AndyPandy Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 Sitter och spanar lite sköna wikipedialänkar. T ex den här: Pedal point Kan någon musikalisk snubbe eller snubba förklara med några ackord och en baston hur man egentligen gör en "pedal point"?
Stinkey Zwei Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 Vid tex ackordsföjden A, E, D kan man låta ett a ljuda hela tiden. Det är grundton i A, sus 4 i E och femman i D. Rätt så fräck efferkt, tycker jag.
chrisB Postat 28 april 2008 Postat 28 april 2008 Sitter och spanar lite sköna wikipedialänkar. T ex den här: Pedal point Kan någon musikalisk snubbe eller snubba förklara med några ackord och en baston hur man egentligen gör en "pedal point"? Det är en bordun-ton. Enklast: håll ner kvintet typ ett G (i basen) och spela (ackord) C, F, G , Fdim, C hela tiden med G i basen. Ex:
AndyPandy Postat 28 april 2008 Trådstartare Postat 28 april 2008 Men det står ju att tonen man spelar inte ska ingå i ackorden. Eller har jag missuppfattat?
mattiasd Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 Men det står ju att tonen man spelar inte ska ingå i ackorden. Eller har jag missuppfattat? det står att det ska vara en rörelse från konsonans -> dissonans -> konsonans dvs. i ackord -> ej i ack -> i ack
VacUm Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 Det blir ju ett ackord/en modalitet hur man än gör.. Ett Db/G ger ju en fantastiskt skön dominantisk klang i vissa sammanhang t ex. Grejen är väl att man kanske inte ska tänka ackord när man skriver sånt här utan mer hur voicingen rör sig. Etablerar man en bordunton är det "lättare" att glida ifrån en fast modalitet utan att det låter konstigt. Även ett bra knep för snygga tonartsbyten om basisten hittar en gemensam ton mellan modaliteterna.
chrisB Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 (redigerat) Pedal point är en gammal orgel speltekniks "pryl", dvs där man skulle improvisera en kadens (som utvecklades till slutkadensen i solokonserter) över en nertryckt pedal. Var då uttrycket Pedal to the metal kom i vardande. (nåja . . . 😉 Regeln säger att man inte får dubbla tersen, så om bastonen blir en ters så tar man bort den ur ackordet. Vanligast var att man lirade skalor, arpeggios, etc ovanpå Den Liggande Bastonen. Ett exempel på nutida använding av PEdalPoInt är introt och delar av första versen i The Hives Walk Idiot, Walk. (i o f s så hålls inte bastonen utan spelas rytmiskt, men f-n bryr sig. 😐 det svänger! Redigerat 1 maj 2008 av chrisB
pf_noname (oregistrerad) Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 Det blir ju ett ackord/en modalitet hur man än gör.. Ett Db/G ger ju en fantastiskt skön dominantisk klang i vissa sammanhang t ex. Grejen är väl att man kanske inte ska tänka ackord när man skriver sånt här utan mer hur voicingen rör sig. Etablerar man en bordunton är det "lättare" att glida ifrån en fast modalitet utan att det låter konstigt. Även ett bra knep för snygga tonartsbyten om basisten hittar en gemensam ton mellan modaliteterna. Jag gillar tonartsbyten. Och visst har man suttit där och känt att ett visst tonartsbyte kan bli jäkligt bra, men att man bara inte får till det rent flytmässigt i mixen. Därför låter ditt basisttips väldigt intressant, men jag fattar inte vad du menar med "fast modalitet". Googlar jag på det så kammar jag noll förutom ditt inlägg. Menar du att fast modalitet är samma som en komposition utan tonartsbyte?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.