Jump to content
Annons

Humbuckers i singelcoilformat till min fender strata, kommentarer och erfarenheter angående dessa? SEYMOUR DUNCAN SSJB/SDBR/SL59


galten

Recommended Posts

Tänkte införskaffa nya mickar till min amerika-tillverkade (custom) fender strata. har ingen erfarenhet av mickbyte på elgitarrer eller annat mekande. Jag har nu setat och gått igenom alla möjliga sidor och trådar på nätet som har med mickar att göra för att få en bra överblick över märken och olika typer av kombinationer.

Jag spelar all möjlig musik men mestadels punk/rock/skate och en del tyngre musik. Jag har länge känt mig lite missnöjd med ljudet och det är varken gitarren i sig eller förstärkaren, snarare att det är lite dåligt tryck när man kör den typen av musik där man ligger och "pumpar" med mycket dist eller öser grymma rock riff. de blir lixom lite "plonkigt" och det känns inte som att mickarna (orginal singelcoil) svarar lika bra som jag skulle önska.

Först var jag inne på att byta gitarr helt, men ekonomin tillät inte det samtidigt som jag inte ville skiljas från min i övrigt underbara gitarr. Vad jag har förstått så är ju fender stratocaster en utmärkt gitarr till såväl punk som rock och även andra typer av musik så jag har nu bestämt mig för att prova andra mickar i hopp om lite "matigare" ljud.

hade tänkt göra som många andra och sätta en humbucker i bridge position men vill inte fräsa upp plats för en sådan och därmed förstöra orginalutförandet på gitarren. Nu har jag i alla fall tänkt prova Seymour duncan humbuckers i singelcoil format och dessa är de jag tänkt mig:

Bridge: SJBJ-1JB Jr

Middle: SDBR1n Duckbucker

Neck: SL59 1n Little 59

http://www.thomann.de/se/seymour_duncan_ss...artner_id=82764

Passar dessa? måste jag byta ut något mer i samma veva som mickarna tillexempel volym och/eller tone puttarna? är det svårt att byta mickar själv? dela med er av era erfarenheter. tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jb - micken vid stallet blir, av egna erfarenheter, grymt som fan. De övriga vet jag inte men du kan ju alltid lyssna på dem här. Sen bör du också byta ut dina nuvarande 250k pottar till 500k, en tråd om det, här!

EDIT: SeymourDuncan Hotrails är ju annars ett populärt val, värt att kolla upp! Om du vill bevara single-coil principen i stratan så kan du kolla upp SD:s Quarter Pound mick som är en riktigt fet och het single-coil mick. Vilken jag själv skall inhandla till min Tele.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Jb - micken vid stallet blir, av egna erfarenheter, grymt som fan. De övriga vet jag inte men du kan ju alltid lyssna på dem här. Sen bör du också byta ut dina nuvarande 250k pottar till 500k, en tråd om det, här!

EDIT: SeymourDuncan Hotrails är ju annars ett populärt val, värt att kolla upp! Om du vill bevara single-coil principen i stratan så kan du kolla upp SD:s Quarter Pound mick som är en riktigt fet och het single-coil mick. Vilken jag själv skall inhandla till min Tele.

Tack för tipsen, ändrade mig dock och ska nu prova dessa:

SEYMOUR DUNCAN SSHR-1B WH

SEYMOUR DUNCAN SSCR-1N WH

SEYMOUR DUNCAN SSVR-1N WH

sen blir det väl att gå till en lokal musikaffär och köpa 500k pottar om jag upplever att ljudet känns för basigt lr dovt, men det återstår att se. Vem vet man kanske blir nöjd ändå 😆

jag har förövrigt tagit förgivet att det inte är allt för komplicerat att byta pottarna? bekrfäfta gärna =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...