Jump to content
Annons

tamburinsampling a la svensk folkmusik samt cittra


Olled

Recommended Posts

http://www.4shared.com/dir/6776447/88254b6/sharing.html

jag gjorde ett försök att sampla min tamburin. fick till rätt många olika ljud, slag mm som kan höras på diverse olika folkmusikplattor, tex Hedningarna.

Skinnet på tamburinen är väldigt löst spänt och tejpat med gaffa på baksidan för att det ska kunna gå att "böja" toner

ladda hem, prova gärna och ge kommentarer

Det är ett nn-xt refill.

håller på att spela in min cittra åxå, kanske lägger upp det här sen.

Redigerat av Olled
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

wavvarna till tamburinen har jag lagt upp här : http://www.4shared.com/account/dir/6776447...MdX1rtRStUkXdjQ

Filen "tamburinsamplingar" är den som gäller

Cittra är ett bräde med en massa strängar som man stämmer i ackord, vanligtvis Durackord. Dessa ackord är placerade brevid varann som ackorden i kvintcirkeln vilket gör det väldigt enkelt även för den störste not-sopan att kompa låtar som går i dominant-subdominant-tonika osv....

Cittran har jag samplat en sträng i taget och det krävdes en del fine-tuning i Reasons sampler för att alla toner skulle låta ok (inte superbra, men ok)

Kommer att lägga upp det, håll ut! Har lite problem att packa ner det till ett refill bara....

Redigerat av Olled
Link to comment
Dela på andra sajter

wavvarna till tamburinen har jag lagt upp här : http://www.4shared.com/account/dir/6776447...MdX1rtRStUkXdjQ

Filen "tamburinsamplingar" är den som gäller

Cittra är ett bräde med en massa strängar som man stämmer i ackord, vanligtvis Durackord. Dessa ackord är placerade brevid varann som ackorden i kvintcirkeln vilket gör det väldigt enkelt även för den störste not-sopan att kompa låtar som går i dominant-subdominant-tonika osv....

Cittran har jag samplat en sträng i taget och det krävdes en del fine-tuning i Reasons sampler för att alla toner skulle låta ok (inte superbra, men ok)

Kommer att lägga upp det, håll ut! Har lite problem att packa ner det till ett refill bara....

Skulle vara kul om du vill sampla cittran i hela ackord också, att sätta ihop ackorden själv i en daw blir nog inte det lättaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

wavvarna till tamburinen har jag lagt upp här : http://www.4shared.com/account/dir/6776447...MdX1rtRStUkXdjQ

Filen "tamburinsamplingar" är den som gäller

Cittra är ett bräde med en massa strängar som man stämmer i ackord, vanligtvis Durackord. Dessa ackord är placerade brevid varann som ackorden i kvintcirkeln vilket gör det väldigt enkelt även för den störste not-sopan att kompa låtar som går i dominant-subdominant-tonika osv....

Cittran har jag samplat en sträng i taget och det krävdes en del fine-tuning i Reasons sampler för att alla toner skulle låta ok (inte superbra, men ok)

Kommer att lägga upp det, håll ut! Har lite problem att packa ner det till ett refill bara....

Skulle vara kul om du vill sampla cittran i hela ackord också, att sätta ihop ackorden själv i en daw blir nog inte det lättaste.

Va? Hur skulle det kunna vara det minsta svårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för kommentarerna!

Anledningen till att jag inte samplade hela ackord är att man då blir smått låst vid det tempo som ackorden slås an i. En annan anledning är att cittran är svår att stämma då den måste temporeras som ett piano (alla tonsteg har ligger lika långt ifrån varandra) om man ska kunna annvända alla ackord i kvintcirkeln utan att några kommer att låta apa. Samplingarna kan spelas precis som ett samplat piano eller vilket instrument som helst, så det är inga problem att spela 20 toner samtidigt om man har lust.

/Olle

Redigerat av Olled
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...