Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla musikälskare! 🙂

Jag undrar en sak.

Min XLR till Tele-kabel kabel knastrar väldigt mycket när man drar ut den och sätter i den i datorn.

Jag undrar om det här kan vara farligt för datorn eller monitorerna?

Gör jag något fel, måste man t. ex. stänga av monitorerna innan man kopplar ur dem?

/Vilhelm

Annons
Postat

Det är alltid bäst att starta monitorerna sist och stänga av dem först. Annars riskerar du att få häftiga spikar till dem som i värsta fall kan knäcka diskanten.

Normalt ska man helst undvika att koppla om sådant medan prylarna är igång. Det beror förstås på vad det är för prylar, men om man har som tumregel att inte koppla in eller ur någonting medan prylarna är igång, så är risken mikroskopisk att något otrevligt ska hända... Better safe than sorry... 🙂

Postat

Personligen trycker jag alltid in mute knappen innan jag kopplar in eller ur något över huvud taget. Vet inte om det är farligt eller inte, men min tumregel som jag personligen kör med är...låter det illa så kan det säkert inte vara bra 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.