Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ny på forumet börjar med att posta denna fråga.

Jag söker kunskap, helt enkelt.

Har läst en del trådar innan men känner inte att jag får något av värde det jag söker.

Vad är fördelar/nackdelar med att trigga trummor eller micka vid studioinspelning?

Prislägen? Förjobb med mickning etc? Enklare svårare att mixa och redigera?

Står i ett läge för nyinköp och har inte bestämmt mig för vilket jag ska satsa på.

I dagsläget har jag trumset och dator. Behöver således allt från datorn med ljudkort vidare hela vägen till vilka mickar/triggar jag skall skaffa mig.

Redigerat av grottman
Annons
Postat

Hejsan

Idag finns det mycket trumpluggar som låter helt okej, exempelvis addictive drums eller ezdrummer. Men om du pratar om att du vill spela in ett akustiskt sett så skulle jag ju satsa på mikrofoner. Alternativt är om du har ett digitaltrumsett som du sätter riktiga cymbaler på och mickar upp dessa och triggar resten. Själv brukar jag micka upp trummor när det kommer till kritan så att säga. Men jag brukar även trigga virvel, kagge och pukor om det skulle vara något som saknas i mixen vid efterarbetet. Det tar längre tid att spela in äkta trummor, men personligen tycker jag resultatet blir oslagbart och det är mycket roligare. Men det kräver mer övning och tålamod från din sida och kostar mer då du behöver köpa in dig på mikrofoner istället för bara en plugg. Hur du mickar upp dina trummor och hur många ingångar som behövs är helt beroende på stilen. Senaste inspelningen jag gjorde så använde jag 16 kanaler på trummorna.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.