Jump to content
Annons

Hur efterapa det svajjiga bioljudet?


Jarviguy

Recommended Posts

Det har hänt mig många gånger nu att jag suttit i biosalongen (går ju varje tisdag...) och verkligen förundrats över hur skört och fint viss musik låter. Det är ofta piano eller stråk som låter så där skönt svajjigt. Väldigt diskret. Vet inte om ni tänkt på det. Och jag vet inte om musiken låter svajjigt på grund av filmrullarna eller om det är effekter lagda. Jag skulle i vilket fall vilja försöka återskapa det soundet hemma i min dator.

Någon som har något bra förslag på hur att göra detta?

Redigerat av Jarviguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äe svajet i tonhöjd eller i volym? När jag hör stråk på film så brukar det låta som om intoneringen svajar lite. Kanske kan automatisera en pitch på 16-delar eller något liknande, men bara ytterst lite så att det blir lite svajkänsla. Bara en tanke sådär. Har inte en aning om det fungerar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Äe svajet i tonhöjd eller i volym? När jag hör stråk på film så brukar det låta som om intoneringen svajar lite. Kanske kan automatisera en pitch på 16-delar eller något liknande, men bara ytterst lite så att det blir lite svajkänsla. Bara en tanke sådär. Har inte en aning om det fungerar.

MVH

Anders

jag tror snarare han menar dynamik helt enkelt

ett numera nästan okänt fenomen för dagens musiklyssnare

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara det där klassiska svajet i tonhöjd som uppstår i många äldre filmer.

Detta beror på att musik och film som legat på analogband/rulle kan komma lite ur synk och då rättas ljudspåret till mekaniskt (om jag fattat det hela rätt) och då svajar det till.

Om du vill härma efter så kan du ju alltid bounca ner det du vill svaja, importera i någon sampler, spela från böran och spela in lite pitchbend-midi över det.. Tänk på att du då ju sabbar synken mot andra ljudspår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äe svajet i tonhöjd eller i volym? När jag hör stråk på film så brukar det låta som om intoneringen svajar lite. Kanske kan automatisera en pitch på 16-delar eller något liknande, men bara ytterst lite så att det blir lite svajkänsla. Bara en tanke sådär. Har inte en aning om det fungerar.

MVH

Anders

jag tror snarare han menar dynamik helt enkelt

ett numera nästan okänt fenomen för dagens musiklyssnare

Hur menar du att dynamik osakar svaj? Svaj är för mig när en musiker bender lite på strängen och förändrar intoneringen, därav ordet svajarm kan jag tänka mig. Att detta skulle bero på dynamik ser jag inte.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att dynamik osakar svaj? Svaj är för mig när en musiker bender lite på strängen och förändrar intoneringen, därav ordet svajarm kan jag tänka mig. Att detta skulle bero på dynamik ser jag inte.

//Anders

du utgår från att trådstartaren använder rätt ord

förundrats över hur skört och fint viss musik låter. Det är ofta piano eller stråk som låter så där skönt svajjigt.

detta förknippar inte jag med svajigt ljud som vi menar när vi säger svajigt

men vem vet, han kanske gillar när det verkligen svajar 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Och förlåt! Jag var lite otydlig i min formulering inser jag.

Det svaj jag tänker på är nog mer tonhöjd än dynamik. Båda bidrar iofs till att skapa ett ostadigt sound, så en kombination av dem båda vore kanske det bästa.

Jag tror inte att ett piano kan spela svajjigt i verkligheten, utan det är antagligen filmrullarna som gör att det låter så där... Ska absolut prova vinyl-effekten. Det kan vara det jag söker!

Well, nu ska jag iväg på bio. Får se om jag kan få klarhet i vad det verkligen är jag söker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

KillenKallasJohan (oregistrerad)

Klippet du gjort lät riktigt fint, jag har själv testat pluginen men jag förstår inte hur du fick pitchen att svara sådär. Hur gjorde du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där! Nu har jag provat vinyl-pluggen. Diggar den! Om ni vill höra hur den kan låta så har jag laddat upp en några pianotoner här på forumet under filmmusik:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3241

Tack än en gång för tips!

Stämningsfullt pianospel! Svajet ger en snygg touch, men det skulle låta bättre om du minskade mängden svaj bara lite lite... Så att det blir en nyans/detalj och inte jättetydligt. 😏

Rätt så svaga Mellotron-stråkar i bakgrunden skulle passa till det där "ljudlandskapet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippet du gjort lät riktigt fint, jag har själv testat pluginen men jag förstår inte hur du fick pitchen att svara sådär. Hur gjorde du ?

Du måste av någon konstig anledning installera pluggen som Direct X för att få tillgång till Warp-funktionen.

Jag satt och provade runt i Waves-paketet och upptäckte då många fina pluggar. Bl.a. en som heter Mondomod. Där kan du finlira mycket bättre när det gäller svaj. Så om du har Waves, testa den pluggen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där! Nu har jag provat vinyl-pluggen. Diggar den! Om ni vill höra hur den kan låta så har jag laddat upp en några pianotoner här på forumet under filmmusik:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3241

Tack än en gång för tips!

Stämningsfullt pianospel! Svajet ger en snygg touch, men det skulle låta bättre om du minskade mängden svaj bara lite lite... Så att det blir en nyans/detalj och inte jättetydligt. 😛

Rätt så svaga Mellotron-stråkar i bakgrunden skulle passa till det där "ljudlandskapet".

Ska det svajas ska det svajas ordentligt 😎

Jo, egentligen är det nog finast om man knappt kan ana svajet. Ville överdriva så att ingen skulle undgå att höra...

Link to comment
Dela på andra sajter

KillenKallasJohan (oregistrerad)

Jag har pluginen i DX format och har testat warp-funktionen ihop med ett vst piano som följde med min MIDI synth. Den tycker jag inte att resultatet blir direkt tydligt. Jag har tyvärr inte Waves, vet du någon annan som erbjuder en plugin som ger liknande resultat? - Jag kan nästan gissa att någon kommer att nämna Autotune? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pluginen i DX format och har testat warp-funktionen ihop med ett vst piano som följde med min MIDI synth. Den tycker jag inte att resultatet blir direkt tydligt. Jag har tyvärr inte Waves, vet du någon annan som erbjuder en plugin som ger liknande resultat? - Jag kan nästan gissa att någon kommer att nämna Autotune? ☺️

Om du har någon pitch shift-plugg kan du ju prova att automatisera den. Tyvärr är jag för slö för göra sådant, så det var därför jag startade den här tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...