Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, jag undrar om någon vet hur man får det där tunga fulländade metal ljudet som t ex in flames har.

mina inspelningar låtar alltid så "tunna" 😉

använder mig av

marshall mg100hdfx

amplitube

ableton live

Annons
Postat

vad har du för gitarr då?

Postat

Funnet på internet 🙂

”Tiny Terror - proffsens favorit!! Björn Gelotte och Anders Friden i det svenska hårdrocksbandet In Flames berättar att all kompgitarr lagd på bandets nya platta har gått genom 1 st Orange Tiny Terror topp och 1 st Peavey 5150 topp. -Tiny Terror har en varm rockig ton vilket passade bandets nya gitarrideal väl och toppen valdes framför flera betydligt dyrare konkurrenter! Signalerna har blandats för att uppnå fetast resultat.”

Postat (redigerat)

Och vilken platta menar du?

Ska jag vara ärlig så hatar jag soundet på sense of purpose, så jävla muddy

Redigerat av TwistMe
Postat

en jävla viktig sak oxå ..är din attityd i spelet,,,och tajtheten och grund ljud ... -prova 3 till fyra tagningar av gitarrer så kan du nog vara hemma sen...

Postat

Ha, ha, ingen aning, jag lyssnar inte på In Flames, jag bara råkade hitta det där och tänkte att kanske, kanske, kanske kan det vara till hjälp för trådskaparen 🙂

Postat
vad har du för gitarr då?

just nu en billig skräp washburn men ska köpa ny, troligtvis en Ibanez MB RG320 med EMG 81 -85

Postat
Och vilken platta menar du?

Ska jag vara ärlig så hatar jag soundet på sense of purpose, så jävla muddy

Något i stil med come clairity plattan, har försökt dubba gitarrerna osv men jag tror det är ljudet som måste bli rätt.

jag antar att man inte kan hitta rätt ljud i mjukvaruprogram?

Postat
Ha, ha, ingen aning, jag lyssnar inte på In Flames, jag bara råkade hitta det där och tänkte att kanske, kanske, kanske kan det vara till hjälp för trådskaparen 😄

kanske skulle skrivit att det inte är gitarrerna från nya plattan jag är ute efter 🙂

men tack ändå!

Postat

Stäm ner guran 1-2 tonsteg + ställa in stärkaren så riktig slutstegsdist bildas,

dvs lagomt lite förstegsdist för att ljudet inte trycks ihop och gör det litet och platt

Postat
Stäm ner guran 1-2 tonsteg + ställa in stärkaren så riktig slutstegsdist bildas,

dvs lagomt lite förstegsdist för att ljudet inte trycks ihop och gör det litet och platt

hrm.. kan du förklara lite mer så en nybörjare förstår ? 🙂

vad är slutstegs dist osv?

drloop (oregistrerad)
Postat

En av hemligheterna kan vara att basen spelar med och dessutom är basen lite distad den också.

För gitarrljudet är väl inte så märkvärdigt, åtminstone vad jag tyckte när jag lyssnade på myspace.

Postat
En av hemligheterna kan vara att basen spelar med och dessutom är basen lite distad den också.

För gitarrljudet är väl inte så märkvärdigt, åtminstone vad jag tyckte när jag lyssnade på myspace.

smart! ska testa..

såg någonstans att man skulle EQa och dubba.. men jag hittar ingen EQ i live och har ingen aning om hur det funkar :S

drloop (oregistrerad)
Postat

Du får lägga en EQ plugg som insert på kanalen. Det finns en eq som heter EQ Eight eller nåt i Live som är ganska nice. Man drar i ett "gummiband" för att EQa...

Postat

hrm.. kan du förklara lite mer så en nybörjare förstår ? 😄

vad är slutstegs dist osv?

förstegsdisten uppstår av gainvolymen och slutstegsdisten av mkt mastervolym..

Laborera att ha lite gain och mkt mastervolym så öppnar ljudet upp sej ordentligt och låter stort..

