Jump to content
Annons

Gibson LP Studio vs Epiphone LP Standard?


Cabron

Recommended Posts

Jag tänkte skaffa en Les Paul och har sett att Gibson Les Paul Studio och Epiphone Les Paul Standard ligger i min prisklass.

Jag har hört att tillverkningskvaliteten är varierande på Epiphonen och att stämskruvarna inte är så bra. Gibson LP Studio finns vara med 50-tals halsen. Har de samma mikrofoner? Vad är det i övrigt för stora skillnader på dem, exempelvis ljud, spelbarhet, känsla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gibson gitarren har mycke bättre kvalite, Den är skönare att spela på, mer lättspelad, mycke bättre mickar, bättre stämskruvar, snyggare etc etc

Har du råd med en Gibson ska du köpa en, dom sjunker ju inte direkt i värde heller som epiphone gitarrerna gör. och du får med ett hardcase till Gibson gitarren, tror jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson gitarren har mycke bättre kvalite, Den är skönare att spela på, mer lättspelad, mycke bättre mickar, bättre stämskruvar, snyggare etc etc

Har du råd med en Gibson ska du köpa en, dom sjunker ju inte direkt i värde heller som epiphone gitarrerna gör. och du får med ett hardcase till Gibson gitarren, tror jag 😱

Gibsons behöver inte vara mer lättspelade, studion har rätt fet hals som inte passar allas händer. Och skönare att spela på är en smaksak, däremot håller mickar, stämskruvar, frets högre kvalitet då gitarrerna är gjorda i USA mot korea för epiphone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte skaffa en Les Paul och har sett att Gibson Les Paul Studio och Epiphone Les Paul Standard ligger i min prisklass.

Jag har hört att tillverkningskvaliteten är varierande på Epiphonen och att stämskruvarna inte är så bra. Gibson LP Studio finns vara med 50-tals halsen. Har de samma mikrofoner? Vad är det i övrigt för stora skillnader på dem, exempelvis ljud, spelbarhet, känsla?

Har inte prövat Epiphone men har en Les Paul Studio, och den är en riktig Les Paul, samma mikrofoner som Les Paul Standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen är skillnaden inte så stor som man kanske kan tro. Jag har fått uppfattningen när jag har spelat på studio gitarrerna, att de är prispressade och mest är en gibson för att loggan säger så. Jag tycker att 50-tals halsen är aldeles för klumpig, men det är ju naturligtvis en smaksak. Sedan har jag en kännsla av att träet i kroppen och pickuperna inte riktigt lirar tillsammans, det blir rätt grötigt ljud, kan bero på den lite sämre kvaliteten på träet i kroppen än i classic serien osv .

Sedan ska man inte alls underskatta korea tillverkade gitarrer. Ofta är det hyfsat bra grejor som sitter på medelprisgitarrerna och träet i kroppen håller ofta mycket högkvalitet pga de låga produktionskostnaderna i asien.

Personligen skulle jag leta upp en Tokai LP-kopia istället för någon av de gitarrerna du kollat på. De håller en galet mycket högre kvalitet än studion och ligger på ungefär samma pris, om inte billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Alla

Tack för all info!

Det verkar som om många är missnöjda med stämskruvarna och byter mickarna på Epiphone men är rätt nöjda i övrigt. Skall man byta dem så är dock steget upp till en Studio inte så långt.

Jag såg ett klipp på YouTube med en snubbe som jämförde ljudet på en Gibson LP standard och studio med samma inställningar. Förvånansvärt stor skillnad... Ljudet på Standarden var mycket klarare...

Att Studio bara har 50-tals hals är ju en nackdel. Men tyvärr är prisskillnaden upp till en Standard är för mycket för mig 😛 Då ligger Tokai eller ESP Eclipse närmare. Är det någon som föredrar 50-halsen över 60-halsen?

