hur han har tÀnkt nÀr han har gjort den.

Jag ocksÄ:

"Ok, nu tar jag Ànnu en kass 80-tals lÄt och stoppar in i templaten jag snott frÄn Thomas Bangalter. Borde fan kunna bli en hit!"

Postat
men jag förstÄr hur han har tÀnkt nÀr han har gjort den.

Jag ocksÄ:

"Ok, nu tar jag Ànnu en kass 80-tals lÄt och stoppar in i templaten jag snott frÄn Thomas Bangalter. Borde fan kunna bli en hit!"

Jag skulle sÀga:

"Jag gillade den dÀr retarded funk lÄten men har en större vision hur man skulle kunna göra den bÀttre sedan anvÀnder jag mig av en sidechain kompressor eftersom det Àr tufft, oj dÄ det hÀr blev ju faktiskt riktigt bra till och med, sÄ bra att det blev en sell out i UK"

Fan gratulerar dÄ eller? Varför vara sÄ negativ?

Postat
Jag skulle sÀga:

"Jag gillade den dÀr retarded funk lÄten men har en större vision hur man skulle kunna göra den bÀttre sedan anvÀnder jag mig av en sidechain kompressor eftersom det Àr tufft, oj dÄ det hÀr blev ju faktiskt riktigt bra till och med, sÄ bra att det blev en sell out i UK"

Gratulera? LÀgg ner. Tror du jag Àr medlem i statens jÀvla exportrÄd?

Jag skiter vÀl i om det Àr nÄn svensk som ligger bakom senaste mongo-hiten.

"En större vision"? 😼

Det handlar om att skruva en kompressor efter en mall som andra (lÀs Bangalter) bestÀmt, nÄn jÀvla vision Àr det inte tal om.

Cash-in-pliiiing.

Postat

Jag skulle sÀga:

Gratulera? LÀgg ner. Tror du jag Àr medlem i statens jÀvla exportrÄd?

Jag skiter vÀl i om det Àr nÄn svensk som ligger bakom senaste mongo-hiten.

"En större vision"? 😼

Det handlar om att skruva en kompressor efter en mall som andra (lÀs Bangalter) bestÀmt, nÄn jÀvla vision Àr det inte tal om.

Cash-in-pliiiing.

Jag skiter faktiskt oxÄ i om det Àr en svensk som har gjort den eller inte? Att skruva en komressor rÀtt (eller totalt fel) Àr Àven det ett konstverk i detta sammanhang.

Postat
Att skruva en komressor rÀtt (eller totalt fel) Àr Àven det ett konstverk i detta sammanhang.

Bullshit. Det Àr skitenkelt,

och till och med min faster Beda fixar sidechaina.

Postat
Att skruva en komressor rÀtt (eller totalt fel) Àr Àven det ett konstverk i detta sammanhang.

Varför gjorde inte din faster den dĂ€r lĂ„ten dĂ„? 😼

Postat

Varför gjorde inte din faster den dĂ€r lĂ„ten dĂ„? 😼

Det gjorde hon, 2001.

Retarded Funk snodde idén frÄn henne.

Postat

Nattvaktaren

Okey jag hajjar din punkt, men om fallet Àr sÄ att du tror att vem som helst kan göra vilken HIT som helst har du tyvÀrr fel. Bara för att tant Greta vet hur man sidechain komprimerar betyder det inte att helheten av resultatet pÄ en musikproduktion blir bra. Det Àr relativt, eftersom all musik som görs har ALLTID en viss logic, dvs det finns alltid en idee frÄn start. Minsta lilla instÀllning har en pÄverkan och baktanke och i detta fall en tokgalen idee frÄn en annan idee.

Min mening: "Prydz filade lite pÄ kakan bara och det spelar ingen roll han gjorde det tillrÀkligt och slutresultatet blev en sell out."

Postat
Nattvaktaren

Okey jag hajjar din punkt, men om fallet Àr sÄ att du tror att vem som helst kan göra vilken HIT som helst har du tyvÀrr fel. Bara för att tant Greta vet hur man sidechain komprimerar betyder det inte att helheten av resultatet pÄ en musikproduktion blir bra. Det Àr relativt, eftersom all musik som görs har ALLTID en viss logic, dvs det finns alltid en idee frÄn start. Minsta lilla instÀllning har en pÄverkan och baktanke och i detta fall en tokgalen idee frÄn en annan idee.

Min mening: "Prydz filade lite pÄ kakan bara och det spelar ingen roll han gjorde det tillrÀkligt och slutresultatet blev en sell out."

sen att de handlar om marknadsförning och kontakter spelar ingen roll menar du?

kan nÀmna ett flertal artister som producerar bÀttre Àn mÄnga "kÀndisar" men som inte har nÄt skivkontrakt Àn pga att de inte har kontakter...

jag t.ex blev kontaktad av Robert Nickson som hjÀlpte mej fÄ en lÄt signad... den hade aldrig blivit signad annars...

tur, kontakter och marknadsförning... de e de de handlar om...

Postat
Nattvaktaren

sen att de handlar om marknadsförning och kontakter spelar ingen roll menar du?

kan nÀmna ett flertal artister som producerar bÀttre Àn mÄnga "kÀndisar" men som inte har nÄt skivkontrakt Àn pga att de inte har kontakter...

jag t.ex blev kontaktad av Robert Nickson som hjÀlpte mej fÄ en lÄt signad... den hade aldrig blivit signad annars...

tur, kontakter och marknadsförning... de e de de handlar om...

Exakt, utan rÀtt kontakter kommer du sjÀlvklart inte sÄ lÄngt. Och det Àr bara en liten viktig del av hela skitbranchen egentligen.

Postat
Hehe, sorry Hammagrella - kunde inte lÄta bli:

😳 Jellyfish+Dumb Dan Ă€r en klart smarrigare sandwich Ă€n Prydz+Winwood. Den hĂ€r kan bli en hit! 😄

Hur lÄng tid tog den att smÀlla ihop?

Postat (redigerat)
😳 Jellyfish+Dumb Dan Ă€r en klart smarrigare sandwich Ă€n Prydz+Winwood. Den hĂ€r kan bli en hit!  😄

Hur lÄng tid tog den att smÀlla ihop?

Det gick oerhört fort.

Krapp.

Redigerat av nattvaktaren
Postat
Det gick oerhört fort.

Krapp.

Mja... Ganska fort.

Tydligen Àr det fler som gillar, ja!

-bortplockad tills vidare.

Postat

Idag nĂ€r jag handlade pĂ„ ÅhlĂ©ns i Malmö stod en mor och dotter i kassan brevid

mig och frÄgade den urgamla tanten bakom disken efter Call On Me.

-Vem sjunger? frÄgade tanten.

Det visste varken mor eller dotter, sĂ„ ÅhlĂ©ns-tanten

(som förresten sĂ„g ganska obekvĂ€m ut i sin Halloween-kostym 😉)

letade lite i sin ÅhlĂ©ns-dator och kom fram till:

-Erik Prytts! Det Àr ju han, idrottsstjÀrnan!

-Jaha, sa mamman.

-Javisst, sa expediten, det lÀste jag ju i tidningarna, att han gjort en skiva.

Hon vÀnde sig till dottern och frÄgade, stolt:

-FÄr jag guldstjÀrna nu?

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.