Tyngden får du av nedstämd gitarr + slutstegsdisten 🙂

Postat
Du får lägga en EQ plugg som insert på kanalen. Det finns en eq som heter EQ Eight eller nåt i Live som är ganska nice. Man drar i ett "gummiband" för att EQa...

tack så mycket för hjälpen! nu ska jag provspela lite 😉

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vad fan har du amplitube till? Skippa all digitalt skit.

Du mickar väl upp din förstärkare? 😉

Vad kör du med för mickar? Preamp? Hur mickar du? Gör du totalt fyra dubbar? Två vänster och två höger (det är typ standard för metalgitarrer)

Lägg upp ljudklipp så kan jag hjälpa dig, då kan man lätt säga vad som är "fel" - vad du bör tänka på osv. 😛

Redigerat av creel
Postat (redigerat)

Det går att få en sjysst ton ur digital skit också. Fast jag avskyr Amplitude och Guitar-rig (även om guitar-rig är att föredra 🙂 ).

Bara man vet vad man sysslar med, du kan ju alltid vänta tills Revalver mkIII släpps.

Lyssna Klipp - Försök på clayman liknande dist. Använde digital skit... faktiskt Gratis digital skit. Ingen amplitude eller guitar-rig. PMa om du vill veta.

Om du nu vill micka upp ändå så är väl standard inställningarna, hög bas, låg middle och halv treble. En SM57 rakt eller riktad eller brevid högtalarkonen.

Du får nog dubba 4 gånger, iom att marshall har rätt tunn dist. Quadtrack. Panorera två gitarrer 100% och två 80% ut. Eller kör toppen in till din Daw och kör impulser.

/Jonas

Redigerat av TwistMe
Postat (redigerat)

Herrejösses Jonas! Vilket fett ljud. Gosch, skulle gärna göra något sammarbete med dig när jag är i behov. 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Herrejösses Jonas! Vilket fett ljud. Gosch, skulle gärna göra något sammarbete med dig när jag är i behov. 😲

Mvh

Memphis

Man tackar så mycket! 🙂

Bara att höra av dig!

drloop (oregistrerad)
Postat
Det går att få en sjysst ton ur digital skit också. Fast jag avskyr Amplitude och Guitar-rig (även om guitar-rig är att föredra 🙂 ).

Bara man vet vad man sysslar med, du kan ju alltid vänta tills Revalver mkIII släpps.

Lyssna Klipp - Försök på clayman liknande dist. Använde digital skit... faktiskt Gratis digital skit. Ingen amplitude eller guitar-rig. PMa om du vill veta.

Om du nu vill micka upp ändå så är väl standard inställningarna, hög bas, låg middle och halv treble. En SM57 rakt eller riktad eller brevid högtalarkonen.

Du får nog dubba 4 gånger, iom att marshall har rätt tunn dist. Quadtrack. Panorera två gitarrer 100% och två 80% ut. Eller kör toppen in till din Daw och kör impulser.

/Jonas

Låter kanon!

Måsta man PMa för att få veta vad du använt?

Postat
Lyssna Klipp - Försök på clayman liknande dist. Använde digital skit... faktiskt Gratis digital skit. Ingen amplitude eller guitar-rig.

/Jonas

Helvetes jävlar, det låter ju flera gånger bättre än clayman fast har fortfarande likheter i ljudet.

Haha får man också PMa ? =)

Postat (redigerat)
Vad fan har du amplitube till? Skippa all digitalt skit.

Du mickar väl upp din förstärkare? 🙂

Vad kör du med för mickar? Preamp? Hur mickar du? Gör du totalt fyra dubbar? Två vänster och två höger (det är typ standard för metalgitarrer)

Lägg upp ljudklipp så kan jag hjälpa dig, då kan man lätt säga vad som är "fel" - vad du bör tänka på osv. 🙂

tjena, har exprimenterat lite nu och eftersom jag bara har en stormembrans mick så testade jag med line in från förstärkaren, jag har en lexicon omega preamp, och just nu gör jag en vänster en höger och en i mitten.

kan försöka lägga upp en snabb grej jag gjorde...

där:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3113

Redigerat av Nyrve
Postat
We're sorry, but your last request produced the following error:

We could not find the file specified

oj shit 🙂

är rätt ny här så jag vet inte riktigt hur man laddar upp ... kan man få lite hjälp? :$

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.