Det verkar som det enda rätta är att provspela alla, men jag brukar ha svårt att få ro att göra det i musikaffärer... 🙂

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson gitarren har mycke bättre kvalite, Den är skönare att spela på, mer lättspelad, mycke bättre mickar, bättre stämskruvar, snyggare etc etc

Har du råd med en Gibson ska du köpa en, dom sjunker ju inte direkt i värde heller som epiphone gitarrerna gör. och du får med ett hardcase till Gibson gitarren, tror jag 😛

Gibsons behöver inte vara mer lättspelade, studion har rätt fet hals som inte passar allas händer. Och skönare att spela på är en smaksak, däremot håller mickar, stämskruvar, frets högre kvalitet då gitarrerna är gjorda i USA mot korea för epiphone.

Ahh, glömde att JAG tycker den är mer lättspelad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina fem ören: alla Gibson LP som jag testat har varit skönare att lira på än de Epiphone LPs som jag testat. Utifrån det jag sett o känt o hört av Epiphones LPs så rekommenderar jag aldrig dem. Jag kan ha fel, det finns säkert fina Epis också, men de har aldrig kommit i min väg. Billigt alternativ kan vara Tokais LP-modeller som finns i varierande prisklasser.

Link to comment
Dela på andra sajter

På en Les Paul Studio håller mickar och mekanik betydligt högre klass än på Epiphones gitarrer enligt mina erfarenheter. Förövrigt väljer jag Gibsons ´59 Les Paul hals vilken dag i veckan före ´60 Les Paul, men det är ju självklart en smaksak. Vill du inte sondera begagnatmarknaden tycker jag att du ska kolla in hagströms Swede-modeller som jag tycker håller riktigt bra klass i mellanprissegmentet.

Kom ihåg att det är DU som ska använda instrumentet och inte någon av oss så lita på magkänslan efter att du testat alla alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill, om du nu överväger Hagstöm gitarrer, och då swede modellen, hålla upp ett varningens finger för super swede! Den gitarren har 25 1/2 tums mensur, dvs fender längd på halsen, istället för de 24 3/4 tum som gibson och liknande kör med som standard. Detta, är enligt mig, sjukligt förvirrande när man spelar på något man tror är en LP- kopia men som känns som en fender. Inte mysigt, men smaken är som baken, kvalitets mässigt håller den minst lika hög klass som övriga hagströmgitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag va inne å testade en Epiphone Les Paul Standard förra helgen. Vill ha en LP så ja tänkte att den kan ju va ett bra alternativ.... trodde jag.

Den var ju långt ifrån underbar att spela på kan jag säga.. direkt snygg är den inte heller kan ja inte säga att jag tycker.. Man kan ju tro att det bara är märket som gör priset mot en vanlig Gibson men det ÄR verkligen skillnad! Ljudet i EPIn va ju inte så skoj heller tycker inte jag iaf. Mickarna går ju såklart att byta, och då blir det ju såklart roligare men samma sak, det blir de ju inte.

Jag sparar mina slantar å köper mig en riktig Gibson om ett tag ist. Standard eller Classic. 500T-micken i Classicen kan man ju gå över illaluktande döda dinosaurier för 😄 Den är ju underbar!

Min uppfattning iaf... Folk har olika smak..

sen så finns de ju t.om folk som gillar Ibanez så.... =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Blauh (oregistrerad)

MEN! Hagström Super swede är ju en sjukt bra gitarr! För 6000 spänn får du en ny, snygg gitarr som låter som en gibson, jag tycker de är oslagbara, ska bara skaffa mig 6000 för att köpa en. Lånade en för att göra en inspelning (Metal) Studiokillen gick och köpte en likadan direkt. Börjar dessutom finnas beggade nu så leta upp en sån så kommer du bli nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Super swede verkar vara en mycket kompetent och prisvärd gitarr. Jag lyssnade på ljudklippen på Hagströms hemsida, låter bra. Men stratocasterälskare som jag är blev jag lite besviken på split coil ljuden. För mig är en strata med stall humbucker och två singlecoils det bästa från båda världarna, men vill man ha en les paul gura så tycker jag att super swede verkar vara ett superdeal. Önskar dock att de kunde ha fler färgvarianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...